مجلس نماینده‌گان در ششم جدی: روسیـه از تاریـخ بیامـوزد

گزارشگر:سه شنبه 7 جدی 1395 - ۰۶ جدی ۱۳۹۵

مجلس نماینده‌گان با توجه به حمایت‌های اخیر روسیه از طالبان می‌گوید که مسکو در حال تکرار اشتباهات گذشته خود در افغانستان است.
دیروز ششم جدی مصادف با سالروز تجاوز قشون سرخ شوروی سابق در افغانستان بود. ششم جدی در تاریخ سیاسی افغانستان یک روز سیاه نامیده می‌شود.
mandegar-3سالروز تجاوز نیروهای سرخ شوروی سابق بر افغانستان از سوی مجلس نماینده‌گان افغانستان محکوم شد.
عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان کشور ضمن محکوم کردن تجاوز قشون سرخ شوروی سابق در افغانستان گفت که این تجاوز با مخالفت‌های ملی مواجه شد و نیروهای شوروی با تمام تجهیزات و امکانات‌شان در نتیجه مجاهدت‌های زیاد مردم افغانستان و پس از ده سال جنگ و تباهی دوباره مجبور به ترک کشور شدند.
آقای ابراهیمی در نشست روز دو‌شنبه (۶جدی) مجلس نماینده‌گان یاد آور شد که ۱۰ سال حضور نیروهای شوروی در افغانستان روزهای سیاهی را در تاریخ کشور به ثبت رساند و تلفات و خسارات هنگفتی را بر مردم افغانستان تحمیل کرد.
محمد علی اخلاقی دیگر عضو مجلس نماینده‌گان نیز گفت که تجاوز نیروهای خارجی بیش از ۲ میلیون شهید و بیش از ۳ میلیون آواره برجای گذاشت و مشکلات زیادی را بر کشور تحمیل کرد.
آقای اخلاقی ضمن قدردانی از رشادت‌های مردم افغانستان در مقابله با نیروهای شوروی گفت که با تجاوز نیروهای شوروی سابق در افغانستان، همه زیر بناها از بین رفت و کشور را به یک ویرانه ای تبدیل شد.
نماینده‌گان مجلس درحالی، سالروز تجاوز نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق را در افغانستان محکوم می کنند که اخیراً نگرانی‌های تازه مبنی بر حمایت روسیه از طالبان بالا گرفته است.
مقام‌های روسی دیدارها و تامین ارتباط شان را با طالبان تایید کرده اند؛ اما هرگونه تمویل مالی و تسلیحاتی را به طالبان نپذیرفته است.
پیش از این ادعاهای از سوی مقام‌های ولایت های فراه و قندوز مطرح شده که گویا روسیه به طالبان تسلیحات نظامی فراهم کرده است.
مداخله آشکار
از سوی دیگر، مسکو قرار است نشست سه جانبه‌یی را با اشتراک چین و پاکستان بدون افغانستان میزبانی کند.
برگزاری این نشست نیز از سوی دولت و به ویژه مجلس نماینده گان مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان خوانده شده است.
در همین حال، شماری از نماینده گان مجلس می‌گویند که روسیه نباید اشتباهات گذشته شوروی سابق را در افغانستان تکرار کند.
سید نادرشاه بحر یکی از اعضای مجلس در خصوص مداخلات اخیر روسیه می گوید که این کشور باید از اشتباهات گذشته شوروی سابق درس عبرت بگیرد و دیگر با حمایت مخالفان مسلح در امور داخلی افغانستان مداخله نکند و گرنه هم اکنون نیروهای امنیتی با حمایت مردم مجاهد کشور توان خنثا کردن هر گونه توطئه روسیه را دارند.
عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان گفت: نشست مسکو مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان و ما برگزاری این نشست را بدون حضور افغانستان محکوم می‌کنیم.
آقای ابراهیمی تاکید ورزید که نشست کشورهای روسیه، چین و پاکستان در مورد صلح افغانستان نگران‌کننده است و حکومت افغانستان باید دیپلماسی واضح و روشن را در مورد کشورهای همسایه و منطقه در پیش گیرد.
به گفته وی، مجلس نماینده‌گان در مورد نگرانی‌های احتمالی امنیتی ناشی از نشست مسکو و تدابیر جنگی با نهادهای امنیتی نشستی را برگزار خواهد کرد.
از سوی دیگر، صالح محمد صالح دیگر عضو مجلس نماینده‌گان نیز برگزاری نشست مسکو را برای حکومت افغانستان شرم آور توصیف کرد.
آقای صالح افزود، حکومت افغانستان در برابر توطئه های احتمالی نشست مسکو نباید خاموشی اختیار کند و برای مقابله با هرگونه نتیجه ای این نشست آمادگی داشته باشد.
عبدالقادر زازی عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس نماینده گان نیز می‌گوید که برگزاری هرگونه نشستی در مورد افغانستان و بدون حضور دولت افغانستان مردود و پذیرفتنی نیست.
نشست روسیه، چین و پاکستان قرار است امروز سه شنبه (۷جدی) درمورد بررسی روند صلح دولت افغانستان با طالبان در مسکو برگزار شود؛ اما در این نشست کسی از دولت افغانستان نماینده‌گی نمی‌کند.
پیش از این وزارت خارجه افغانستان نیز در واکنش به برگزاری نشست مسکو گفته است که هرگونه نشستی در مورد افغانستان بدون حضور نماینده دولت افغانستان هیچ‌گونه نتیجه‌یی در پی نخواهد داشت.
اما نگرانی‌ها از آنجا سرچشمه می‌گیرد که چنین نشست‌های به جای آوردن صلح زمینه بدبختی مردم افغانستان را فراهم کند و یک بار دیگر کشور را به میدان رقابت های قدرت های بزرگ جهانی مبدل سازد.
روسیه از حضور گروه داعش در افغانستان نگران است و به همین خاطر ادعاهای وجود دارد که این کشور به منظور مبارزه با این گروه، طالبان را حمایت سیاسی و تسلیحاتی می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.