رییس اجرایی: آماده‌گی برای برگشت‌کننده‌گان گرفته شده است

گزارشگر:مجیدی/ سه شنبه 30 قوس 1395 - ۲۹ قوس ۱۳۹۵

mandegar-3ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی از آمادهگی‌های کمک برای مهاجرانی‌که به کشور برگشته‌اند، در فصل زمستان خبر می‌دهد.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت دیروز دوشنبه (۲۹ قوس ) در نشست شورای وزیران گفت که آمادهگی‌ها برای رفع مشکلات برگشت کنندهگان و بی‌جا شده‌گان در فصل سرما روی دست گرفته شده است.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی افزود که این طرح در دستور کار شورای وزیران قرار دارد.
آقای عبدالله خاطر نشان کرد: هنوز هم شمار زیادی شهروندان افغانستان در پاکستان و ایران مهاجر هستند و این موضوع نیاز به گفت‌وگوی تازۀ دولت با مقام‌های این کشورها دارد.
آقای عبدالله همچنان گفت که قرار است محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی برای رفع چالش‌های مهاجران به ایران سفر کند چرا که هنوز هم شمار چشم‌گیری از شهروندان افغانستان در پاکستان و ایران مهاجر هستند و این موضوع نیاز به گفت‌وگوی تازه دولت با مقام‌های این کشورها دارد.
پیشتر نیز آقای محقق به ایران رفته بود و در نتیجه مذاکره با مقام‌های این کشور، توافق شد تا از اخراج اجباری مهاجران خودداری شود. بر بنیاد آخرین آمار وزارت مهاجران و عودت کنندگان بیش از دو میلیون شهروند افغانستانی در ایران زندهگی می‌کنند.
پیش از این نیز آقای محقق به ایران رفته بود و در نتیجۀ مذاکره با مقام‌های این کشور، توافق شد تا از اخراج اجباری مهاجران جلوگیری شود.
همزمان با این، مسوولان در ریاست اجرایی در پیامی به مناسبت روز جهانی مهاجرت گفته‌اند که افغانستان با توجه به بازگشت مهاجران در سال جاری از کشورهای ایران و پاکستان و افزایش آمار بی‌جاشدهگان داخلی، آمادهگی پذیرش میزان بیش از حد مهاجران را ندارد.
در پیامی‌که دفتر رسانه های ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی به نشانی روزنامۀ ماندگار فرستاده آمده است که هژدهم دسامبر مطابق به ۲۸ قوس، روز بین‌المللی مهاجرت است. کشورهای جهان به‌ویژه افغانستان در حالی از این روز یادآوری و تجلیل می‌کنند که ده‌ها هزار مهاجر از سراسر دنیا در بدترین شرایط ممکن قرار دارند و آینده‌شان نامعلوم است. با ابراز تاسف باید گفت که بخش اعظم این مهاجران را شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهند.
در این پیام خاطر نشان شده است که حکومت افغانستان بربنیاد قوانین بین‌المللی و شرایط خاص پناهندهگی در هر کشور، از تمام راه‌های ممکن و گزینه‌های موجود برای حل مشکلات شهروندان خویش در کشورهای خارجی استفاده کرده‌است و در این زمینه تلاش‌ها هم‌چنان جریان دارد. به این دلیل، رهبری حکومت و دیپلومات‌های افغانستان در تمام سفرهای خارجی، جلسات بین‌المللی و ملاقات با سفیران و نمایندهگان این کشورها؛ مسأله مهاجران افغانستان را مطرح کرده‌ و خواهان همکاری گردیده‌اند.
ریاست اجرایی تاکید کرده است که در حال حاضر نیز تلاش‌های دیپلوماتیک در سطح رهبری برای پیدا کردن راه‌حل معقول در مورد مشکلات مهاجران افغانستان جریان دارد تا کشور‌های مورد نظر را اقناع کنیم که در باره حل این بحران با افغانستان همکاری همه‌جانبه کنند. زیرا افغانستان با توجه به بازگشت مهاجران در سال جاری از کشورهای ایران و پاکستان، افزایش آمار بی‌جاشدهگان داخلی، چالش‌های امنیتی و اقتصادی، آمادهگی پذیرش میزان بیش از حد مهاجران را ندارد.
گفته شده است که در سال‌روان بیشترین منابع حکومت برای اسکان مهاجران برگشت کننده از کشورهای ایران و پاکستان در شهرک‌های مهاجران در کابل، جلال‌آباد و سایر ولایات به مصرف رسیده‌است.
مسوولان در ریاست اجرایی گفته‌اند که آنان بربنیاد قوانین بین‌المللی، توافقات دو جانبه و شرایط پناهندهگی در کشورهای مورد نظر از حقوق شهروندان خود دفاع می‌کند و از هیچ‌گونه تلاش ممکن در این راستا دریغ نمی‌ورزد.
ریاست اجرایی از سازمان ملل متحد، اتحادیۀ اروپا و سایر کشورهای جهان خواسته که با در نظرداشت اوضاع امنیتی و اقتصادی افغانستان در ارتباط با مهاجران تصمیم درست اتخاذ کنند و اصل برگشت داوطلبانه باعزت و تدریجی را به اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی در نظر بگیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.