نکته‌های عجیبِ اندامِ انسـان

گزارشگر:چهار شنبه 27 دلو 1395 - ۲۶ دلو ۱۳۹۵

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3۵ ـ بلوغ،‌ ساختار مغز را تغییر می‌دهد:
می‌دانیم که تغییرات هورمونی در بدن برای تحریک رشد و آماده کردن بدن برای تولید مثل لازم اند، اما چرا نوجوانان این‌قدر از نظر احساسی ناخوشایند هستند؟ هورمون‌هایی مثل تستوسترون، رشد نورون‌های عصبی در مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تغییراتی که در ساختار مغز ایجاد می‌شود،‌ ناچار تغییرات رفتاری زیادی را در بردارد. با بالغ شدن ناحیه جلویی غشای مغز باید خامی احساسی،‌ بی‌عاطفگی و قدرت ضعیف در تصمیم‌گیری را انتظار داشت.
۶ ـ سلول‌ها مویی دارند که مادۀ مخاطی را حرکت می‌دهد:
اکثر سلول‌ها در بدن پوششی مو مانند،‌ روی خود دارند که به عملکردهای بسیاری در بدن کمک می‌کند؛‌ از هضم غذاها گرفته تا شنوایی در بینی. این موها به خشک کردن ماده مخاطی در حفره بینی تا گلو کمک می‌کند. هوای سرد‌، این فرایند خشک کردن را کندتر نموده و باعث می‌شود که ماده مخاطی بالا بیاید و باعث شود که آب بینی‌تان بیاید.
۷ ـ دندان عقل فقط جای دندان‌ها در دهان را تنگ می‌کند:
سیر تکامل بی‌عیب و کامل نیست. اگر بود،‌ باید به جای دندان عقل،‌ بال در می‌آوردیم. گاهی اوقات ویژگی‌های بی‌استفاده در برخی انواع موجودات ایجاد می‌شود،‌ فقط به خاطر این که آسیبی نمی‌رساند. اما دندان عقل همیشه هم توسط دندان پزشکان،‌ جراحی و کشیده نمی‌شد. در گذشته،‌ این دندان‌ها یک ست دیگر از دندان‌های آسیاب بودند،‌ اما با رشد مغز،‌ ساختار استخوان فک ما تغییر کرد و باعث شد که دیگر دهان جایی برای دندان عقل نداشته باشد.
۸ ـ دنیا با شما می‌خندد:
همان‌طور که وقتی کسی کنار شما فاجه بکشد،‌ شما هم به فاجه می‌افتید،‌ شواهد جدید نشان می‌دهد که خنده هم تقلیدانگیز است. شنیدن خنده،‌ ناحیۀ مغز را تحریک به آن حرکت در صورت می‌کند. تقلید نقش مهمی در روابط اجتماعی دارد. اشاراتی مثل عطسه کردن، خندیدن،‌ گریه کردن و فاجه کشیدن، راهی برای ایجاد روابط اجتماعی قوی بین یک گروه است.
۹ ـ پوست شما چهار رنگ دارد:
همۀ پوست‌ها در حالت عادی،‌ سفید کریمی‌رنگ است. رگ‌های خونی نزدیک به سطح پوست،‌ سرخی به آن می‌دهد. رنگ دانۀ زرد هم پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین ملانین قهوه‌یی رنگ هم که در واکنش به اشعات فرابنفش ایجاد می‌شود،‌ در تعداد بالا،‌ رنگ سیاهی به پوست می‌دهد. این چهار رنگ در اندازه‌های مختلف میکس شده و رنگ پوست همۀ نژادهای کرۀ زمین را می‌سازد.

منبع: کوچۀ ما

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.