فعالان مدنی: روند اصلاحات انتخاباتی مبهم است

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 4 حوت 1395 - ۰۳ حوت ۱۳۹۵

شماری از فعالان مدنی با انتقاد از مبهم بودن اصلاحات انتخاباتیِ وعده داده شده از سوی مسوولان حکومت وحدت ملی می‌گویند، عمل‌کرد حکومت برای آوردن اصلاحات انتخاباتی کم‌رنگ است که این مورد بی‌اعتمادی میان شهروندان را بیشتر از پیش می‌سازد.
فعالان مدنی از مسوولان حکومت وحدت ملی می‌خواهند تا هر چه زودتر تقویم برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را اعلام و برنامه‌های را mandegar-3برای توزیع کارت‌های جدید رأی‌دهی و اصلاحات بیشتر روی‌دست گیرند.
فعالان مدنی، آوردن اصلاحات در ساختار و قوانین انتخابات، مشخص شدن فهرست رأی‌دهنده‌گان، توزیع کارت‌های جدید رأی‌دهی، تغییر کارمندان اداری کمیسیون انتخابات و شکایات انتخاباتی و در نظر گرفتن کارشیوه‌یی برای انتقال آرا را از کارهای بنیادی برای آوردن اصلاحات انتخاباتی می‌شمارند.
این فعالان مدنی زیر چتر گروه تماس دیروز(سه شنبه، ۳ حوت) در یک نشست خبری، از تعلل حکومت در امر برگزاری انتخابات پارلمانی ابزار نگرانی کرده و خواستار برگزاری هر چه زودتر انتخابات پارلمانی شدند.
الطاف یوسفی، یکی از اعضای این گروه گفت که ما اصلاحات را تنها در گرو تغییر کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نمی‌دانیم و نیاز است تا این اصلاحات در لایه‌های مختلف عملی شود.
این فعالان مدنی گفت: تا هنوز نه تنها کمیسیون های انتخاباتی بلکه حکومت و جامعه جهانی هیچ نوع تلاشی را برای آوردن اصلاحات عملی نکرده‌اند.
به باور او، وجود کارت‌های بی‌شمار از انتخابات‌های پیشین و استفاده از آن در انتخابات پیشرو، زمینه را برای تقلب بیشتر فراهم می‌کند و بار دیگر مانع شفافیت شده و انتخابات زیر پرسش خواهد رفت.
او گفت که هرگونه بی‌توجهی به پروسۀ انتخابات، بی‌باوری مردم را نسبت به مدیران حکومت کنونی افزایش می‌دهند.
احسان حکمت، عضو دیگر گروه تماس می‌گوید: شماری از شهروندان افغانستان که واجد شرایط رأی‌دهی هستند، کارت رأی‌دهی ندارند و این موضوع نیز نگران ‌کننده است.
این فعال مدنی، از سران حکومت خواست که بدون کدام تعلل کارت‌های کهنۀ انتخاباتی را باطل اعلام کرده و کارت جدید را برای شهروندان افغانستان توزیع کرده و شناس‌نامه‌ها را برقی سازند.
در این حال، بانو منیژه رامزی عضو دیگر این گروه می‌گوید: با گذشت دو سال از عمر حکومت وحدت ملی، تا هنوز اصلاحات نظام انتخاباتی به‌وجود نیامده است و برگزاری انتخابات در حال ابهام قرار دارد.
او بیان داشت که شهروندان و فعالان مدنی خواهان آوردن بی‌درنگ اصلاحات‌اند.
عبدالناصر فولاد، عضو دیگر این گروه می‌گوید: سران دولت با تعلل که دارند نشان می‌دهد که ما شاهد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری هم نخواهیم بود.
اعضای گروه تماس در آخر این نشست با پخش خبرنامه‌یی گفتند که به باور گروه تماس مشخص نشدن زمان برگزاری انتخابات وضعیت انتخابات پیشرو را مبهم و شهروندان را در ابهام قرار می‌دهد.
در این اعلامیه آمده است: ما از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهیم، هرچه زودتر زمان دقیق برگزاری انتخابات آینده را مشخص سازند تا نامزدان جوان برای حضور در پارلمان آینده آماده‌گی‌های لازم را اتخاذ کنند.
بعد از گذشت چند هفته، تا هنوز هم سرنوشت ریاست دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات روشن نیست و برنامۀ جامعی نیز از مصارف برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی، وجود ندارد. تعلل در گزینش چهرۀ تازه به عنوان رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، نارضایتی‌هایی را در پی داشته و نهادهای ناظر انتخابات و شماری از جریان‌های سیاسی از از بی‌پروایی در این زمینه انتقاد کرده‌اند.
قرار بود تا انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی در بین تابستان و خزان امسال برگزار شود، اما به دلایل زیادی هم‌چون گزینش کمیشنران جدید و نبود بودجه برای برگزاری انتخابات این‌کار صورت نگرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.