مسوولان در شورای عالی صلح: باجوه امید تازه به روابط کابل و اسلام‌آباد می‎‌دمد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 14 جدی 1395 - ۱۳ جدی ۱۳۹۵

صحبت‌های تیلفونی اخیر رییس ستاد ارتش پاکستان با سران حکومت وحدت ملی بالای روابط کابل – اسلام آباد تاثیر مثبت دارد.
برخی از مسوولان شورای عالی صلح و ریاست اجرایی با بیان این مطلب می‌گویند که در صحبت‌های تیلفونی که از طرف رییس ستاد ارتش پاکستان و سران حکوت وحدت ملی صورت گرفته است، روی مبارزه با دهشت‌افگنی و تلاش برای بر قراری صلح در منطقه بحث صورت گرفته است.
mandegar-3مسوولان در شورای عالی صلح با خوش بینی از صحبت‌های اخیر رییس ستاد ارتش پاکستان می‌گویند که این صحبت‌ها برای برقراری صلح در منطقه امیدوار کننده است.
اسماعیل قاسمیار عضو بین‌المللی شورای عالی صلح در مصاحبه با روزنامهٔ ماندگار می‌گوید: رهبران پاکستانی دو دهه تنها سخن خوبی که برای دولت افغانستان داشته‌اند، این بوده که “صلح و ثبات در افغانستان، باعث بر قراری صلح و ثبات در پاکستان می‌شود”.
آقای قاسمیار بیان کرد که با توجه به تیره‌گی روابط کابل – اسلام‌آباد در ماه‌های اخیر ، سخنان رییس ستاد ارتش پاکستان امیدوار کننده است. او افزود: دولت افغانستان امیدوار است این گفته‌ها در عمل نیز پیاده شود.
این عضو بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان در مورد نشست مسکو و بیانات اخیر سفیر روسیه در کابل گفته که نشست و حمایت آنان از طالبان به‌خاطر امنیت دیپلومات‌های این کشور در افغانستان است. او تصریح کرد: روسیه با این‌کار به گروه تروریستی طالبان می‌خواهد “باج دهد” که از نگاه عرف دیپلوماتیک غیر عاقلانه است.
به گفته او، نگرانی مقامات افغانستان از نشست مسکو این بود که وقتی نشستی در باره افغانستان برگزار می‌شود، چرا از افغانستان در آن دعوت نشده است. کاری‌که عرف دپیلوماتیک را پشت پا می‌زند.
آقای قاسمیار تصریح کرد که آنچه پاکستان در گذشته به گفته‌های خویش عمل نکردند، گذشته است؛ اما سفر احتمالی و صحبت‌های رییس ستاد این کشور امید تازه‌یی را در روابط کابل – اسلام آباد ایجاد می‌کند.
از سویی هم، مسوولان در ریاست اجرایی می‌گویند که گفت‌وگوی تیلفونی رییس اجرایی با رییس ستاد ارتش پاکستان روی محور مبارزه با دهشت‌افگنی، افراط‌گرایی و بر قراری صلح در منطقه بوده است.
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی می‌گوید که در این تماس تیلفون رییس اجرایی از رییس ستاد ارتش پاکستان دعوت نکرده تا به افغانستان بیاید؛ اما اگر رییس ستاد ارتش پاکستان به افغانستان بیاید مورد استقبال مردم و دولت افغانستان قرار خواهد گرفت.
این درحالی است که رییس ستاد ارتش جدید پاکستان روز شنبه ضمن صحبت با سران حکومت افغانستان، تعهد کرده است که برای صلح منطقه کار کند تا عاملی که روی روابط دوجانبه تأثیرات منفی گذاشته است؛ برطرف گردد.
بر اساس اعلامیۀ دفتر مطبوعاتی اردوی پاکستان، جنرال قمر جاوید باجوه، رییس ستاد ارتش این کشور، به محمداشرف غنی، رییس جمهور، عبدالله عبدالله رییس اجرایی و جنرال قدم‌شاه شهیم، همتای افغانستانی‌اش روز شنبه تماس تیلفونی بر قرار کرده است.
رییس ستاد ارتش پاکستان در این تماس‌ها، تعهد کرده است که برای صلح منطقه کار خواهد کرد. زیر به گفته او، “صلح در دو کشور، بزرگترین علاقۀ منطقه است”.
بر اساس اعلامیۀ اردوی پاکستان، سران حکومت افغانستان از جنرال باجوه دعوت کرده اند تا از افغانستان دیدن کند، اما در مورد هدف، تاریخ و جزئیات این سفر معلوماتی ارایه نشده است.
هارون چخانسوری، سخنگوی رییس جمهور افغانستان، نیز در حساب تویتر خود روز گذشته نگاشته بود که رییس جمهور غنی تماسی را از جنرال باجوه دریافت کرده است.
اما گفته است که رییس جمهور از علاقمندی رییس ستاد ارتش پاکستان برای بازدید از افغانستان استقبال کرده است.
جنرال باجوه در حالی به صورت جداگانه با مقامات افغانستان تیلفونی صحبت کرده است که در سال ۲۰۱۶ میلادی روابط کابل – اسلام‌آباد پرتنش بود و دو کشور روابط حسنه نداشتد.
دولت افغانستان ادعا دارد که طالبان حمایت‌های پنهانی را از اردوی پاکستان دریافت می‌کند و سازمان استخبارات این کشور گروه‌های شورشی را توانمند ساخته تا فعالیت خود را در افغانستان گسترش و تداوم دهند؛ اما پاکستان این اتهامات را همواره رد کرده است. جنرال جاوید باجوه در اواخر ماه نوامبر، مسوولیت رهبری اردوی پاکستان را به دوش گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.