وزارت خارجه افغانستان: نشست وزرای خارجه ناتو بـرای افغانستـان مهـم است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 17 قوس 1395 - ۱۶ قوس ۱۳۹۵

قرار است امروز چهار شنبه (۱۷ قوس) نشست دو روزۀ ۲۸ وزیر خارجۀ ناتو در بروکسل مرکز بلجیم رسماً آغاز شود.
امنیت و ثبات در افغانستان از موضوع‌های کلیدی مورد بحث در این نشست است.
ینس ستولتنبرگ دبیرکل ناتو یک روز پیش از این نشست گفته است که حضور ناتو در افغانستان برای ثبات منطقه مهم ا ست.
mandegar-3از سویی هم، مسوولان در وزارت خارجه افغانستان می‌گویند که پس از نشست وارسا این اولین نشست وزرای خارجه ناتو برای افغانستان است که تعهدات کشورهای کمک کننده ‌برای افغانستان و امنیت و ثبات در این کشور را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در مصاحبه با روزنامه ماندگار می‌گوید: قرار است روز چهارشنبه نشست وزرای خارجه ناتو در مورد افغانستان برگزار شود، بررسی اوضاع سیاسی، امنیت و ثبات در افغانستان از بحث‌های کلیدی این نشست است.
آقای آزاد بیان کرد که در این نشست تعهداتی که در نشست لندن و نشست سران ناتو در وارسا برای افغانستان صورت گرفته بود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از تعهدات افغانستان مبنی بر اصلاح نظام انتخاباتی، مبارزه با فساد، رعایت آزادی بیان و عملی کردن توافقنامه سیاسی از طرف وزیر خارجه افغانستان برای کشورهای عضو معلومات ارایه خواهد شد.
او گفت که پس از نشست وارسا این اولین نشست وزرای خارجه” ناتو است که در مورد اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان بحث می‌کنند.
آقای آزاد حضور افغانستان را در این نشست حیاتی خوانده گفت: برای این‌که دولت افغانستان در تصمیم گیری آینده کشورهای عضو ناتو بتواند تأثیر خود را داشته باشد، حضورش در این نشست مهم است.
معاون سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت که سران افغانستان در لندن تعهداتی را مبنی بر اصلاح نظام انتخاباتی کرده بودند که کمیشنران کمیسیون انتخابات تعیین شده و به کار آغاز کرده‌اند و هم‌چنان، در امر مبارزه با فساد اداری کمیته ملی تدارکات تحت نظر رییس جمهور و رییس اجرایی ایجاد شده و در بحث آزادی بیان و حقوق بشر هم افغانستان دولت دست آوردهای قابل ملاحظه‌یی داشته است.
هم‌چنان، ینس ستولتنبرگ دبیرکل ناتو در یک نشست خبری یک روز پیش از آغاز این نشست گفته که در روز دوم این نشست با صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان و جنرال جان نیکلسن فرمانده مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان و اسماعیل آراماز نماینده ارشد ملکی ناتو در این کشور در مورد اوضاع امنیتی افغانستان بحث خواهند کرد.
ستولتنبرگ افزوده: حضور ناتو در افغانستان نشان دهنده تعهد درازمدت ما در امر مبارزه با تروریزم است.
آقای ستولتنبرگ بیان کرده که در دیدار با آقای ربانی عمدتاً در مورد حمایت هر چه بیشتر نیروهای افغانستان و نیز روند اصلاحات در افغانستان بحث خواهند کرد، مواردی که به گفتۀ او به ادامۀ حمایت بین‌المللی نیاز دارد.
ستولتنبرگ مأموریت ناتو در افغانستان را مهم خواند و گفته که حضور ناتو در افغانستان نشان دهنده تعهد درازمدت ما در امر مبارزه با تروریزم است. هم‌چنان حضور ما در افغانستان به ایجاد ثبات در منطقه و نیز جلوگیری از سرازیر شدن مهاجرین و پناهجویان کمک می‌کند.
بحث در مورد افغانستان در چارچوب نشست مأموریت حمایت قاطع با اشتراک نمایندگان از ۲۸ کشور عضو ناتو و همه شرکای خارج از چوکات ناتو که در افغانستان سرباز دارند، به روز چهارشنبه صورت می‎گیرد.
در حال حاضر، نزدیک به ۱۳هزار سرباز بین‌المللی در افغانستان فعالیت می‎کنند.
نمایندگان از سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا هم برای اشتراک درین اجلاس دعوت شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.