۲۰ درصد هزینۀ انترنت کاهش می‌یابد

گزارشگر:چهارشنبه 20 دلو 1395 - ۱۹ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3یکی از شکایت‌های شایع میان شهروندان افغانستان، بلند بودن قیمت و پایین بودن کیفیت انترنت در کشور است.
هزینۀ استفاده از انترنت در افغانستان ثابت نبوده و مسوولان در وزارت مخابرات همه‌ساله ادعای پایین آمدن این هزینه را می‌کنند، اما تا هنوز هم شهروندان از این وضعیت ناراض‌اند.
با گذشت زمان، شمارِ کاربران انترنت در کشور افزایش می‎یابد و این امر سببِ کاهش کیفیت انترنت در کشور شده و شهروندان نیز بارها از این امر شاکی شده‎اند.
شهروندان بارها شکایت کرده‌اند که کاهش هزینۀ استفاده از انترنت سبب بی‌کیفیتی آن به‌ویژه در چند سال اخیر شده که مقام‎های وزارت مخابرات نیز بی‌کیفیتی انترنت در این کشور را پذیرفته‎اند.
دیروز هم، مسوولان در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در نشستی گفتند که شرکت‌های مخابراتی «افغان تلی‌کام» و «سلام»، ۲۰ درصد هزینۀ ارایۀ خدمات انترنتی خود را کاهش می‌دهند.
سید احمدشاه سادات، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در این نشست گفت: هزینۀ خدمات انترنتی در شرکت‌های مخابراتی «سلام» و «افغان تیلی‌کام»، سر فردا(امروز) کاهش می‌یابد.
سرپرست وزارت مخابرات خاطر نشان کرد که مسوولان در این وزارت می‌کوشند تا هزینۀ استفاده انترنت را در شرکت‌های مخابراتی خصوصی نیز کاهش دهند.
به گفتۀ آقای سادات: “تلاش ما این است که شرکت‌های خصوصی نیز در هزینۀ خدمات انترنتی‌شان به مشترکین خود تخفیف بدهند”.
مسوولان وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویند که دولت افغانستان تلاش دارد تا ۵سال آینده، خدمات انترنتی را در سراسر کشور فراهم ساخته و در سطح منطقه در جایگاه خوب قرار گیرد.
هم‌زمان با این، مسوولان در ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی (اترا)، می‌گویند که هر زمانی که هزینۀ انترنت از سوی شرکت «افغان تیلی‌کام» کاهش یافته شرکت‌های مخابراتی خصوصی نیز هزینه‌های انترنت خود را کاهش داده‌اند.
نجیب عزیزی، رییس بورد ادارۀ اترا در این نشست گفت: تلاش ما این است که بیشترین کاهش را شرکت‌های خصوصی در قیمت انترنت باید داشته باشند.
آقای عزیز گفت: کاهش ۲۰ درصدی در هزینۀ انترنت از سوی شرکت «افغان تیلی‌کام» تأثیر مستقیمِ فایبر نوری بوده است.
به گفتۀ او: در حال حاضر فایبر نوری ۲۳ ولایت کشور را تحت پوشش قرار داده است. رییس بورد ادارۀ اترا ابراز آرزومندی کرد که قیمت انترنت تا آخر سال ۱۳۹۶ به شکل گسترده در افغانستان کاهش خواهد یافت.
مسوولان در ادارۀ اترا هم‌چنان می‌گویند که آنان برنامه دارند تا سه سال آینده، افغانستان را به عنوان مرکز اتصال فایبر نوری در سطح منطقه مبدل سازند.
پس از حکومت طالبان در افغانستان، استفاده از انترنت از سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز شد و کاربران آن رفته‌رفته در سراسر کشور افزایش یافت.
گفتنی است که در گام نخست، ورود انترنت به افغانستان تنها دفاتر و سازمان‎های خارجی و هم‌چنین برخی از ادارات دولتی از انترنت استفاده می‎کردند و پس از آن، رفته‌رفته استفاده از این سرویس مورد توجه جوانان قرار گرفت و روزبه‌روز بر شمار کاربران انترنت افغانستان افزوده شد.
دولت و شهروندان افغانستان، انترنت را به عنوان یک منبع مهم رشد و توسعه برای کشور به رسمیت می‌شناسند، و اعتقاد دارند که فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند فرصت‌های خوبی برای تمام قشرهای جامعه ایجاد کند.
بربنیاد گزارش‌های منتشر شده، افغانستان در سال‌های اخیر در عرصه مخابرات پیشرفت چشم‌گیری داشته است. آوردن شبکه فیبر نوری در این کشور و اتصال آن با کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان و ازبکستان زمینه‌های خوبی را برای آینده استفاده از انترنت در افغانستان فراهم کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.