رییس ستاد ارتش: آمـادۀ پاسـخ بـه پاکستـان هستیـم

گزارشگر:هارون مجیدی/ یک شنبه 1 حوت 1395 - ۳۰ دلو ۱۳۹۵

وزارت دفاع افغانستان به‌شدت از حملات راکتی پاکستان انتقاد می‌کند و می‌گوید که اگر این حملات متوقف نشود، پاسخ خواهند داد.
همچنان، مسوولان در وزارت دفاع و داخله می‌گویند، نیروهای امنیتی در فراه، هلمند و بخش‌هایی از ننگرهار و زابل گروه داعش را شکست داده‌اند.
mandegar-3قدم شاه شهیم رییس ستاد ارتش افغانستان دیروز(شنبه، ۳۰ دلو) در یک نشست خبری گفت، اعضای گروه داعش در نُه ولسوالی ننگرهار انکشاف یافته بودند که در نتیجۀ تلاش‌ها و حملات پی هم نیروهای امنیتی به سه ولسوالی کاهش یافته اند.
آقای شهیم می‌افزاید: گروه داعش در نقاط دشوار گذار سه ولسوالی ننگرهار که در نزدیکی خط دیورند قرار دارند، فعال هستند.
این مقام ارشد وزارت دفاع کشور هم‌چنان گفت که حملات نیروهای امنیتی برای از میان برداشتن اعضای گروه تروریستی داعش در ولسوالی کوت و ده‌بالای ولایت ننگرهار ادامه دارد.
به گفتۀ آقای شهیم: “طالبان مادر اصلی گروه‌های تروریستی در افغانستان هستند و همه گروه‌های تروریستی در دامن آنان پرورش یافته است. کسانی که در گذشته اشتباه کرده و گروه طالبان را حمایت و تقویت و کرده‌اند، اما ضربۀ نهایی به خود آنان زده خواهد شد.
رییس ستاد ارتش با اشاره به این‌که در سال گذشته ۱۹۵۵ تن از داعشیان را از بین برده‌اند، تصریح کرد: فراد کشته شدۀ این گروه از کشورهای مختلف مانند تاجیکستان، ازبکستان، کشورهای عربی و چیچین می‌باشند.
رییس ستاد ارتش افغانستان وعده می‌دهد که نیروهای امنیتی افغانستان در بهار ۱۳۹۶ خورشیدی، گروه داعش را نابود خواهند کرد.
او با اشاره به حضور و نفوذ گروه‌های تروریستی در ولسوالی «خاک افغان» ولایت زابل گفت، این ولسوالی از چند سال بدین‌سو به لانۀ تروریستان تبدیل شده، نیروهای امنیتی برای از میان برداشتن لانۀ تروریستان پیش از این نیز حملاتی را راه‌اندازی کرده بودند و برنامه‌های برای آینده نیز روی دست دارند.
به گفتۀ آقای شهیم، شهروندان افغانستان قربانی اصلی تروریسم‌اند و مسوولان حکومت از هر راه ممکن برای مبارزه با تروریسم آماده و متعهداند.
او از حملات موشکی پاکستان بر مناطق مرزی افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت: “این عمل پاکستان خلاف عرف دیپلماتیک و رابطۀ همسایه‌گی است. ما امیدوار هستیم راکت‌پرانی‌های پاکستان متوقف و مشکل از مجراهای دیپلماتیک حل گردد، در غیر آن، ما آماده‌گی کامل برای پاسخ متقابل به این راکت‌پراکنی‌ها داریم.”
آقای شهیم اذعان داشت: “هر فهرستی که از سوی کشورهای همسایه دربارۀ هراس‌افگنان به ما تحویل داده شود، از آن استقبال می‌کنیم؛ اما فهرست‌هایی را که افغانستان دربارۀ هراس‌افگنان به پاکستان تحویل داده، هیچ اقدامی از سوی آن کشور صورت نگرفته است.”
در این حال، عبدالرحمان رحمان معین وزارت داخله در این نشست گفت: نیروهای امنیتی افغانستان در برابر همه گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند و برای از میان برداشتن آنان، متعهداند.
معین وزارت داخله خاطرنشان کرد که نهادهای امنیتی کشور روی برنامۀ واحد برای از میان برداشتن گروه‌های تروریستی و مهار تحرکات آنان می‌کوشند.
آقای رحمان اظهار داشت: “در نتیجۀ عملیات‌های زمینی و هوایی نیروهای امنیتی کشور به مواضع تروریستان داعش در مربوطات ولسوالی هسکه‌مینۀ ولایت ننگرهار، ۳۴ داعشی کشته و ۱۶ تن دیگرشان زخمی شدند.”
به گفتۀ معین وزارت امور داخله، عملیات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی به هدف از بینبردن گروه تروریستی داعش در چندین روستای ولسوالی هسکه‌مینۀ ننگرهار به گونه جدی جریان دارد.
آقای رحمان با بیان این‌که در این عملیاتها به نیروهای امنیتی کشور و افراد ملکی آسیبی نرسیده است، خاطرنشان ساخت: “نیروهای امنیتی کشور با عزم و ارادۀ قوی در امر مبارزه با تروریسم و دهشت‌افگنی به گونۀ جدی کار و پیکار می‌کنند و در این راستا از هیچ‌گونه تلاش دریغ نخواهد کرد.”
گفتنی است که گروه داعش از دو سال به این‌سو در افغانستان به ویژه در ولایات شمال کشور فعالیت‌های گسترده داشته و تاکنون در مناطق مختلف به ویژه در ولایت ننگرهار بیش از ۲۰۰ خانه مسکونی را به آتش کشانده است.
این گروه در برخی از حملات تروریستی که در شهرهای مختلف و پایتخت افغانستان به وقوع پیوسته است، نیز دست داشته و مسوولیت آن را به عهده گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.