رهبر محاذ ملی و رییس شورای عالی صلح درگذشت

گزارشگر:دوشنبه 4 دلو 1395 - ۰۳ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3پیرسیداحمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان شنبه‌شب در یکی از شفاخانه‌های پایتخت در سن ۸۵ ساله‌گی درگذشت.
پیرسیداحمد گیلانی افزون بر ریاست شورای عالی صلح، رهبری حزب محاذ ملی را نیز برعهده داشت.
ارگ نیز با انتشار خبرنامه‌یی، درگذشت آقای گیلانی را «ضایعه‌یی بزرگ» برای افغانستان خوانده است.
پیرسیداحمد گیلانی فرزند سیدحسن گیلانی در سال ۱۳۱۱ خورشیدی در ولسوالی سرخ‌رود ننگرهار به دنیا آمد.
او از صنف دوازدهم مدرسۀ امام ابوحنیفه فارغ شد و تحصیلات عالی را تا درجۀ لیسانس در دانشکدۀ شرعیات دانشگاه کابل به اتمام رساند.
گیلانی، رهبر طریقت صوفیۀ قادریه در افغانستان بود که پس از به قدرت‌رسیدن حزب دمکراتیک خلق در سال ۱۳۵۷ به پاکستان پناهنده شد و در آن‌جا حزب سیاسی-نظامی محاذ ملی اسلامی افغانستان را در مخالفت با حکومت متحد شوروی بنیان نهاد.
پیرسیداحمد گیلانی و حزب او پس از به قدرت‌رسیدن طالبان نیز با حکومت آنان به مخالفت پرداخته و وارد ائتلاف شمال شد.
گیلانی از نواده‌گان عبدالقادر گیلانی، موسس طریقت قادریه است. پدرش سیدحسن گیلانی در بغداد به دنیا آمده بود، اما در سال ۱۹۰۵ میلادی از عراق به افغانستان آمد تا طریقت قادریه را در این کشور بنیان‌گذاری کند. حبیب‌الله خان، پادشاه وقت افغانستان به او زمین‌های زیادی در شهر کابل و ولایت ننگرهار در شرق افغانستان بخشید.
گیلانی، در سال ۱۹۵۲ با عادله، نوۀ حبیب‌الله خان ازدواج کرد و از این طریق رابطه‌اش را با خاندان شاهی افغانستان مستحکم‌تر ساخت. او در جریان ایجاد حکومت انتقالی حامد کرزی، قاضی‌القضات بود.
پیرسیداحمد گیلانی، در دوران حکومت حامد کرزی از حامیان او به شمار می‌رفت و در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان از اشرف‌غنی احمدزی حمایت کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.