وزیر دفاع در مجلس: آزمون بزرگ را با موفقیت سپری کردیم!

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 30 قوس 1395 - ۲۹ قوس ۱۳۹۵

مجلس نمایندگان دیروز دوشنبه (۲۹ قوس) مقامات وزارت دفاع ملی، امور داخله، امور مهاجرین و اقوام و قبایل را به یک نشست استماعیه فرا خواند. عبدالله حبیبی وزیر دفاع ملی، سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین، غفور لیوال سرپرست وزارت اقوام و قبایل و محمد حمید تهماسی معین mandegar-3وزارت داخله در این نشست حضور یافتند.
این مقام‌ها از کارکردهای خود در سال جاری خورشیدی و برنامه‌های سال آینده‌ به نمایندگان مجلس توضیحاتی را ارایه کردند.
عبدالله حبیبی وزیر دفاغ ملی در این نشست گفت: در حال حاضر دولت افغانستان با چالش‌های گوناگون دست و پنجه نرم می‌کند. فساد گسترده، ارزش‌های ملی و اسلامی افغانستان را با خطر مواجه کرده است و وزارت دفاع ملی در راستای مبارزه با فساد برنامه‌هایی را ترتیب کرده که زیر نظارت جدی عملی خواهد شد.
آقای حبیبی افزود که در سال ۹۵ نیروهای امنیتی آزمایش بزرگی را با موفقیت سپری کردند و هشت مرتیه تلاش دشمن را که برای تصرف ولایات کندز، هلمند، ارزگان و فراه صورت گرفته بود، به عقب زدند.
وزیر دفاع بیان کرد که از آغاز ۱۳۸۱ ارتش افغانستان در حال حاضر به ۱ لک و ۹۵ هزار تن می‌رسد. رسید‌ه‌گی به حقوق و امیتازات شهدای منسوبان ارتش ملی، معلولان، متقاعدین و مبارزه با فساد اداری در محراق برنامه وزارت دفاع ملی قرار دارد.
از آغاز تأسیس ارتش افغانستان تا هنوز قعات ذیل در صفوف ارتش ملی کشور تشکیل شده است.
۶ قول اردو، یک قطعه قوای هوایی با سه فرقه و فرقه ۱۱۱ کابل، فرقه عملیات خاص با دو لوا، فرقه پولیس نظامی، فرقه ۲۰ پامیر، قطعات مشترک خاص، توپچی و انجینری ایجاد شده است. فعال سازی سه کندک ریزرف و گروپ‌های حمایه‌یی هوایی و معنیت شهدا و معلولان و سوق اداره در قطعات مختلف با مخابره و انترنیت از برنامه‌های این وزارت است.
در سال روان ارتش ملی ۶ صدو ۱۱ هزار و ۵۵۹ عملیات حفظ و ثبات در هفت زون کشور انجام داده که ۱۲۰۸ عملیات تصفیه‌یی بوده است.
او گفت:این وزارت در حال حاضر ۲۹۷ تیم ورزشی و دارد و یکی از تیم‌های ورزشی را جهت اشتراک در مسابقات به امریکا فرستاده است.
آقای حبیبی بیان کرد که ۱۱ هزار ۶۴۵ میل اسلحه مختلف نوع، ۱۲۰۳ عراده زرپوش، به مسوولان ارتش توزیع گردیده است و اکمالات اسلحه خفیفه ۹۵،۵ درصد، سقیله ۹۷ درصد، مهمات ۷۷ درصد و اعاشه ۱۰۰ درصد، روغنیات ۹۵ درصد صورت می‌گیرد. در حال حاضر یک شفاخانهٔ مرکزی و شش شفاخانهٔ ساحه‌یی و کلنیک‌های سیار برای ارتش فعالیت دارند.
