دختران وشووکار برای مسابقات جهانی آماده می‌شوند

گزارشگر:یک شنبه 17 دلو 1395 - ۱۶ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3دختران شائولین‌کارِ افغانستان برای شرکت در مسابقات قهرمانی جهان در چین آماده می‌شوند.
روزنامۀ واشنگتن پوست در گزارشی نوشته است: زمانی که در سال ۵۰۰ میلادی بوداها در افغانستان مشغولِ کندن مجسمۀ بودا در کوه‌های بامیان بودند، این مردمان در معبد شائولین در استان «هنان» چین مشغول خلق یک سبک خاص از ورزش‌های رزمی بودند.
واشنگتن‌پست نوشته است: ۱۵ قرن بعد ۱۰ زن از قوم هزاره، در تپه‌های اطراف کابل مشغول تمرین شائولین هستند و هدف آنان شرکت در مسابقات جهانی شائولین در چین است.
سمیرا عظیمی، ۹ دانش‌آموز را در این تپه برای شرکت در مسابقات المپیک و همچنین حفاظت از خود در خیابان‌های کابل آماده می‌کند.
بانو عظیمی حادثه‌یی را به یاد میاورد که دزدی سعی کرد که وسایل او را بقاپد، ولی عظیمی به‌واسطۀ مهارت در ورزش‌های رزمی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.
این روزنامۀ آمریکایی در اداه می‌نویسد: زمانی که این رزمی کاران نتوانند در کوه‌های پوشیده از برف کابل تمرین کنند، آنان در یکی از کلوپ‌های تاریک سینما که توسط یک بازیگر جوان فراهم شده، تمرین می‌کنند. او می‌گوید که پیداکردن وسایل آموزشی در کابل بسیار دشوار است.
عظیمی زمانی که در ایران تحصیل می‌کرد، در چندین مسابقه شرکت کرده و مدل طلا و برنز را کسب کرده است، او زمانی که به کابل بر می‌گردد، تصمیم می‌گیرد که دختران جوان را تشویق به یادگیری این رشته رزمی کند.
او می‌گوید: بسیاری از خانواده‌های دانش‌آموزان من با یادگیری وشوو توسط دختران مشکل دارند، ولی من به درب منزل آنان می‌روم و با آنان صحبت می‌کنم تا اجازۀ چنین کاری را بدهند.
به‌طور کلی یادگیری ورزش‌های رزمی توسط دختران در جامعۀ سنتی افغانستان برای بسیاری از مردم دشوار است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.