کمیسیون حقوق بشر: وضعیت حقوق بشری در افغانستان بهبود یافته است

گزارشگر:سه شنبه 30 قوس 1395 - ۲۹ قوس ۱۳۹۵

نشست ملی «حمایت از مدافعان حقوق بشر» روز دوشنبه با حضور فعالان حقوق بشر و اعضای نهادهای مدنی در کابل برگزار شد. مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این نشست می‌گویند، وضعیت حقوق بشر امسال نبست به سال‌های گذشته در کشور بهبود یافته ، اما mandegar-3«ناامنی‌ها هنوز هم یک مشکل جدی‌ست، زنده‌گی مردم را تهدید می‌کند و مردم با ترس و هراس به سر می‌برند».
مسوولان این کمیسیون از حکومت وحدت ملی می‌خواهند که از مدافعان حقوق بشر حمایت کنند، تا آنان بتوانند کار‌شان را درست انجام دهند.
سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، دست‌آوردهای مدافعان حقوق بشر بدون قربانی نبوده است. او می‌گوید، افغانستان در حال جنگ است و تأمین حقوق بشر را در کشور بدون دادن قربانی امکان پذیر نمی‌داند.
رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر، از حکومت می‌خواهد تا در ولایت‌ها جلو زورگویی‌ها در برابر حقوق بشر را بگیرد. به گفتۀ بانو سمر، «هنوزهم افراد وابسته به نیروهای مسلح غیر قانونی سبب تخطی‌های حقوق بشری و فساد اداری در کشور می‌شوند». وی فرهنگ معافیت را یکی از مشکلات اصلی در افغانستان می‌داند و می‌گوید، هیچ کسی نباید به دلیل وابسته‌گی به حکومت یا دیگر نهادها از زیر پی‌گرد قرار گرفتن نهادهای عدلی و قضایی معاف شود.
محمداشرف غنی، رییس جمهور کشور در این نشست از گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان به خاطر نقض حقوق بشر انتقاد می‌کند. او بر بهره‌مند شدن تمام شهروندان کشور از حقوق‌شان تأکید کرده و حمایت از مدافعان حقوق بشر را یکی از مکلفیت‌های نهادهای عدلی و قضایی می‌داند.
رییس جمهور غنی می‌افزاید که در حال حاضر نقض حقوق بشر در کشور نسبت به گذشته‌ها محدود شده است. وی فعالیت نهادهای حقوق بشر، نهادهای مدنی و رسانه‌ها را از دلایل محدود شدن نقض حقوق بشر در افغانستان عنوان می‌کند.
آقای غنی، می‌گوید، «باید این اطمینان برای مردم به وجود بیاید که کسی توان تعرض به حریم خصوصی آنان را ندارد و نخواهد توانست به حقوق آنان در عرصۀ عمومی دست درازی کند». به گفتۀ او رهبری حکومت در یک سال گذشته در زمینۀ قانون‌گذاری بیشتر بر حقوق بشر تمرکز داشته و تمام پالیسی‌ها، قوانین و مقرره‌ها بر بنیاد ارزش‌های حقوق بشری تدوین شده‌ است.
رییس جمهور غنی، می‌گوید، گروه‌های تروریستی همواره خلاف اصول شریعت و ارزش‌های حقوق بشری افراد ملکی و بی‌گناه را هدف قرار داده‌اند و در ۱۵ سال گذشته تروریستان در مسجدها حمله‌های انتحاری انجام داده‌اند و به شمول عالمان دین به زنان و کودکان هیچ رحم نکردند. آقای غنی می‌گوید، «برخی از اعمال تروریستی جنایت است و مصداق صریح جنایت جنگی است». وی به مردم اطمنان می‌دهد که عدالت تحقق خواهد یافت و تعرض به حقوق بشر بی‌پاسخ نخواهد ماند.
فرانس مایکل میلیبن، سفیر اتحادیه اروپا برای افغانستان نیز در این نشست بر حفاظت از مدافعان حقوق بشر تأکید می‌کند و می‌گوید، اتحادیۀ اروپا از برنامۀ حفاظت از مدافعان حقوق بشر حمایت می‌کند.
پرنلی کاردل، معاون نمایندۀ سازمان ملل برای افغانستان «یوناما»، مدافغان حقوق بشر را‌ کمک کننده‌گان در روند صلح می‌داند و می‌گوید، در یک سال گذشته تهدیدها در برابر مدافعان حقوق بشر در افغانستان وجود داشته و این نهاد ۲۴۰ رویداد حقوق بشری را گردآوری کرده است.
قرار است در پایان این نشست، در نتیجۀ بحث‌ها برنامۀ عمل حمایت از مدافعان حقوق بشر تهیه ‌شود تا بر بنیاد آن حکومت افغانستان اقداماتی را برای حمایت از مدافعان حقوق بشر روی دست گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.