باشنده‌گان مشرقی: توافق‌نامۀ امنیتی کابل-واشنگتن باید تطبیق گردد

گزارشگر:دو شنبه 2 حوت 1395 - ۰۱ حوت ۱۳۹۵

mandegar-3شماری از باشنده‌گان ولایت‌های مشرقی کشور می‌گویند که بر بنیاد توافق‌نامۀ امنیتی کابل-واشنگتن، امریکا باید موضع خود را در قبال راکت‌پرانی‌های مرزی پاکستان اعلام کرده و به این تجاوز پاکستان واکنش نشان دهد.
باشنده‌گان ولایت‌های مشرقی کشور می‌گویند، با آنکه افغانستان با امریکا توافق‌نامه امنیتی را امضا کرده‌اند، ولی با آن‌هم نیروهای امریکایی در کشور برای متوقف‌ساختن حملات راکتی تازۀ پاکستان بر مناطق شرقی کشور اقدامی نکرده‌اند.
حملات راکتی پاکستان بر بخش‌های شرقی کشور پس از حملات اخیر انتحاری در لاهور و سند، از سر گرفته شده است و نظامیان پاکستان از سه روز به این طرف صدها راکت را به خاک افغانستان شلیک کرده‌اند.
در نتیجۀ این حملات، شماری از خانواده‌ها در ولسوالی لعل‌پور ننگرهار و بخش‌های دیگر شرقی کشور بی‌جا شده و شش نفر در ننگرهار و کنر نیز کشته و زخمی شده‌اند.
عطاالله حیران یکی از باشنده‌گان کنر می‌گوید، نظامیان پاکستانی روز گذشته ۲۰۰ راکت را بر ولسوالی سرکانوی ولایت کنر پرتاب کرده‌اند؛ دولت افغانستان تا هنوز هیچ‌کاری برای متوقف‌کردن و یا پاسخ بالمثل انجام نداده است.
آقای حیران با انتقاد از حکومت و نظامیان امریکایی در کشور گفت: “پیمان امنیتی با امریکا به چه معنا است که نظامیان امریکایی برای توقف حملات راکتی نظامیان پاکستانی کاری نمی‌کند و یا عمل باالمثل انجام نمی‌دهد؛ توقع ما این است که بر بنیاد توافق‌نامۀ امنیتی کابل-واشنگتن، نظامیان امریکایی باید در برابر این حملات متجاوزانه نظامیان پاکستانی اقدام کند”.
در توافق‌نامۀ امنیتی کابل-واشنگتن، آمده است که هرگاه افغانستان از سوی کشوری مورد تجاوز قرار گیرد، امریکا و افغانستان به مشوره هم وارد عمل خواهند شد.
اما عطاالله حیران می‌گوید که اگر نیروهای امنیتی افغانستان توان مقابله با نظامیان پاکستانی را ندارند، باید حکومت افغانستان از نیروهای امریکایی بخواهد و بر آنان فشار وارد کند تا در مقابل تجاوز راکتی پاکستان وارد عمل شوند.
شیرآغا محمدی یکی از باشنده‌گان ننگرهار می‌گوید: “مردم مناطق شرقی کشور در نتیجۀ حملات راکتی پاکستان با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و دولت افغانستان به همکاری نیروهای امریکایی در کشور باید وارد عمل شده و از ادامه این حملات جلوگیری کنند”.
آقای محمدی افزود، اگر حکومت کاری برای متوقف‌ساختن حملات راکتی پاکستان انجام ندهد، بسیاری مردم مناطق مرزی کشور مجبور به ترک خانه‌های خود خواهند شد.
نیروهای امریکایی در افغانستان تا هنوز در مورد حملات اخیر راکتی نظامیان پاکستانی در کشور واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرده است که تلاش‌های سیاسی برای متوقف‌کردن این حملات آغاز شده است.
وزارت دفاع ملی نیز روز گذشته اعلام کرد که منتظر متوقف‌کردن این حملات از طریق گفتگوهای سیاسی است و اگر گفتگوها جواب ندهد، نیروهای امنیتی و دفاع کشور آماده پاسخ‌دهی می‌باشند.
دیروز نیز مقام‌های ارشد نظامی کشور شامل قدم‌شاه شهیم رییس ستاد ارتش، جنرال عبدالرحمان رحمان، معین امنیتی وزارت داخله و ادیب فهیم معاون اول ریاست امنیت ملی برای بررسی حملات راکتی پاکستان به ننگرهار رفته‌اند.
براساس گزارش‌ها، نظامیان پاکستانی از روز جمعه تا اکنون بیش از ۴۰۰ راکت را به سمت مناطق مرزی افغانستان پرتاب کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.