واکنش بالمثل افغانستان در برابر پاکستان

گزارشگر:سه شنبه 3 حوت 1395 - ۰۲ حوت ۱۳۹۵

ماندگار- وزارت خارجه افغانستان در نامه‌یی فهرست ۳۲ مرکز آموزش و تربیه تروریستی و فهرست هشتاد و پنج تروریست را که علیه افغانستان در خاک پاکستان فعالیت دارند، دیروز به مقامات پاکستانی تسلیم کرده است.
وزارت خارجه با پخش خبرنامه‌یی گفته است که دولت افغانستان رسماً از پاکستان خواسته تا علیه این مراکز و افراد اقدام کنند.
mandegar-3این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دولت پاکستان پس از حمله اخیر در زیارت لعل صوفیان این کشور، از دولت افغانستان خواست که ۷۳ تروریست را به آن‌ها تسلیم نماید. اما کابل به شدت حضور تروریستان در این کشور را رد کرده بود؛ اما دیروز وزارت خارجه کشور طی اعلامیه‌یی واکنشی را در برابر پاکستان مطرح کرده است.
در نامۀ وزارت خارجه، برعلاوه بر مراکز تروریستی، تکراراً اسامی ۸۵ نفر از مقامات و رهبری طالبان و سایر گروه‌های تروریستی به شمول شبکه حقانی را که مسوول انجام جنایات علیه مردم افغانستان بوده‌اند، ترتیب و به سفیر افغانستان در پاکستان داده شده است تا به حکومت پاکستان به عنوان اقدام بالمثل تسلیم کند.
بر اساس این اعلامیه، پاسخ ابتدایی مقامات پاکستان در برابر این لیست، مثبت بوده و ما امیدواریم در خصوص آن اقدامات عملی صورت گیرد.
در این اعلامیه آمده است: دولت افغانستان یک‌بار دیگر تمنا دارد تا با حکومت پاکستان به طور مشترک، مخصوصاً در چهارچوب گروه همآهنگی چهارجانبه، در مورد لیست‌ها و نگرانی‌های هردو طرف مسوولانه اقدامات و بحث نماید.
تاکید بر نشست چهارجانبه در حالی مطرح می‌شود که پاکستان طرفدار ایجاد نشست شش جانبه به اشتراک روسیه و ایران شده است.
در اعلامیه وزارت خارجه افغانستان تأکید کرده است در صورتی‌که خشونت‌ها علیه مردم افغانستان ادامه یابد، حکومت افغانستان به تلاش‌های خویش در خصوص تعزیرات بیشتر علیه همه گروه‌های تروریستی و حامیان‌شان از طریق میکانیزم‌های بین‌المللی مخصوصاً سازمان ملل متحد، اقدام خواهد کرد. این در حالی است که تنش‌ها باردیگر میان افغانستان و پاکستان افزایش یافته است. پاکستان پس از کشته‌شدن بیش از ۸۰ تن در زیارت لعل شهباز پادشاه، مناطق سرحدی در شرق افغانستان را به توپ بسته و همچنان مرزهای خویش را با افغانستان مسدود ساخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.