آگاهان: کمیته تدارکات ملی، منابع مالی را در چنگ عده‌یی خاص قرار داده است

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 12 دلو 1395 - ۱۱ دلو ۱۳۹۵

ایجاد کمیته تدارکات ملی و تمرکر منابع پولی در ارگ ریاست‌جمهوری برای دست یافتن به قدرت آینده است تا از این طریق سیاست را در اختیار خود داشته باشند.
شماری از استادان دانشگاه و نماینده‌گان مجلس می‌گویند: برگزاری انتخابات آینده و تمامی برنامه‌های ملی با منابع مالی در پیوند است؛ بنابراین mandegar-3سیاست‌گران می‌خواهند با چنگ زدن به نهادها واقعی مالی، قدرت آینده را در دست داشته باشند.
به باور آنان: با ایجاد کمیته تدارکات ملی، فساد سیستماتیک‌تر، عمیق‌تر و در چنگ حلقه خاصی درآمده و کسانی می‌توانند پروژه به دست بیاروند که با ارگ ریاست‌جمهوری و یا هم اعضای کمیته تدارکات شناخت یا پیوند داشته باشند.
اما اداره مبارزه با فساد اداری، ایجاد کمیته تدارکات را سبب کاهش فساد دانسته تأکید دارد که برگزاری جلسات هفته‌وار کمیته تدارکات ملی در ارگ سبب کاهش فساد در کشور شده است.
این واکنش‌ها در پی اظهارات اخیر رییس‌جمهور غنی که گفته دست فاسدان را از پروژه‌های بزرگ قطع می‌کند، ابراز می‌شود.
رییس جمهور کشور در جلسه کمیسیون تدارکات ملی که با حضور بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان برگزار شد تاکید کرد که پس از این پروژه‌های بزرگ ملی به دست فاسدین نخواهد افتاد.
رییس جمهور در نشست این هفته کمیسیون تدارکات ملی که شام روز شنبه (۹ دلو/ بهمن) در ارگ برگزار شده اظهار داشت که اعمار بندها بدون شک از اولویت عمده و نیازمندی‌های مبرم مردم افغانستان می‎باشد.
اما سیف‌الدین سیحون استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل می‌گوید: ریاست‌جمهوری فسادسنج که ندارد تا بداند که در کدام پروژه فساد صورت گرفته و از سوی هم در تدارکات فساد ایجاد نمی‌شود، بل پس از تدارکات فساد صورت می‌گیرد، بنابراین تمرکزگرایی خود عامل فساد است.
به گفته استاد سیحون: انتخابات افغانستان و تمامی برنامه‌های ملی که شکل می‌گیرد، با منابع مالی در پیوند است؛ بنابراین سیاست‌گران می‌خواهند با چنگ زدن به نهادها واقعی مالی، قدرت آینده را در دست داشته باشند.
وی همچنان گفت: تمامی پروژه‌های بزرگی بین‌المللی را وابسته‌گان سیاست‌گران به دست می‌آورند، بنابراین ایجاد کمیته تدارکات و تمرکر منابع پولی برای دست یافتن به قدرت آینده است تا از این طریق سیاست را در اختیار خود داشته باشند.
او، ایجاد کمیته تدارکات را فسادآور خوانده افزود: دستگاه‌های قرارداد می‌گیرند که فسادپیشه اند و کمیته هم راه برای فساد همواره می‌کند؛ بنابراین در افغانستان کسانیکه در قدرت اند و بازی قدرت را در دست دارند، گیرنده پروژه‌های مختلف اند.
وی می‌گوید: کسانی در قراردادها وارد می‌شوند که امکانات مالی یا روابط دارند، فرد عادی که نمی‌تواند با رییس‌جمهور در مورد گرفتن پروژه صحبت کند، بنابراین اخذ قراردادها از قراردادهای امنیتی گرفته تا قراردادهای بزرگ، تمامی توسط کسانی انجام شده که وابسته‌گان گروه‌های قدرتمند و آقازاده‌گان اند.
به باور این استاد دانشگاه: زمانیکه مسایل بسیار کوچک مانند تدارکات ملی در ارگ جلسه دایر می‌کند، آیا رییس‌جمهور آن‌قدر زمان دارد که روی جزییات یک پروژه تمرکز کرد و کار کند؟
او تاکید کرد: متمرکز شدن کمیته تدارکات ملی در ارگ ریاست‌جمهوری نشان‌دهنده، تمرکز‌گرایی و کوچک اندیشی، ارگ نیشینان است و از جانبی هم متمرکز شدن فساد در یک نقطه می‌باشد
بااین حال، عارف‌رحمانی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: تلاش‌های وجود دارد که برخی از افراد فاسد قراردادها را در اخیتار داشته و قرارداد را با گران‌ترین قیمت به نفع خود به فروش رساند اند و این موارد اتفاق افتاده است.
به گفته رحمانی: تشکیل کمیته تدارکات ملی و نظارت ناپذیری و ایجاد یک باند جدید برای توزیع قراردادها متاسفانه خودش به نحوه‌ی منجر به فساد در یک حلقه معین و مشخص شده.
او می‌گوید: در حال حاضر فساد عمیق‌تر و در چنگال یک باند خاص قرار گرفته و از طریق آنان به افراد خاص داده می‌شود که رابطه با کمیته ملی تدارکات و یا هم با ارگ ریاست‌جمهوری دارند.
او تاکید کرد: برخی از پرونده‌ها را که ما دیدیم در کمیته تدارکات ملی طی مراحل شده است، فسادها این قراردادها به طور واضح و آشکار دیده می‌شود.
رحمانی افزود: طور مثال قراردادی ساخت سرک در حدود ۱۰۸ کیلومتر در ولایت بدخشان، به شرکت داده شده که در اجرا صححی چندین پروژه ناتوان بوده است و هفت سال می‌شود که در لیست سیاه سفارت امریکا قرار دارد.
این عضو مجلس همچنان گفت: چنین شرکتی توانایی گرفتن پروژه‌ی عظیمی این چنینی را ندارد؛ اما شرکت‌های که راه رسیدن به رییس‌جمهور را ندارند و یا هم وزیران را نمی‌شناختند؛ نتوانستند پروژه بگیرند.
اما مسوولان در اداره مبارزه با فساد اداری، ادعاها مبنی براینکه کمیته تدارکات ملی برای دادن پروژه‌‌ها پول‌های گزافی می‌گیرند را تایید نمی‌کنند.
به گفته این مسوولان باید برای ادعا چنین سخنانی باید اسناد و شواهد موجود باشد و در صورتی‌که ادعا وجود دارد باید مبتنی بر اسناد باشد تا از طریق مراکز عدلی و قضایی مورد پیگرد قرار گیرد.
عبدالقهار فرح سیر سخنگوی اداره مبارزه با فساد اداری به این باور است که جلسات هفته‌وار کمیته تدارکات ملی در ارگ سبب کاهش فساد در کشور شده است.
سخنگوی اداره مبارزه با فساد اداری به روزنامه ماندگار می‌گوید: شفافیت تا اندازه خوبی در تدارکات دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که شفافیت خوبی در تدارکات پولی دیده می‌شود و این برای ما امیدوار کننده است.
او تاکید می‌کند: اما هنوز هم مشکلات وجود دارد و نفوذ بعضی‌ها در ادارات دولتی سبب شده تا بتوانند قرارداهای را به دست بیاورند؛ اما اراده‌ی که در رهبری حکومت می‌بنیم، امیدواریم که شفاف‌سازیی در پروسه تدارکات صورت بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.