معترضان در برابر سفارت پاکستان: سفارت پاکستان در کابل لانه جاسوسی است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 25 جدی 1395 - ۲۴ جدی ۱۳۹۵

صدهاتن از شهروندان کابل دیروز (جمعه، ۲۴ جدی) در واکنش به حملات انتحاری اخیر در کابل، قندهار و هلمند، در برابر سفارت پاکستان دست به تظاهرات زدند.
تظاهر کننده‌گان که با شعارهای «سفارت پاکستان لانۀ جاسوسی است» و «آی اس آی قاتل مردم افغانستان است»، به خیابان ریخته بودند، گفتند mandegar-3که پاکستان یگانه کشوری در منطقه است که به تروریستان پناه داده و از آنان به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کند.
آنان با بلندکردن شعارهای «کشتار بس است. ما صلح می‌خواهیم» گفتند که پاکستان مقصر اصلی “حملات تروریستی” در افغانستان است، اما حکومت و نهادهای امنیتی باید مسوولیت‌شان در برابر مردم را درک کرده و متوجه شهروندانش باشد.
روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته شهرهای کابل، قندهار و هلمند شاهد سه رویداد مرگ‌بار بود که در این رویدادها، بیش از ۱۵۰ تن کشته و زخمی شدند.
حملۀ نخست در برابر الحاقیۀ پارلمان در کابل رُخ می‌دهد. یک حمله کنندۀ انتحاری خود را به درب ورودی الحاقیۀ پارلمان منفجر می‌سازد و به دنبال آن، موتر پُر از مواد منفجره‌اش نیز به صدا در می‌آید، جان بیش از ۴۰ تن را می‌گیرد و بیش از ۸۶ تن دیگر را زخمی می‌کند.
ساعاتی پس از این رویداد، بمب جاگذاری‌شده در مهمان‌خانۀ والی قندهار انفجار می‌کند که به دنبال آن، ۱۲ تن به شمول معاون والی قندهار، ۵ دپلمات امارت متحدۀ عربی، یک عضو مجلس نماینده‌گان و یک سناتور کشته و ۱۴ تن دیگر که والی قندهار نیز در میان‌شان است، زخمی می‌شوند.
طالبان مسوولیت حمله به الحاقۀ پارلمان و شبکۀ حقانی مسوولیت حمله به مهمان‌خانۀ والی قندهار را به عهده گرفته‌اند.
رامش خراسانی، یکی از معترضان به روزنامۀ ماندگار گفت: ما به‌خاطر ارج‌گذاری و ادای مسوولیت نسبت به شهدای حادثۀ اخیر و سایر شهدای کشور به ویژه نیروهای امنیتی آمده‌ایم تا به حکومتیان و جهانیان بگوییم که ما قاتل هم‌شهریان خود را می‌شناسیم.
آقای خراسانی در ادامۀ صحبت‌هایش بیان داشت: بارها دیده شده که بعد از هرحملۀ تروریستی در افغانستان، سرنخ آن از پاکستان برآمده است، اما نمی‌دانم چرا مقامات پاکستان از این‌همه قتل و کشتار بی‌گناهان سیر نمی‌شوند.
این شهروند از حکومت می‌خواهد تا نسبت به کشته‌شدن شهروندان و به ویژه نیروهای امنیتی کشور که برای تأمین امنیت کشور شب و روزشان را یکی کرده‌اند، خاموش ننشیند و از پاکستان در سازمان‌های بین‌المللی شکایت کند.
در سویی دیگر، محمد صابر مجتبا، یکی از تظاهر کننده‌گان دیگر از پاکستان به عنوان کشور “حامی تروریسم در منطقه” یاد کرده گفت که آی‌اِس‌آی پاکستان به‌صورت مستقیم در حمایت طالبان و سایر تروریستان دست دارد.
