کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی: ۵ هزار و ۳۱۶ محل بازشماری می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۷ جدی ۱۳۹۸

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گوید که نزدیک به ۶۰ درصد از شکایت‌های ثبت در این نهاد به دلیل موجه نبودن و عدم ارایه مدارک، رد گردیده است.
مسوولان در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی با اشاره به این موضوع، می‌گویند که روند بررسی شکایت‌های در کمیسیون‌های ولایتی این نهاد روز شنبه، ۲۱ جدی به پایان رسیده است.
mandegarکمیسیون شکایت‌های تأکید می‌کند که نتیجۀ بررسی‌ ناشی از شکایت‌های ثبت نشان می‌دهد که ۵ هزار و ۳۱۶ محل انتخاباتی در ۲۱ ولایت به بازشماری می‌رود.
در همین حال، تیم ثبات و همگرایی از کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی خواسته است تا به شکایت‌های رسیده در این نهاد، به اساس قانون رسیده‌گی کند و اشتباهات کمیسیون انتخابات را در زمینه انتخابات تکرار نکند.
اعضای رهبری تیم ثبات و همگرایی، روز پنجشنبه ۲۵ جدی در یک نشست خبری با اشاره به این موضوع تأکید کردند؛ در صورتی که انتخابات عمداً به دور دوم کشانیده شود، صلاحیت‌های تیم حاکم به هر نحوۀ ممکن محدود می‌گردد.
زهره بیان شینواری، رییس کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، روز سه شنبه، ۲۵ جدی از ختم پروسۀ رسیده‌گی به اعتراضات و شکایات ناشی از اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ در دفاتر ولایاتی و آغاز مرحله ثبت شکایات استینافی در دفتر مرکزی این کمیسیون خبر داد.
بانو شینواری افزود: دفاتر ولایتی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی فیصله کرده است که از مجموع ۱۶ هزار و ۵۴۵ شکایت ثبت شده در این نهاد، ۹ هزار و ۸۶۶ شکایت بدلیل موجه نبودن و عدم ارایه مدارک رد گردیده، ۱۸ شکایت منجر به اقدام اصلاحی شده، ۵ هزار و ۳۱۶ محل در ۲۱ ولایت به بازشماری رفته است.
به اساس این تصمیم کمیسیون‌ شکایت‌های انتخاباتی، ۱۰۹محل باطل گردیده، ۷۵ تن در رابطه تخلفات انتخاباتی جریمه نقدی و ۷۱ تن از کارمندان انتخاباتی برکنار شده‌اند. همچنان ۳ شکایت به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده و ۱۱۱ شکایت به تایید کمیسیون‌های ولایتی استثناء قرار گرفته که ازسوی کمیسیون مرکزی مورد رسیده‌گی قرار می‌گیرد.
آمارهای کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، نشان می‌دهد که کابل با بازشماری ۱۶۹۹ محل در صدر فهرست بازشماری محلات قرار دارد، همچنان ننگرهار با ۱۵۸۲ محل بازشماری در ردۀ دوم و و لایت‌های پکتیا، پکتیکا، هلمند و قندرها در رده‌های بعدی بازشماری قرار گرفته اند.
همچنان کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفته است که تاکنون ۷۶۹ شکایت استینافی در ۱۷ ولایت کاپیسا، لغمان، پنجشیر، بامیان، غزنی، پکتیا، کنر، نورستان، بدخشان، سرپل، بلخ، غور، دایکندی، ارزگان، زابل، فاریاب و نمیروز به ثبت رسیده‌اند.
این در حالی است که تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، حکومت وحدت ملی از کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی خواسته تا اشتباهات کمیسیون انتخابات را در بازشماری آرا و بررسی شکایت‌های ثبت شده در این نهاد، تکرار نکند.
اعضای رهبری تیم ثبات و همگرایی، در نشست روز پنجشنبه، از کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی خواستند که در چارچوب قانون، کارشیوه‌های موجود، آرای تقلبی را از دور خارج سازد و با در نظرداشت تعهد حقوقی و اخلاقی به شکایات رسیده‌گی کرده و اشتباهات کمیسیون انتخابات را تکرار نکند.
اعضای رهبری تیم ثبات و همگرایی تیم رقیب خود (دولت ساز) به رهبری محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی را به سوءاستفاده از صلاحیت‌های دولتی در جریان کارزارهای انتخاباتی متهم کرده و می‌گوید که در صورتی‌که انتخابات به دلیل فیصله غیر قانونی کمیسیون انتخابات عمداً به دور دوم کشانده شود، با هر روش ممکن، صلاحیت‌های تیم حاکم محدود شده و جلو سوء استفاده از امکانات دولتی گرفته خواهد شد.
این در حالی است که تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، پیش از این هرگونه سوء استفاده از امکانات دولتی در کارزارهای انتخاباتی رد کرده است.
گفتنی است که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی نزدیک به یک ماه قبل روند ثبت و بررسی شکایت‌های انتخاباتی را آغاز کرده است و قرار است با بررسی و بازشماری ۵ هزار و ۳۱۶ محل نتیجۀ نهایی انتخابات ششم میزان را اعلام گردد.
گفتنی است که نتیجۀ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری نزدیک به دو ماه قبل از طرف کمیسیون انتخابات در اعلام گردید، اما این نتیجۀ به شمول تیم ثبات و همگرایی مورد قبول شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و برخی از تیم دیگر انتخاباتی قرار نگرفت.
شریکای بین‌المللی افغانستان به دلیل اندک بودن اشتراک مردم در روند انتخابات، خواهان ایجاد یک حکومت فراگیری ( مشارکتی) در افغانستان شدند، اما این موضوع با واکنش ارگ ریاست جمهوری مواجه گردید.
کمیسیون انتخابات از طرف شماری از تیم‌های انتخابات به همسویی با تیم حاکم به ویژه ارک متهم است، اما این نهاد با تأکید چندین مرتبه اذعان کرده است که رفتارش به اساس قوانین و کارشیوه‌های تعریف شده به پیش‌ می‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.