امـریکا و ایتـلاف منـطقه‌یی مبـارزه با تروریسم در افغـانستان

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 4 دلو 1395 - ۰۳ دلو ۱۳۹۵

مقامات دولت جدید امریکا از تشکیل یک ایتلاف ضد تروریسم در افغانستان حرف می‌زنند که سهم کشورهای منطقه و همسایه افغانستان در آن ملموس باشد.
برخی از مقامات امریکایی می‌گویند که امریکا برای سرکوب تروریستان در افغانستان باید روابط خود را با رهبران با اعتماد بلوچ، سندی و پشتون پاکستان mandegar-3مستحکم سازد و هم‌چنان، پای کشورهای چین، هند و آسیای میانه را برای سرکوبی تروریستان به این ایتلاف بکشاند.
امریکا یکی از بازیگران اصلی جنگ افغانستان محسوب می‌شود و دونالد ترامپ در تازه‌ترین صحبت با نظامیان این کشور در بگرام گفته است که شما وظیفه فراموش ناشدنی را انجام می‌دهید. آقای ترامپ تأکید کرده که نابودی گروه داعش در اولویت‌ برنامه‌های آنان قرار دارد.
در همین حال، برخی از آگاهان باور دارند که تشکیل ایتلاف در اوضاع فعلی افغانستان ناممکن است، زیرا برحی از کشورهای منطقه از تروریستان حمایت می‌کنند.
آنان باور دارند که افغانستان در پرده ابهام در سیاست خارجی دولت جدید امریکا به رهبری دونالد ترامپ قرار دارد، برای رفع این ابهام و عملی شدن راهبرد جدید امریکا در قبال افغانستان به زمان بیشتر نیاز است.
داکتر جعفر مهدوی عضو مجلس نماینده‌گان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: استراتیژی جدیدی که امریکا به اساس آن می‌خواهد یک ایتلاف ضد تروریسم تشکیل دهد که سهم کشورهای منطقه و همسایه افغانستان در آن ملموس باشد، استراتیژی تازه است و عملی‌شدن آن به زمان نیازد دارد.
آقای مهدوی تشکیل چنین اجماعی را در حال حاضر بعید دانسته می‌گوید: گروه‌های افراطی و تروریستان در حال حاضر به عنوان ابزار دست قدرت‌های منطقه و جهان قرار دارند.
این عضو کمیسیون بین‌المللی مجلس نماینده‌گان برنامه دونالد ترامپ که تازه وارد کاخ سپید شده را در امر دست یافتن به اجماع ضد تروریسم در افغانستان کار دشوار می‌داند، زیرا به باور او، کشورهایی که از تروریسم استفاده ابزاری می‌کنند در مبارزه با این گروه‌ها صادق به نظر نمی‌رسند.
اما آقای مهدوی می‌گوید: ریشه‌ گروه‌های تروریستی باید در مراکز اصلی‌شان خشکانیده شوند.
آقای مهدوی ابراز امیدواری می‌کند که تفاهم ترامپ با پوتین در منازعات سوریه و اوکراین روی اضاع افغانستان تأثیرات مثبت ‌گذارد.
او تصریح کرد که رهبران پنتاگون و شورای امنیت امریکا که توسط ترامپ انتخاب شده‌اند، برنامۀ آقای ترامپ را که نزدیکی با روسیه است با چالش روبرو خواهند کرد، زیرا بیشتر مردم این کشور روسیه را دشمن می‌پندارند.
به گفتۀ او، افغانستان در حال حاضر دچار بحران سیاسی داخلی است و اگر ایتلافی جهت مبارزه با تروریسم تشکیل شود یک ایتلاف شکننده خواهد بود.
آقای مهدوی بیان کرد که اگر یک اجماع نسبی برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی که از تروریسم به برای پیش برد اهداف و منافع شخص استفاده می‌کنند تشکیل شود عمل شایسته است؛ اما اهرم فشار بالای کشورهای حامی تروریسم را می‌توان از راه دپلوماتیک و تحریم‌های اقتصادی نیز وضع کرد که امریکا در حال حاضر این قدرت دارد.
به باور آقای مهدوی حمایت از گروه‌های تجزیه طلب و گروه‌هایی که به‌خاطر جدایی طلبی اعمال تروریستی را انجام می‌دهند نه تنها که باعث کاهش تنش‌ها در منطقه نمی‌شود بلکه این تنش را افزایش می‌دهد.
هم‌چنان، هارون میر آگاه مسایل روابط بین‌الملل نیز در مورد تشکیل اجماع به ضد تروریسم در افغانستان می‌گوید: تاهنوز پیش از وقت است تا در مورد راهبرد دولت جدید امریکا در مبارزه با پدیده تروریسم در افغانستان بحث صورت گیرد.
آقای میر افزود که تعهد امریکا برای افغانستان تا سال ۲۰۲۰ پا برجا است و مبارزه با تروریسم یکی از برنامه‌های بزرگ اداره جدید امریکا خواهد بود.
این آگاه مسایل بین‌المللی باور دارد که روابط امریکا با قدرت‌های منطقه و جهان از جمله چین، هند و روسیه تأثیر مثبت در قبال افغانستان خواهد داشت. نزدیکی روسیه با امریکا تأثیر مثبت در افغانستان دارد، در حالی که تنش‌ها به وجود آمده میان چین و امریکا تأثیرات منفی خود را در منطقه می‌گذارد.
آقای میر خاطر نشان کرد که هنوز افغانستان در پرده از ابهامات سیاست خارجی امریکا قرار دارد؛ اما باید منتظر بود که اداره ترامپ در مورد افغانستان چه استراتیژی را روی دست خواهد گرفت.
آقای میر باور دارد که عنقریب یک هیت از اداره امریکا به افغانستان سفر خواهد کرد و با نظامیان امریکا در افغانستان ملاقات کند و راهبرد جدید این کشور را در میارزه با تررویسم در میان خواهد گذاشت.
او در رابطه به سخنان یک سناتور امریکایی که گفته است، امریکا برای تحت فشار قرار دادن گروه‌های تروریستی باید روابط خود را با رهبران قابل اعتماد بلوچ، سندی و پشتون در پاکستان برقرار کند، گفت که این نظریات شخصی افراد است و بیان گر سیاست خارجی امریکا نمی‌باشد.
این در حالی است که یک سناتور جمهوری خواه امریکا گفته است که امریکا باید بداند که پاکستان دوست آن نیست و باید کمک‎های اقتصادی و نظامی خود را به این کشور متوقف بسازد، زیرا پاکستان از طالبان که دوستان و اتباع امریکایی را بقتل می‌رسانند، حمایت می‌کند.
به گفتۀ سناتور رورا باکر، ایالات متحده باید مذاکرات را با رهبران با اعتبار بلوچ، سندی و پشتون در پاکستان آغاز نماید و کشورهای دیگر منطقه مانند، چین، هند و جمهوری‌های آسیای میانه را یکجا کرده و افراطگرایی را سرکوب نماید.
به گفتۀ سناتور رورا باکر، یک افغانستان صلح آمیز و جز جامعه اقتصادی آسیا می‎تواند به حالت عادی برگردد و به آسایش و آرامی که به آن نیاز دارد و مستحق آن می‎باشد دست یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.