هشدار رییس‌جمهور روسیه: وضعیت افغانستان در کوتاه‎‌مدت وخیم‌تر خواهد شد

- ۲۰ ثور ۱۳۹۲

رییس‌جمهوری روسیه گفت: این کشور باید نیروی دفاعی خود را در جنوب کشورش تقویت و با متحدان آسیای مرکزی خود همکاری کند تا از خود در برابر تهدید خشونت‌ها که در افغانستان ظهور پیدا کرده، محافظت کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در نشست شورای امنیت این کشور گفت، نیروهای امریکا و نیروهای تحت رهبری ناتو هنوز به پیشرفتی در جنگ علیه گروه‌های تروریستی و تندرو در افغانستان نرسیده‌اند و این گروه‌ها در ماه‌های اخیر فعال‌تر نیز شده‌اند.
روسیه که از تهاجم امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ حمایت کرده بود، ابراز نگرانی کرد که تهدیدات علیه امنیت این کشور پس از عقب نشینی بیشتر سربازان خارجی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ می‌تواند افزایش یابد.
ولادیمیر پوتین گفت: هر دلیلی وجود دارد که باور کنیم در آینده نزدیک ممکن است با بدتر شدن اوضاع روبه‌رو شویم. گروه‌های تروریستی و تندروی بین‌المللی طرح‌های خود را برای صدور بی‌ثباتی مخفی نمی‌کنند.
پوتین عنوان کرد، روسیه که به لحاظ جغرافیایی توسط کشورهای شوروی سابق واقع در آسیای مرکزی از افغانستان جداست، باید کنترل مهاجرت‌ها در مرزهای جنوبی‌اش و تأثیر اقدامات برای مقابله با قاچاق مواد مخدر از جانب افغانستان را به طور تصاعدی افزایش دهد.
وی افزود: سازمان پیمان امنیت مشترک (CSTO) که ائتلاف شش کشور متعلق به شوروی سابق از جمله سه جمهوری واقع در آسیای مرکزی است، باید تلاش‌ها برای بهتر مسلح کردن و تجهیز نیروهای واکنش سریع را افزایش دهد نیروهایی که تاکنون اقدامات بسیار کمی انجام داده‌اند.
پوتین اظهار کرد، سازمان همکاری‌های شانگهای، که شامل روسیه و چین و نیز کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان، قزاقستان،‌ ازبکستان، قرقیزستان می‌شود باید در تلاش برای ارتقای امنیت شرکت‌ کند اما درباره این امر جزئیاتی ارایه نداد.
روسیه یک پایگاه هوایی در قرقیزستان و بیش از ۶۰۰۰ سرباز مستقر در تاجیکستان دارد که در ناحیۀ مرزی با افغانستان قرار دارند.
از سوی دیگر، رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: آیساف هیچ اقدامی برای ریشه‌کن کردن مواد مخدر در افغانستان انجام نداده است.
رییس جمهور روسیه ضمن انتقاد از عملکرد ایساف در رابطه با مبارزه با مواد مخدر در افغانستان خاطرنشان کرد: آیساف هیچ کاری برای ریشه‌کن کردن مواد مخدر در افغانستان انجام نداده است و مشکلات قاچاق مواد مخدر احتمالاً در آینده نزدیک وخیم‌تر خواهد شد.
پوتین که این اظهارات را در جلسه شورای امنیت روسیه مطرح کرد، ادامه داد: تمامی شواهد حاکی از آن است که وضعیت در افغانستان در کوتاه‌مدت وخیم‌تر خواهد شد.
وی در ادامه افزود: این ائتلاف خارجی که بدنۀ آن را نیروهای امریکایی تشکیل می‌دهند هنوز پیشرفتی در مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی نداشته‌اند، این در حالی است که فعالیت آن‌ها اخیراً افزایش یافته است.
پوتین همچنین ضمن انتقاد از افزایش قاچاق مواد به خاک کشورش از بی‌توجهی آیساف به رشد تولیدات مواد مخدر در افغانستان هم انتقاد کرد و گفت: نیروهای این ائتلاف به طرح روسیه برای حل این مشکل توجهی نکرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.