شورای عالی صلح: هرچه زودتر زمینۀ مذاکرۀ طالبان و حکومت باید فراهم شود

- ۰۲ دلو ۱۳۹۷

شورای عالی صلح افغانستان از زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان می‌خواهد تا نشست‌ها و سفرهای وی به منطقه بیش از این دوام‌دار نشود.
سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح دیروز در یک نشست خبری در کابل با آنکه نقش آقای خلیل‌زاد را در پروسۀ صلح سازنده و مهم خواند، گفت: «خواهش از آقای خلیل‌زاد این است که سفرها و نشست‌های شان در منطقه دوام‌دار نشود.»
mandegarآقای طاهری گفت که خلیل‌زاد باید روی مسألۀ مذاکرات صلح حکومت با طالبان تأکید کند تا هرچه زودتر زمینۀ این گفت‌وگو آغاز شود. زیرا به گفتۀ او، این کار هم برای امریکا و هم برای افغانستان خوب است.
سخنگوی شورای عالی صلح می‌افزاید که اگر نشست‌ها و سفرهای آقای خلیل‌زاد به منطقه دوام‌دار شود، پروسۀ صلح طولانی شده مشکلات دیگر خلق خواهد شد.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان دیروز بار دیگر با هیأت طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار داشته است.
گروه طالبان با انتشار اعلامیه‌یی از سرگیری مذاکره با امریکا در دوحه قطر خبر داد و اعلام کرد که طرف امریکایی با پذیرش آجندای پایان «اشغال» افغانستان به میز مذاکره بازگشته است. در اعلامیۀ مذکور آمده است که که نماینده‌های امریکایی با نماینده‌های طالبان در دوحه پایتخت کشور قطر نشست داشتند.
مسکو آمادۀ نشست جدید با خلیل‌زاد
زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان ماه فبروری سال جاری بار دیگر از مسکو دیدن خواهد کرد.
ضمیر کابلوف ضمن اعلام این خبر به رسانه‌ها گفت، در صورتی که خلیل‌زاد تصمیم داشته باشد، می‌تواند از مسکو دیدن کند. نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان گفت ما در هر صورت آماده دیدار با او هستیم. او خاطر نشان ساخت که مسکو تمام آماده‌گی‌های لازم برای این دیدار را دارد.
کابلوف تاریخ دقیق سفر خلیل‌زاد به مسکو را مشخص نساخت، اما یادآور شد که احتمال دارد این سفر تا پایان ماه فبروری صورت گیرد.
این دیپلمات بلند پایۀ روس گفت: «ما در مسکو این جلسات را نه تنها به خاطر نشست برگزار می‌کنیم. هدف از تنظیم چنین نشست‌ها همانند نشست مسکو برداشت یک گام دیگری در همکاری با شرکای‌مان، در جهت دستیابی به صلح در افغانستان و تسهیل روند آشتی ملی در این کشور می‌باشد».
گفتنی است، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان بار نخست در تاریخ (۷ دسمبر) با ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان و ایگور مورگولف، معین وزارت امور خارجه روسیه دیدار کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.