خواب در زیبایی ما نقش دارد؟

گزارشگر:شنبه 30 دلو 1395 - ۲۹ دلو ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3خواب یکی از نیازهای مهم زنده‌گی ماست. ثابت شده اختلال‌های خواب می‌تواند ارگان‌های حیاتی بدن را به مخاطره بیاندازد. مطالعه‌های مختلف نشان داده خواب ناکافی و اختلالات خواب، حتا می‌تواند سلامت پوست و مو را تهدید کند.
در این نوشتار می‌خواهیم به بررسی تاثیر خواب بر زیبایی بپردازیم و توصیه‌هایی به کسانی که به اجبار کم‌خواب‌اند، داشته باشیم.
آیا واقعاً کم‌خوابی می‌تواند بر سلامت پوست و موی ما تاثیر منفی بگذارد؟
اختلالات خواب و کم‌خوابی روی ارگان‌های مختلف از جمله پوست با ایجاد فاکتورهای التهابی، اثر منفی می‌گذارد و در ضمن باعث می‌شود در طول روز، آثار خسته‌گی در ظاهر فرد باقی مانده و حتا باعث برخی اختلال‌های روحی ـ روانی از جمله احساس افسرده‌گی، کسالت، غمگینی و تحریک‌پذیری بیش ازحد شود. مطالعات نشان داده هورمون خواب یا ملاتونین در جوان ماندن و طراوت پوست موثر است.
منظور از کم‌خوابی چیست؟ و ما طی شبانه‌روز به چند ساعت خواب نیاز داریم؟
به طور میانگین، ما به هفت‌ونیم تا هشت‌ونیم ساعت خواب نیاز داریم و کم‌تر از ۶ ساعت خوابیدن در شبانه‌روز به معنی کم‌خوابی است. البته نیاز به خواب به عوامل مختلفی بسته‌گی دارد که مهم‌ترین آن سن فرد است. بیش‌ترین نیازِ خواب مربوط به دوران نوزادی است. نوزاد ممکن است تا ۲۰ ساعت در روز خواب باشد. با افزایش سن نیاز به خواب کم می‌شود و بعد از سن بلوغ به هفت‌ونیم تا هشت‌ونیم ساعت می‌رسد. البته یک استثنا وجود دارد و آن‌هم در دوران بلوغ است که نیاز به خواب افزایش می‌یابد و این موضوع طبیعی است. در سالمندان میزان ساعت خواب نه تنها کم‌تر می‌شود، بلکه کیفیت آن هم پایین می‌آید. غیر از سن، میزان فعالیت بدنی و فکری نیز بر میزان خواب تاثیر می‌گذارد. افرادی که کار بدنی سنگینی دارند، مثلاً مسابقه‌های ورزشی سنگین را دنبال می‌کنند یا کارهای فکری زیادی دارند، مثلاً دانش آموزانی که زمان امتحانات ساعت بیش‌تری درس می‌خوانند یا برای کانکور خود را آماده می‌کنند، نیاز به خواب بیش‌تری دارند. بیماری‌ها به‌خصوص بیماری‌های عفونی نیز بر میزان خواب ما تاثیر می‌گذارد و باعث افزایش آن می‌شود.
آیا زمان خوابِ ما هم مهم است؟
ثابت شده خواب در شب کیفیت و کمیت بهتری در مقایسه با خواب در روز دارد. افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند شب‌ها بخوابند و خواب روز را جایگزین آن می‌کنند، کیفیت و کمیت خواب آن‌ها پایین‌تر است.
برخی از ما عادت داریم شب‌ها زود می‌خوابیم و صبح سحر برمی‌خیزیم و برخی دیگر تا پاسی از صبح بیدار اند و چاشت از خواب برمی‌خیزند!
در افراد مختلف از لحاظ سرشتی دو نوع وضعیت خواب و بیداری داریم که دو سر یک طیف هستند و اغلب افراد حد وسط این طیف قرار دارند. برخی افراد حدود ساعت ۱۰ شب می‌خوابند و صبح زود بلند می‌شوند و سرحال هستند. این افراد اشتهای خوبی برای خوردن صبحانه دارند.

منبع: www.salamat.ir

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.