واکنش برخی استادان و دانشجویان به اظهارات معاون دانشگاه هرات: دانشجـوی بی‌حجـاب نداریـم!

گزارشگر:حمید فرهادی/ شنبه 25 جدی 1395 - ۲۴ جدی ۱۳۹۵

مسوولان دانشگاه هرات، اخیراً اعلامیه‌یی را به نشر سپرده‌اند که باعث واکنش‌های تند شماری از استادان، دانشجویان و کاربران شبکه‌های اجتماعی شده است.
حسن فرید، معاون علمی دانشگاه‌ هرات سه روز پیش در یک اعلامیه گفته ‌است: «پس از این، بی‌حجابی در دانشگاه هرات قابل پذیرش نیست و mandegar-3دانشجویانی که حجاب اسلامی را رعایت نکنند، از صنف‌های درسی اخراج می‌شوند».
این اعلامیۀ معاون علمی دانشگاه هرات، واکنش‌های بی‌شماری را به همراه داشته است. شماری از این گفته‌های آقای فرید استقبال کرده و شماری هم آن را سخن‌ بی‌بنیاد، ناسنجیده و اظهار نظر شخصی دانسته و گفته‌اند که اظهار نظر شخصی را نباید به نهاد علمی دانشگاه هرات ربط داد.
شماری از دانشجویان دانشگاه هرات گفته‌های معاون علمی این دانشگاه را بی‌بنیاد می‌خوانند و می‌گویند که بهتر است مسوولان دانشگاه به‌جای پرداختن به موضوعات بی‌بنیاد روی لوحه دانشگاه و کیفیت درسی توجه کنند.
فایزه ابراهیمی، یکی از دانشجویان دانشگاه هرات می‌گوید: «برای من به عنوان یک دانشجوی بانو قابل قبول نیست که کسی برایم خط ‌مشی پوشش تعیین کند. خودم وقتی از میان هزارها نفر وارد این محیط شدم، می‌دانم چگونه رفتار کنم و چه نوع پوششی داشته باشم».
فرید احمد سالم دانشجوی دانشکدۀ حقوق می‌گوید: «استفادۀ کلمۀ بی‌حجاب توسط معاون علمی دانشگاه شرم‌آور است و امیدوارم که دانشگاه هرات موقف رسمی خود را در این پیوند اعلام کند و آقای فرید در این رابطه توضیح بدهد».
از سویی هم، شماری دیگر از دانشجویان نیز این اظهار نظر معاون علمی دانشگاه را، باعث بدنامی دانشگاه هرات می‌خوانند و می‌افزایند که از آغاز سال تاکنون برای چندمین‌بار است که مسوولان دانشگاه باعث بدنامی این نهاد علمی شده‌اند.
هستی حسینی، یکی از دانشجویان دانشگاه هرات می‌گوید: «من تاکنون دانشجوی بی‌حجاب در دانشگاه ندیده‌ام و هیچ دختری‌هم تمایل ندارد که در جامعۀ سنتی افغانستان، با رعایت نکردن حجاب باعث حجب و حیای خود و خانواده‌اش شود». این دانشجو می‌افزاید: گفته‌های معاون علمی دانشگاه، در واقع به این نهاد اکادمیک یک اهانت به حساب می‌آید و بایست مسوولان دانشگاه سنجیده سخن بگویند تا باعث بدنامی دانشگاه هرات نشوند.
الیاناهامان یکی دیگری از دانشجویان دانشگاه هرات نیز، بی‌حجاب خواندن دانشجویان از سوی معاون علمی دانشگاه را ناسنجیده سخن‌گویی این مقام دانشگاه خوانده و می‌گوید مسوولان دانشگاه نباید با چنین سخن‌های ناسنجیده و بی‌بنیاد خود،باعث بدنامی دانشجویاندانشگاه هرات شود.
در همین حال، شماری از استادان دانشگاه هرات، گفته‌های معاون علمی دانشگاه را اظهار نظر شخصی خوانده و تاکید کرده‌اند که در دانشگاه هرات دانشجوی بی‌حجاب وجود ندارد.
سهیلا عرفانی، رییس دانشکدۀ ژورنالیزم دانشگاه هرات می‌گوید: هیچ احدی تاکنون از مسوولان دانشگاه در بارۀ حجاب و نوعیت پوشش زنان و دختران در این مکان اظهار نظری نکرده است و قانون و محدودیتی برای پوشش وضع نشده است.
خانم عرفانی هم‌چنان می‌افزاید: هرفرد حق نظر شخصی دارد و اظهار نظرهای شخصی افراد را نباید به نهاد مربوط نسبت داد، مگر اینکه از آدرس رییس یا سخنگوی یک نهاد سخنی به نشر رسیده باشد.
این استاد دانشگاهدر ادامۀ سخنانش می‌گوید: «از افرادی که کاسۀ داغ‌تر از آش برای حجاب بانوان در دانشگاه هرات شده‌اند خواهش‌مندم خون‌سردی خود را حفظ کنند».
فیصل کریمی، استاد دانشگاه هرات نیز می‌گوید: « ما در دانشگاه هرات دانشجوی دختر بی‌حجاب نداریم که برای‌شان دستور بدهیم تا با حجاب بیایند. طی هشت سالی که در دانشگاه هرات درس می‌دهم، هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه گرفته نشده؛ چون مشکلی وجود نداشته و هنوز ندارد».
آقای کریمی می‌خواهد که ریاست دانشگاه هرات و یا روابط عمومی دانشگاه برای رفع این اتهام‌ها و دشنام‌ها در خبرنامه‌یی موقف رسمی دانشگاه را بیان کند تا این فضای آشفته و پر از دشام و توهین به این نهاد رفع شود.
اما آقای حسن فرید، معاون علمی دانشگاه هرات در پاسخ به این واکنش‌های دانشجویان و استادان دانشگاه هرات در صفحۀ فیسبوکش نوشته‌است: «منحیث یک مسلمان به بدحجاب و بی‌حجاب (البته تعریف از حجاب نیز باید داشته باشیم) که تاثیر منفی در فرهنگ اسلامی و افغانی دارد، در کل به خصوص در نهادهای آموزشی مخالفم و طبق معمول با زر و زور و تزویر با مثلث خبیثه بیکاری، بی‌سوادی، بینیادگرایی جداً مخالف هستم و مبارزه می‌کنم».
این نخستین باری نیست که دانشگاه هرات در سطح افغانستان خبرساز می‌شود. مخالفت‌ها بر سر نصب لوحۀ دانشگاه هرات، توقیف هم‌زمان چهار نشریۀ دانشجویی و اهانت یکی از مسوولان دانشگاه به شماری از دانشجویان معترض، برای چندمین بار باعث خبرساز شدن دانشگاه هرات شده و نام این نهاد علمی را برسرزبان‌ها آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.