وزیر دفاع امریکا: القاعده هم‌چنان در تلاش اشغال افغانستان است

- ۱۱ قوس ۱۳۹۱

وزیر دفاع امریکا در اظهار نظری تصریح کرد که شبه نظامیان القاعده هم‌چنان تلاش می‌کنند که افغانستان را «اشغال» کنند و اقدامات‌شان را در این کشور گسترش دهند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، این اظهارات لیون پانه‌تا، وزیر دفاع امریکا در حالی مطرح شده است که واشنگتن این موضوع را که چه تعداد از نیروهایش پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند بررسی می‌کند.
حدود ۶۶ هزار نیروی امریکایی در افغانستان حضور دارند و این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا احتمالا ظرف چند هفته آینده در مورد ادامه روند کاهش نیروهای این کشور در افغانستان تصمیم‌گیری‌های خواهد کرد.
وزیر دفاع امریکا در ادامه اظهار نظرهای خود خاطرنشان کرد که مقابله با هسته مرکزی گروه القاعده برای جلوگیری از این گروه در ایجاد دوباره یک پناهگاه امن در افغانستان هسته اصلی اقدامات ضد تروریستی محسوب می‌شود.
پانه‌تا در پنتاگون به خبرنگاران گفت: اگرچه اقدامات ما آشکارا بر فعالیت و حضور القاعده در افغانستان تاثیر گذاشته است اما در حقیقت اعضای این گروه همچنان تلاش می‌کنند حضور داشته باشند. بر اساس اطلاعات ما القاعده همچنان به دنبال توانایی‌های برای وارد شدن در افغانستان و حضور در این کشور است.
وزیر دفاع امریکا همچنین اعلام کرد که حضور نیروهای واشنگتن پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان به یک ماموریت آموزشی و کمک برای توسعه بیشتر ارتش افغانستان نیز نیاز دارد.
۱۰۰ جنگ‌جوی القاعده
یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده به شرط فاش نشدن نامش گفت که براساس ارزیابی او، تنها ۱۰۰ جنگجوی القاعده در افغانستان به سر می‌برند.
اما جفری دِرِسلر، کارشناس امور افغانستان در موسسه تحقیق درباره جنگ در واشنگتن در مورد محدود کردن توجه تنها به جنگجویان القاعده و نادیده گرفتن متحدین شان هشدار داد. دِرِسلر گفت: «من فکر می‌کنم، ما خطرات را خیلی محدود تعریف کردیم و این اشتباه است».
لیون پنیتا گفت که ایالات متحده در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ باید فرای مبارزه با تروریسم، در بخش «آموزش و حمایت» از ارتش افغانستان نیز فعالیت داشته باشد.
او همچنین گفت که امریکا برای حمایت از نیروهای خود  به متخصصان «توانا» در افغانستان نیاز دارد تا ماین‌ها را خنثی کنند و یا به زخمی‌ها رسیده‌گی نمایند.
پنیتا از ابراز هرگونه ارزیابی که چه شمار از نیروهای امریکایی پس از ۲۰۱۴ در افغانستان می‌مانند، خودداری کرد و گفت که دقیقا همین موضوع «مورد بحث و گفتگو می‌باشد».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.