دست رد وزارت دفاع به گزارش تکان‌دهندۀ سیگار

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 16 دلو 1395 - ۱۵ دلو ۱۳۹۵

در حالیکه سیگار می‌گوید، تلفات دولت در افغانستان بلند است و حکومت به سختی خاکش را اداره که می‌کند، وزارت دفاع دست رد به سینه این گزارش زده می‌گوید که گزارش سیگار حقیقت ندارد.
بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار، گزارشی را نشر کرده است که نشان می‌داد، حکومت افغانستان به سختی می‌تواند نیمی از mandegar-3خاکش را اداره کند.
بربنیاد گزارش تازۀ سیگار، تفلفات نیروهای امنیتی کشور در یک سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.
جان سپکو، مسوول ادارۀ سیگار در افغانستان در این گزارش گفته است که ۶۷۰۰ تن از نیروهای امنیتی افغانستان در سال ۲۰۱۶ جان‌های‌شان را از دست داده‌اند و تلفات این نیروها ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
براساس این گزارش، نیروهای امنیتی افغانستان به تازه‌گی بیش از شش درصد بخش‌های زیر تسلط‌شان را از دست داده‌اند.
اما مسوولان در وزارت دفاع ملی با رد گزارش سیگار می‌گویند، تنها با آن بخشِ گزارشِ سیگار موافق هستند که اشاره به موجودیت جنگ در افغانستان دارد، بقیه گزارش اشتباه و توأم با اغراق است.
مسوولان وزارت دفاع هم‌چنان می‌گویند که تلفات نیروهای امنیتی کشور در سال گذشته به صورت نسبی افزایش داشته و دلیل آن هم نبود امکانات، راه‌اندازی مستقلانۀ عملیات‌ها از سوی نیروهای امنیتی کشور و تلاش مخالفین بر انتقال مراکزشان به افغانستان بوده است.
دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: ما می‌پذیریم که جنگ در افغانستان در ابعاد مختلف آن ادامه دارد، اما این‌که نصف خاک افغانستان به دست مخالفین باشد، حقیقت ندارد. گزارش سیگار تنها در فسمت این‌که در افغانستان جنگ جریان دارد، درست است.
آقای وزیری با بیان این‌که گزارش سیگار اشتباه و توأم با اغراق و زیاده‌روی است افزود: “در همۀ ولایت‌ها حاکمیت دولت وجود دارد. بیش از ۴۰۰ ولسوالی‌ها فعال و تحت حاکمیت حکومت هستند، اما تنها در مرکزِ هشت ولسوالی حاکمیت دولت وجود ندارد و در دست مخالفین است.”
آقای وزیری با ردِ گزارش سیگار مبنی بر افزایش تلفات نیروهای امنیتی کشور در یک سال گذشته، خاطرنشان ساخت: “این تلفات به صورت نسبی زیاد است، دلیل این افزایش هم این است که نیروهای امنیتی بدون پشتیبانی قوت‌های بین‌المللی، مستقلانه عملیات‌ها را انجام می‌دهند. از سوی هم، مخالفین در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ می‌خواستند مراکزشان را به افغانستان انتقال بدهند، در کنار این، ما امکانات کافی هم نداریم.”
سخنگوی وزارت دفاع ملی در پاسخ به این پرسش که عملیات‌های زمستانی این وزارت تا کجا به پیش رفته و چه دستاوردهایی داشته؟ تصریح کرد: در کنار عملیات شفق دو، هرروز قطعات ما حدود ده الی پانزده عملیات محاربوی را در سیزده ولایت بالای مخالفین اجرا می‌کنند و دستاوردهای خوبی نیز در این عملیات‌ها نصیب نیروهای امنیتی ما شده است.
آقای وزیری هم‌چنان می‌گوید که با تمام امکانات مصروف‌اند تا به مخالفین ضربه بزنند و در بهارِ سال آینده مخالفین نتوانند حملات‌شان را بیشتر کنند.
این درحالی است که به نظر می‌رسید عملیات‌های زمستانی نیروهای امنیتی در کشور نیز با جدیت پی‌گیری شود، اما در بسیاری از بخش‌هایی که حکومت وعده سپرده بود، تا کنون از عملیات خبری نیست.
از سویی هم، در چند روز اخیر وضعیت امنیتی در برخی از بخش‌های کشور از جمله ولایت هلمند رو به وخامت گراییده که نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است.
با این حال در گزارش ادارۀ بازرس ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان هم‌چنان گفته شده که کشت و تولید مواد مخدر نیز در افغانستان رو به افزایش است.
خواستیم در این زمینه دیدگاه وزارت مبارزه با مواد مخدر را نیز داشته باشیم، اما با کوشش‌های مکرر کسی به تماس ما پاسخ نگفت.
براساس گزارش سیگار، تنها مورد واضحی که در افغانستان به نظر می‌رسد، کاهش فساد در بخش تهیۀ لزومات و ارایۀ خدمات است.
پس از پایان حکومت اوباما، این نخستین‌باری است که سیگار یا ادارۀ بازرس ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا گزارشی را در مورد افغانستان را به دونالد ترامپ، رییس‌جمهور کنونی آن کشور می‌سپارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.