وزارت تحصیلات عالی: چهار دانشگاه کابل برای ده روز تعطیل شدند

- ۰۶ قوس ۱۳۹۱

در درگیری‌های دانشگاه کابل غفلت نکرده‌ایم

ماندگار

به دنبال درگیری‌های مذهبی در خوابگاه دانشگاه کابل، مقام‌ها در وزارت تحصیلات عالی می‌گویند که چهار دانشگاه کابل را برای ده روز تعطیل کرده اند.
درگیری میان برخی از دانشجویان هنگامی بروز کرد که شماری از آن‌ها می‌خواستند مراسم عزاداری عاشورا را در مسجد خوابگاه دانشگاه برگزار کنند که با مخالفت تعدادی از دانشجویان دیگر مواجه گردیدند.
محمد عظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که در درگیری میان دانشجویان در خوابگاه دانشگاه، ۱۲ تن زخمی شده اند و یک دانشجوی دیگر، جان خود را از دست داده است.
آقای نوربخش به روزنامه ماندگار گفت که برای رسیده‌گی به این درگیری، چهار دانشگاه را برای ده روز تعطیل کرده‌اند.
او افزود: ما به شدت تلاش می‌کنیم در این مدت عاملان این رویداد را شناسایی کنیم.
این در حالی است که پیشتر رییس دانشگاه کابل در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها گفته بود که دانشگاه‌های کابل برای سه ماه تعطیل شده است؛ اما سخنگوی وزارت تحصیلات عالی این مساله را رد کرده می‌گوید که دانشگاه‌های کابل برای ده روز تعطیل شده و پس از ده روز، در زمینه ادامه درس دانشجویان تصمیم گرفته خواهد شد.
محمد عظیم نوربخش گفت که وزارت تحصیلات عالی بارها اعلان کرده که دانشگاه‌ها جای سیاست‌کردن نیست؛ اما برخی وقت‌ها کوتاهی می‌شود و از احساسات پاک جوانان مان سوء استفاده صورت می‌گیرد که در دانشگاه کابل نیز چنین شد.
او افزود: نهادهای اکادمیک نباید آدرسی برای بی‌ثباتی و ناامنی کشور باشند؛ تلاش بزرگان کشور همیشه این بوده که دانشگاه‌ها را از سیاست به دور نگه‌دارند و اکادمیک بسازند.
در حالی که برخی دانشجویان وزارت تحصیلات عالی و مسوولان دانشگاه کابل را به بی‌کفایتی در جلوگیری از این رویداد خونین متهم می‌کنند، اما سخنگوی وزارت تحصیلات عالی با رد این اتهامات می‌گوید که آن‌ها در خصوص این مساله هیچ‌گونه غفلتی نداشته‌اند و لحظه به لحظه، مراقب اوضاع بوده‌اند.
آقای نوربخش تصریح کرد: «در همکاری با نهادهای امنیتی از آغاز تا پایان مراقب اوضاع بوده‌ایم؛ هیچ‌گونه غفلتی از جانب وزارت تحصیلات عالی در این زمینه، صورت نگرفته است.»
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی پیرامون دلایل این درگیری چیزی نگفت.
اما جنرال محمد ظاهر، آمر جنایی پولیس کابل گفته است تحقیقات هنوز درباره عوامل و چگونگی این درگیری ادامه دارد.
در پی درگیری بین دانشجویان، نیروهای پولیس وارد خوابگاه شدند و تمام دانشجویان را از خوابگاه بیرون کردند. وزیر داخله، رییس امنیت ملی و شماری از نماینده‌گان مردم نیز به منظور میانجیگری و حل اختلافات به محل حادثه رفتند.
دانشگاه‌های کابل در حالی تعطیل می‌شود که دانشجویان برای امتحانات پایان سمستر، آماده‌گی می‌گرفتند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.