ســفر در جادۀ مــرگ

گزارشگر:حمید فرهادی- ماندگار/ یک شنبه 1 حوت 1395 - ۳۰ دلو ۱۳۹۵

عصر روز جمعه، بر اثر واژگون‌شدن یک موتر نوع ۴۰۴ در ساحۀ «دلارام ولایت هلمند» هفت سرنشین کشته و ۲۵ تن زخم برداشتند.
شاهدان عینی می‌گویند که این موتر مربوط به شرکت مسافربری «احمدشاه‌الی» بوده و به دلیل بی‌احتیاطی راننده واژگون شده است.
آنان در حالی‌که از سرعت بالای موترهای مسافربری شاکی هستند، می‌افزایند: شرکت‌های ترانسپورتی به موتری‌که نخست به مقصد می‌رسد جایزۀ mandegar-3بزرگی تعیین می‌کنند و به همین دلیل راننده‌گان با سرعت بالایی راننده‌گی می‌کنند.
علی‌رضا یکی از شاهدان عینی از حادثۀ ترافیکی عصر روز جمعه چنین حکایت می‌کند: «با بوق نمایندۀ شرکت‌ها از کابل حرکت کردیم. راننده‌گان به‌حدی تلاش می‌کردند تیز راننده‌گی کنند که انگار مسابقۀ موتررانی به راه افتاد و با وجود اصرار مسافران، راننده‌گان هم‌چنان اعتنایی به احتمال خطر نداشتند».
وی می‌گوید سرعت موترها به‌حدی بالا بود که از ساحۀ «کمپنی» ولایت کابل تا میدان شهر را در ظرف ده دقیقه رسیده‌اند.
علی‌رضا در ادامه می‌افزاید: «موتری که ما سوار آن بودیم نخست از همه بود که سرانجام عصر روز موتری که ما مسافر آن بودیم در منطقۀ دلارام بخاطر ادای نماز توقف کرد و در این هنگام‌ باقی موترهای مسافربری از ما سبقت گرفتند». علی ادامه می‌دهد: «پس از ادای نماز حرکت کردیم و ده دقیقه فاصله را پیموده بودیم که با موتر واژگون شدۀ روبرو شدیم و این همان موتری بود که تلاش می‌کرد از همه سبقت بگیرد و به سرعت خود را به مقصد برساند».
این مسافر شاهراه کابل – هرات چشم دید خود را از رویداد ناگوار و «غم‌انگیز» حکایت می‌کند: «هنگامیکه موترما به محل رسید توقف کرد و سرنشینان به کمک قربانیان رویداد پرداختند». این شاهد عینی رویداد رقم جان باختگان را هفت‌ تن و زخمی شدگان را ۲۵ تن می‌خواند. علی‌رضا می‌افزاید: مسافران به هرسمت‌وسو پرت شده بودند و افراد جان‌باخته و زخمی‌های شدید به شکل ناگوار زیر موتر گیرمانده بودند. وی گفت: «سرنشینان حالت بدی داشتند و از آن جمله خانم جوانی برادرش را از دست داده و پای کودک خُردسالش شکسته بود و خودش نیز جراحت سطحی برداشته بود».
این شاهد عینی در ادامه می‌گوید: مدت زیادی نگذشته بود که نیروهای ارتش ملی در محل به کمک سرنشینان رسیدند و توسط امبولانس‌ها، کشته و زخمی شدگان را به بیمارستان انتقال می‌دادند.
مصطفا جعفری به نقل از یک سرنشین موتر واژگون‌شده وقوع حادثه را چنین حکایت می‎‌کند: «موتر هنگامی‌کهمی‌خواستازموتر نوع «تیلر»که در جلو بوده سبقت بگیرد، ناگهان موتر دیگر از مقابل می‌اید و راننده در تلاش این‌که با موتر مقابل برخورد نکند، از جاده منحرف شده و سرانجام واژگون‌شده و چندین پهلو خورد.» وی در ادامه می‌افزاید که رانندۀ موتر واژگون‌شده همراه با دستیارش بلافاصله از ساحه فرار کرده بودند.
مصطفا نیز تایید می‌کند که شرکت‌های مسافربری برای موتر اول جایزه در نظر می‌گیرند: «شرکت‌های مسافربری برای هرراننده‌ای که چهار – پنج بار نخست به مقصد برسد موتر نوع «کرولا» جایزه می‌دهند.»
این مسافر شاهراه کابل – هرات می‌گوید: در حالی‌که راننده موتر قبل از حادثه اعتنایی به اعتراض سرنشینان مبنی برتیزرفتاری نمی‌کرد اما پس از حادثه از سرعت بیش از حد خود کاست و به همین دلیل با کمی تأخیر به مقصد رسیده‌اند: «اگر راننده با سرعت اولی میامد ما رأس ساعت‌های دو یا سه بعد از ظهر می‌رسیدیم، اما راننده پس از حادثه از سرعت خود کاست و به همین دلیل گذشته از ساعت پنج ما به هرات رسیدیم.»
بنابر گفته‌های شاهدان عینی، در مسیر راه با دو رویداد ترافیکی دیگر نیز روبه‌رو شده‌اند که یکی برخورد دو موتر تیزرفتار و دیگر واژگون شدن موتر باربری بوده است.
جادۀ مرگ
شاهراه کابل – کندهارکه کابل را به غزنی، زابل، قندهار، هلمندوسرانجام هرات وصل می‌کند واز دومسیر (مرکزوشاهراه حلقه‌ای جنوب تاغرب) می‌گذرد،درسال‌هایاخیرقربانی‌زیادی گرفته وبه قول خیلی‌ها به “جاده مرگ” مسمی شده است
این شاهراه که از شاهراه‌های پررفت و آمد کشور است، همواره با رویدادهای بزرگ ترافیکی و امنیتی خبرساز می‌شود. در سال روان میلادی این چندمین رویداد ناگهوار ترافیکی در این مسیر است. گفتنی‌ست که سیاست مسافرربایی مخالفان مسلح دولت نیز در همین مسیر آغاز شده است و چندباری هم از سوی گروه‌های مخلف مسلح مسدود گردیده است.
بنابر گفتۀ مسافران، افرادی که توانایی مالی بهتری دارند هرگز ریسک نمی‌کنند و این مسیر را با موتر نمی‌پیمایند، اما افرادی که توان خرید تکت‌ هوایی ندارند، خود را به خدا سپرده و – به قول مسافران – از جادۀ مرگ سفر می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.