آقای مجتبا در ادامه بیان داشت که پاکستان مدارس دینیی را در مرزهایش با افغانستان ایجاد کرده و با آموزش و تجهیز تروریستان، می‌خواهد در عملی‌کردن اهدافش به حکومت فشار وارد کند.
به گفتۀ آقای مجتبی: “گلۀ و انتقاد ما از پاکستان یک‌سو، اما حکومت ما را بیشتر ناامید می‌کند، مسوولیت تأمین امنیت شهروندان مربوط حکومتیان است، آنان نباید تنها با تسلیت‌گفتن و تقبیح‌کردنِ حملات بسنده کنند، شما اگر به مرزهای‌تان حاکمیت داشته باشید، تروریستان نمی‌توانند به کشورتان داخل شوند.”
احمدالدین شریفی، تظاهر کنندۀ دیگر باور دارد که شواهد کاملاً واضح است، پاکستان در حملات تروریستی در کشور دست داشته و این کشور حامی تروریسم است. او می‌افزاید: از جامعۀ جهانی می‌خواهیم تا تحریم‌هایی را علیه حکومت پاکستان وضع کند تا آی‌اِس‌آی از گروه‌های تروریستی حمایت نکند.
تظاهر کننده‌گان هم‌چنان در اخیر تظاهرات‌شان با پخش قطع‌نامه‌یی از جامعۀ جهانی خواستند تا نقش پاکستان را در حمایت از تروریسم قبول کرده و بر حلقات خاص در این کشور، تحریمات را وضع کنند.
در قطع‌نامۀ معترضین از سفارت پاکستان به‌نام “سازمان جاسوسی پاکستان” یاد شده و از این کشور خواسته‌شده که دست از جنایت و حمایت از جنایت بردارند و سردسته‌های گروه‌های تروریستی مانند شبکۀ حقانی و شورای کویته را به “دادگاه ملت افغانستان” بسپارد.
در قطع‌نامه آمده است: “طالبان با حمایت مادی، تخنیکی/تکنیکی و سیاسی ارتش و سازمان استخبارات پاکستان، مرتکب قتل عام مردم افغانستان می‌شوند. دست‌داشتن ارتش پاکستان، شماری از مدارس مذهبی این کشور و احزاب افراطی پاکستانی در حمایت از طالبان نیز آشکار است.”
طالبان به عنوان گروه تروریستی جهانی و محاکمه رهبران این گروه در دادگاه لاهه از دیگر خواست‌های معترضین از جامعۀ جهانی بود.
پاکستان پیش از این بارها از سوی مقامات بلندرتبۀ حکومت نیز متهم به حمایت از طالبان شده، اما این کشور همیشه این ادعاها را رد کرده است.
افزون بر این، حملات روز سه‌شنبۀ هفتۀ گذشته در افغانستان، واکنش‌های جهانی در پی داشت.وزارت خارجۀ امریکا ضمن تقبیح این حملات گفته است که برای از بین‌بردن تروریسم، همکاری مشترک افغانستان، پاکستان وهندوستان ضرورت است.
هم‌چنان، وزارت خارجۀ روسیه گفته است، از هدف قراردادن دیپلماتان، مردم بیگناه و نماینده‌گان مجلس افغانستان متأثر هستیم و این جنایات را به شدت محکوم می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه اظهار داشت: پیام دولت روسیه واضح و علنی است، ما با تمام بازمانده‌گان قربانیان و زخمیان ابراز همدردی می‌کنیم و خواستار تأمین امنیت و صلح در افغانستان هستیم.
در حین حال، مجلس سنا حمله بر کارمندان پارلمان را حمله بر مردم‌سالاری نوپای کشور خواند و آن را شدیداً محکوم کرد. مجلس نماینده‌گان نیز در ادامه،حملات اخیر را کار جاسوسان خارجی در نهادهای دولتی خواندند و از مسوولان حکومت وحدت ملی و نهادها امنیتیخواست تا آنان را افشا، بازداشت و به نهادهای عدلی بسپارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.