دیده‌بان شفافیت افغانستان در پی گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی: افغانستان بحر فساد است

گزارشگر:شنبه 9 دلو 1395 - ۰۸ دلو ۱۳۹۵

مقامات دولت افغانستان پس از رده‌بندی تازه دیده‌بان شفافیت بین‎المللی از کشورهای فاسد جهان ذوق زده شده و ابراز شادمانی کرده‌اند.
این درحالی است که افغانستان همچنان در جمع ده کشور فاسد جهان قرار دارد.
مقامات در کنفرانس‌های خبری از سازمان دیده‌بان شفافیت ابراز تشکر کرده‌اند که مبارزه آن‌ها را با فساد مورد توجه قرار داده است.
mandegar-3بر اساس گزارش اخیر دفتر سازمان بین‌المللی شفافیت، افغانستان در فساد اداری از جایگاه چهارمین کشور به جایگاه هشتم در بین کشورهای دنیا صعود کرده است.
در گزارش سال‌های گذشته سازمان بین‌المللی شفافیت افغانستان جایگاه چهارم و سوم و حتی نخست را در بین کشورهای که بیشترین فساد اداری را دارند از آن خود کرده بود، اما در گزارش اخیر این سازمان، افغانستان در مبارزه با فساد به جایگاه هشتم صعود کرده است.
هارون‌چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این گزارش اعلام کرد که فساد اداری پدیده‌یی گسترده است که نیاز به مبارزه طولانی مدت دارد.
وی تصریح کرد که ناامنی و فقدان ثبات در افغانستان ارتباط نزدیکی با تاثیر یا عدم تاثیر در مبارزه با این پدیده دارد.
بر اساس گزارش این سازمان، کشور سومالیا در بین ۱۷۶ کشور دنیا از نظر فساد اداری فاسدترین کشور محسوب می‌شود و پس از آن سودان‌جنوبی دوم، کوریای شمالی سوم، سوریه چهارم، یمن پنجم، سودان ششم، لیبیا هفتم و افغانستان در جایگاه هشتمین کشور فاسد دنیا قرار گرفته‌اند.
پاکستان نیز رتبه ۵۹ فساد اداری در بین کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است.
با این حال رییس آسیای سازمان بین‌المللی شفافیت نیز ماه پیش گفته بود که هر چند برای مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان حدود ۱۶ اداره فعالیت می‌کنند اما هنوز فساد اداری در این کشور نگران کننده است و از هر ۸ دالری که به افغانستان کمک می‌شود یک دالر آن ناپدید می‌شود.
سید اکرام افضلی، رییس دیده بان شفافیت افغانستان نیز با انتقاد از کارکرد حکومت وحدت ملی در امر مبارزه با فساد گفت که افغانستان به یک بحر فساد تبدیل شده است.
وی پنجشنبه در نشستی تاکید کرد که حکومت افغانستان باید از خود در امر مبارزه با فساد جدیت نشان داده و فاسدین و افراد خائین را به میز محاکمه بکشانند.
به باور آقای افضلی، تعهد مسوولان حکومت در امر مبارزه با فساد باید سرتاسری باشد و درغیر آن تنها با تعهد چند نفر این پدیده از بین برده نمی‌شود.
افضلی هشدار می‌دهد که ادامه وضعیت فعلی وفساد گسترده در ادارات دولتی به ویژه در نهادهای عدلی و قضایی و نهادهای امنیتی برای آینده افغانستان خطرناک است.
او گفت: نیاز است حکومت افغانستان به خاطر مبارزه بافساد از خود جدیت نشان بدهد متاسفانه که دو سال گذشته باوجودی که در بعضی بخش ها کارهای صورت گرفته است اما فساد گسترده که در پانزده سال گذشته نهادینه شده بود ایجاب می کرد که کارهای زیاد صورت می گرفت تا حال حکومت در امر مبارزه با فساد کارهای که لازم بود نهادینه نساخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.