اشرف‌غنی: دست فاسدان از پروژه‌های بزرگ قطع می‌شود

گزارشگر:دوشنبه 11 دلو 1395 - ۱۰ دلو ۱۳۹۵

رییس جمهور کشور در جلسه کمیسیون تدارکات ملی که با حضور بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان برگزار شد تاکید کرد که پس از این پروژه‌های بزرگ ملی به دست فاسدین نخواهد افتاد.
محمد اشرف غنی، رییس جمهور در نشست این هفته کمیسیون تدارکات ملی که شام روز شنبه (۹ دلو) در ارگ برگزار شده اظهار داشت که اعمار mandegar-3بندها بدون شک از اولویت عمده و نیازمندی‌های مبرم مردم افغانستان می‎باشد.
آقای غنی تصریح نمود:”اما کمیسیون تدارکات ملی تلاش جدی به‎خرج می‎دهد تا چالش‌های که در گذشته در همچو پروژه‎های بزرگ وجود داشته و سال‎های متمادی با دارایی‌های مردم افغانستان از سوی عناصر فاسد و استفاده‌جو بازی صورت گرفته، بار دیگر تکرار نگردد”.
وی افزود:” باید با سکتور خصوصی و شرکت‎های بزرگ افغانی فضای گفتمان شفاف و انگیزه سرمایه‎گذاری ایجاد گردد تا شرکت‌های که دارای ظرفیت و پتانسیل واقعی استند، بتوانند از طریق رقابت سالم و شفاف در تطبیق پروژه‎های زیربنایی سهم بگیرند”.
براساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری؛ در نشست این هفته کمیسیون تدارکات ملی از جان ساپکو مفتش ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نیز منحیث ناظر دعوت به‎عمل آمده بود.
آقای غنی در این جلسه، ابتدا صعود پنج مرتبه‎یی افغانستان به سوی شفافیت را در گزارش تازه نهاد بین‎المللی شفافیت تبریک گفت و از تلاش‎های اعضای کمیسیون تدارکات ملی و اداره تدارکات ملی به سبب این که اصلاحات نظام تدارکات یکی از عوامل این صعود عنوان گردیده، ابراز امتنان کرد.
مسوولان در اداره تدارکات ملی نیز از تعهد و تلاش هر چه بیشتر این اداره به‎منظور تحقق اهداف مهم روند اصلاحات نظام تدارکات به‎خصوص تقویت شفافیت و مبارزه علیه فساد اطمینان دادند.
سپس کمیسیون تدارکات ملی قراردادهای پیشنهادی وزارت‎ها و اداراتی را که شامل اجندای جلسه بود به بررسی گرفته و در نتیجه هشت قرارداد را به ارزش ۷،۴ میلیارد افغانی منظور و ۱۱ قرارداد دیگر را جهت بررسی‎های مزید و حصول اطمینان از صحت مطالعات تخنیکی، اعاده کرد.
قراردادهای که مورد تایید کمیسیون قرار گرفتند عبارت اند از:
– دیزاین و ساخت بند تنگی شادیان ولایت بلخ و بند آب کلی ولایت سمنگان که در پرنسیب تایید گردید؛
– بازسازی کانال شفلان ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات؛
– تعدیل قرارداد ساختمان سربند یتیم تپه و تحکیم سواحل دریای آمو در ولسوالی ینگی قلعه ولایت تخار؛
– تعدیل در قرارداد ساختمان سرک جبل السراج الی نجراب؛
– تهیه و نصب تجهیزات تکنالوژی معلوماتی برای پوهنتون‏های کابل، پولی تخنیک، پوهنتون طبی کابل و موسسات تحصیلات عالی پروان و وردک
– و تعدادی از قراردادهای حفظ و مراقبتی و محروقاتی وزارت امور داخله.
براساس معلومات ارگ، بیشترین پروژه‏های که از جانب کمیسیون اعاده شد شامل دیزاین و ساختمان بندها در ولایت‎های پکتیا، خوست، لغمان، بامیان، دایکندی، پروان، فراه، غور، بادغیس، تخار، قندهار و ارزگان می‎گردد.
کمیسیون تدارکات ملی این پروژه‎ها را به‎منظور رسیدگی به مشکلات تدارکاتی به‎خصوص حصول اطمینان از ظرفیت شرکت‎ها و دقت مطالعات تخنیکی، اعاده کرد.
کمیسیون تدارکات ملی همچنان قرارداد تدارک پرزه جات تصدی کود برق مزار شریف را اعاده نموده و فیصله کرد تا طرح اساسی احیا و عصری سازی این تصدی به شورای عالی اقتصادی از سوی وزارت معادن و پترولیم و مشاور اقتصادی رئیس‎جمهور ارائه گردد.
کمیسیون تدارکات ملی هم‎چنان حین بحث بالای پروژه‎های وزارت فواید عامه، آن وزارت را مکلف ساخت تا در زمینه ایجاد سیستم مدیریت پروژه‌ها با استفاده از تکنالوژی معاصر اقدام جدی نماید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.