وزارت‌های حج، معارف، تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ: بازنگری در مواد درسی دانشگاه‌ها اولویت ماست

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ یک شنبه 14 قوس 1395 - ۱۳ قوس ۱۳۹۵

اظهارات اخیر عبدالحفیظ منصور، نمایندۀ مردم کابل در مجلس نماینده‌گان، پای مسوولان وزارت‎خانه‎‌های ارشاد، حج و اوقاف، معارف، تحصیلات عالی و اطلاعات و فرهنگ را به پارلمان کشانید.
اعضای مجلس نماینده‌گان دیروز (شنبه، ۱۳ آذر) از بهر توجه و بازنگری در نحوۀ تدریس و محتوای مضمون ثقافت اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز دینی، mandegar-3این مسوولان را به مجلس نماینده‌گان استجواب کردند.
نماینده‌گان گفتند، امروزه باب پرسش در زمینۀ محتوای درسی ثقافت اسلامی و دیگر مضامین دانشگاه‌ها و مکاتب بسته است.
شمار دیگری از اعضای مجلس از نشرات رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تصویری شکایت کرده گفتند، رسانه‌های تصویری دست به پخش و نشر سریال‌ها و آهنگ‌هایی می‌زنند که با فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای اسلامی مطابقت ندارد.
در حین حال، وزریران استجواب شده با پذیرش موجودیت برخی مشکلات در نصاب آموزش فعلی دانشگاه‌ها و مکاتب گفتند، بازنگری مضامین درسی را در اولویت کاری‌شان قرار خواهند داد.
هم‌زمان با این، داکتر جعفر مهدوی، نمایندۀ مردم کابل در مجلس نماینده‌گان گفت: مردم افغانستان شاهد بودند که سال قبل در دانشگاه ننگرهار، دانشجویان پرچم داعش را بلند کردند و بر بنیاد گزارشِ ریاست عمومی امنیت ملی، در دانشگاه‌های شهر کابل، نماینده‌گی‌های حلب و جذب داعش وجود دارد.
هم‌زمان با این، یکی دیگر از اعضای مجلس نماینده‌گان گفت: موجودیت آموزش اسلامی در کشورهای اسلامی، امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، اما آنچه سوال‌برانگیز است، محتوای آنچه به‌نام دین و ثقافت به خورد جوانان داده می‌شود است که آیا درست است یا نه؟
اسدالله سعادتی عضو مجلس نماینده‌گان گفت: امروزه در این زمینه باب پرسش بسته است، در دانشگاه‌های افغانستان، دین از مرجع و منبع عقلانی و معرفتی آن بحث نمی‌شود، بیشتر از جنبۀ تبلیغی آن بحث می‌شود.
به گفتۀ او، کسانی‌که این اندیشه را به خورد دانشجو می‌دهد، خود را در جایگاه دین می‌نشاند، وقتی بگویید برداشت شما از اسلامی نادرست است، طرف را به کفرگویی متهم کرده و او را واجب‌القتل می‌داند.
این نمایندۀ مردم تأکید کرد: اگر جلو این تفکر گرفته نشود، افغانستان را در شطی از خشونت پرت خواهد کرد. بنابر این، در مساجد ما هم وضع بهتر از این نیست، علمای ما به‌جای اینکه اخوت و محب و برادری را بین فرقه‌های اسلامی تبلیغ کنند، جدایی را تبلیغ می‌کنند.
او اظهارداشت: کشور ما اسلامی و مردم ما مسلمان است، بناٌ تبلیغ در برابر نظام و مردم این سرزمین، از هر آدرسی که باشد ناروا است. او از وزرای معارف، تحصیلات عالی و حج و اوقاف خواست تا طرح‌شان را در قسمت جلوگیری از سقوط کشور به کام افرط‌گرایی توضیح دهند.
در سویی دیگر، صالح محمد سلجوقی، نمایندۀ مردم هرات در مجلس گفت: امروز افراط‌گرایی با نوع نگرش تندروانه و پرخاش‌گر از مبانی دین اسلام تلقی می‌شود، درحالی که اسلام اعتدال را تداعی می‌بخشد.
آقای سلجوقی افزود: افراط‌گرایی و تندروی به بستری تبدیل شده است که حتا در دانشگاه‌ها و مساجد و مدرسه‌های ما هم راه‌ پیدا کرده است.
آقای سلجوقی از وزرای حج و اوقاف و تحصیلات عالی خواست تا در پیوند به این مسأله برنامه‌ها و طرح‌های‌شان را ارایه کنند.
عبدالحفیظ منصور، نمایندۀ دیگر مردم در مجلس در ادامۀ اظهارات اخیرش بر لزوم مبارزه با افکار افراطی در جامعه، اشاره به چند عنوان کتابی کرد که زیر نام ثقافت اسلامی، در کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند.
او کتاب‌های دست داشته‌اش را نمونه‌هایی از ترویج افکار افراطی در دانشگاه‌ها دانسته، گفت: در این کتاب‌ها تنها حکومت مسلمان‌ها را خلافت و شرایط یک زمام‌دار مسلمان را قریشی بودن ذکر کرده است، بناً شما با این نوع نوشته‌ها، دانشجو را عملاً در برابر نظام فعلی قرار می‌دهید.
آقای منصور اضافه کرد: “در این کتاب‌ها هم‌چنان زن را اجازه نمی‌دهد تا رییس‌جمهور، قاضی و وزیر برگزیده شود. هم‌چنان گفته شده که اگر میان پارلمان و رییس‌جمهور اختلافی به وجود می‌آید، حق با رییس‌جمهور است”.