او گفت: قوای هوایی کشور دارای جِت‌های بمب افگن A29 و هلیکوپترهای راکت دار و ترانسپورتی B17 و B24 می‌باشد. این هلیکوپترهای ۲۰ هزار ۴۵۷ عملیات انتقال مجروحان و شهدا را از ساحهٔ جنگ و اکمال نیروهای پیاده انجام داده‌اند.
به گفتهٔ او، وزارت دفاع برای شفافیت بیشتر ۱۱۹۴ قطعه فورم ثبت دارای مسوولان بلند پایهٔ وزارت دفاع توریع و توظیف ۱۱۹ گروپ بررسی جز و تام‌ها را ایجاد کرده است.
آقای حبیبی افزود که نیروهای ارتش در سال‌های گذشته و سال جاری در معرض آزمون‌های بزرگی قرار گرفت که با موفقیت از این آزمون‌ها به در آمد.
به گفته وی، وزارت دفاع ملی در سال مالی ۱۳۹۵ ده‌ها عملیات اساسی را پلان نموده بود که موفقانه تطبیق گردیده و در نتیجه آن دست آوردها بزرگی نصیب نیروهای ارتش گردیده است.
او با اشاره به این که سطح هماهنگی میان نیروهای امنیتی به ویژه نیروهای ارتش از گذشته بیشتر شده افزود، در برنامه عملیاتی شفق دوم که در زمستان سال جاری اجرایی خواهد شد، اولویت‌هایی با درنظرداشت شرایط کشور تشخیص و اجرایی خواهند شد.
به گفته آقای حبیبی، وزارت دفاع ملی پنج اولویت مشخص برای اجرای فعالیت نیروهای ارتش دارد که اجرای عملیات زمستان، ارزیابی رهبری نیروهای ارتش در چهار ماه آینده، حفظ و مراقبت و اکمالات نیروهای ارتش، تقویت سیستم کشفی و استخباراتی و استعمال قوای خاص در عملیات‌ها از جمله این اولویت‌ها می‌باشد.
همچنان، محمد حمید تهماسی معین تأمیناتی وزارت داخله نیز ضمن بیان فعالیت‌های این وزارت در سال روان گفت که وزارت داخله دوازده اولویت اجرایی در سال آینده دارد.
به گفته وی، برنامه‌های اجرایی برای پولیس ملی، تطبیق پلان عملیاتی در فصل زمستان، مسلکی سازی پولیس ملی و اکمال پولیس با تجهیزات پیشرفته جدید، مبارزه با فساد و نظارت جدی از اجراآت پولیس ملی در دستور کار وزارت داخله در سال آینده می باشد.
از سویی هم، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان نیز گفت که در سال ۱۳۹۵ تعداد زیادی از شهروندان کشور راه مهاجرت را در پیش گرفته اند و بیش از یک میلیون مهاجر هم دوباره به وطن عودت کرده اند که این آمار نسبت به سال های قبل بی‌سابقه می‌باشد.
آقای عالمی افزود که در سال ۱۳۹۵ بیش از ۵۵۱ هزار خانواده در نتیجه جنگ‌ها در داخل کشور بی‌جا شده‌اند که از این میان حدود ۷۲ هزار خانواده دوباره به خانه‌های‌شان برگشته‌اند و متباقی هنوز هم آواره هستند.
به گفته وی به منظور بهبود در اسکان مهاجران و رسیدگی به مشکلات سرپناه برای آنان، شهرک‌های مربوط به مهاجران باید توسعه یابد.
در همین حال، غفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات و قبایل نیز گفت که این وزارت در سال ۱۳۹۵ جرگه‌های زیاد را به منظور حل مشکلات در ولایات مختلف براگزار کرده و پیش بینی می‌شود که در سال ۹۶ نیز این روند ادامه یابد.
آقای لیوال افزود که نشر و پخش شمار زیادی از مجلات در راستای تحکیم وحدت ملی و برادری در کشور نیز نشر شده و زمینه آموزش و خوابگاه برای شاگردان اقوام در مکاتب و انستیتوت‌های زیر حمایت این وزارت فراهم شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.