به گفتۀ این نمایندۀ مردم، دموکراسی و انتخابات در این کتاب‌ها نظام جاهلان قلمداد شده و براساس این کتاب، زمام‌دار تا زنده است، می‌تواند به عنوان زمام‌دار باقی بماند!
فیض محمد عثمانی، وزیر اشاد، حج و اوقاف گفت: وقتی ما مشکلاتی را در قسمت ارشاد متوجه شدیم، بالای راه‌حل در این زمینه تمرکز کردیم و اولین گام در این راستا، تأسیس انتستیتوت تعلیمان «ائمه» است که از ماه حمل سال بعد کارش به صورت عملی آغاز می‌شود.
او گفت: خطیب مسجد تا زمانی که از انستیتوت ائمه فارغ نگردد، نمی‌تواند به به عنوان امام مسجد وظیفه اجرا کند و این مهم‌ترین کار این انستیتوت است.
به گفتۀ آقای عثمانی، این وزارت نصاب آموزشی واحدی را برای تدریس یه کودکان در مساجد در نظر گرفته است که به زودی با فیصله و مشوره با علما، تدوین می‌گردد.
وزیر ارشاد حج و اوقاف تصریح کرد: برای جلوگیری از پخش افکار افراطی نیاز به رسانه داریم که کار تأسیس یک رادیو را آغاز کرده‌ایم که در آن علمای متعهد به اسلامِ اعتدالی و منافع مردم به کار گماشته خواهند شد.
او با بیان این‌که علما باید در زمان حرف زدن از منبر آگاهانه حرف بزنند و امنیت روانی مردم را مختل نسازند، اظهار داشت: “ما نمی‌توانیم آزادی بیان و اظهار عقیدۀ مردم، به ویژه علما را بگیریم و اگر جلو آزادی بیان علما گرفته شود، جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.”
آقای عثمانی می‌پذیرد که علما و استادانی هستند که به نفع نظام حرف نمی‌زنند و عمل نمی‌کنند، اما باور دارد که شمار زیادی از علمای دینی طرف‌دار نظام و قانون اساسی کشور هستند.
او اذعان داشت: “وزارت ارشاد و اوقاف کمیسیونی را ایجاد کرده که وظیفه دارد تا کتاب خطبۀ نماز جمعه که در آن مسایل روز و نیازمندی‌های جامعه گنجانیده شده است را تدوین کند تا از طریق پخش آن به مساجد، از خطبه‌های شخصی و سلیقه‌یی جلوگیری شود.”
وزیر ارشاد، حج و اوقاف گفت که مذاهب و فقه رسمی افغانستان حنفی و جعفری است، اما در مواردی کشورهایی هستند که افرادشان به فکر آن‌ها را در جامعۀ افغانستان تبلیغ می‌کنند.
در سویی دیگر، بری صدیقی معاون استادن وزارت تحصیلات عالی با پذیرفتن مشکلات در مضمون ثقافت اسلامی، گفت: ما در وزارت تحصیلات عالی مصروف دو کار عمده یکی بازنگری و تجدید نظر در مضمون ثقافت اسلامی و دیگر، ایجاد کمیسیون نظارت از تطبیق ثقافت اسلامی هستیم تا جلو سوءاستفاده از مضمون ثقافت گرفته شود.
آقای صدیقی افزود: ما مسایلی را که از سوی وکلای مردم مطرح شد، شنیدیم و به زودی در حل آن‌ها اقدام خواهیم کرد.
معاون استادان تحصیلات عالی از وکلای پارلمان استادان دانشگاه و علمای کشور می‌خواهد، اگر مشکلاتی را در زمینۀ مضامین دانشگاه‌ها می‌بینند این وزارت را در جریان بگذارد تا به آن رسیده‌گی شود.
او گفت: “در گذشته اگر در دانشکدۀ شرعیات دانشگاه‌های کابل، دانشگاه استاد ربانی و سایر دانشگاه‌های دولتی سربازگیری گروه‌های تروریستی وجود داشته است، در هم‌آهنگی نهادهای امنیتی به آن رسیده‌گی کرده‌ایم.”
در عین حال، سیده مژگان مصطفوی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ هم قانون رسانه‌های همه‌گانی را ناقص خواند و گفت که در این قانون راجع به محتوای نشرات رسانه‌یی هیچ ‌چیزی گفته نشده است.
بانو مصطفوی در ادامۀ سخنانش بحث نفاق‌افگنانه در رسانه‌ها را لجام گسیخته‌گی خواند و تأکید کرد که برخی رسانه‌های ارزشی، کار کرد خوبی در رشد فرهنگی کشور دارند، ولی برخی رسانه‌های دیگر مسایل فرهنگی جامعه را رعایت نمی‌کنند.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که این وزارت می‌کوشد تا رابطه میان علما و رسانه‌ها را بیشتر سازد، تولیدات داخلی سینمایی بیشتر گردد و مشکلات قانون رسانه‌ها نیز برطرف گردد.
وزیران حج و اوقاف، تحصیلات عالی و معارف درحالی استجواب می‌شوند که عبدالحفیظ منصور، نمایندۀ مردم در مجلس نماینده‌گان در مورد ترویج افراط‌گرایی در دانشگاه‌ها و مساجد افغانستان در این اتاق شکایت کرده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.