واکنش‌ها بر چگونگی بازداشت قیصاری: تقسیـم مجـرمان به خـودی و غیـرخودی سیـاستِ مـذمـوم است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۶ قوس ۱۳۹۸

حمله بر منزل قیصاری و حکم بازداشت او از سوی ارگ واکنش‌های زیادی در صفحات اجتماعی داشته‌است.
کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتفاد از حکومت می‌گویند، محافظان قیصاری را به گلوله بستند، خودش را به زنجیر کشیدند و از هلیکوپتر آویزان کردند. به زندانش افگندند و سپس برای مقاصد انتخاباتی آزادش ساختند و خواستند رقیبی برای جنرال دوستم شود. اما وقتی به هدف mandegarنرسیدند، دوباره به بازداشت و زندانی‌ساختنش روی آوردن.
یعقوب یسنا می‌نگارد: استفاده‌های قومی و سیاسی در گرفتاری و رهایی افراد درست نیست. در بارۀ گرفتاری قیصاری اگر نظر ندهیم، اما رهایی قیصاری در گرماگرم انتخابات ریاست‌جمهوری و تمویل و مسلح‌کردن قیصاری از طرف حکومت واقعا مشکوک بود. بنابراین حمله از هوا و زمین بر خانه‌ی قیصاری آن‌هم با استفاده از ملیشه‌های قومی در کنار افراد مسلح دولت درست نیست. این گونه برخورد در گرفتاری‌ها از نظر قومی حساسیت‌برانگیز تمام خواهد شد. پس بهتر است حکومت نسبت به افراد متهم و مجرم از هر قوم و قبیله‌ای‌که باشد، مستند، شفاف و صریح اقدام کند که از نظر ملی و قومی مشکوک و حساسیت‌برانگیز نباشد.
محمد اکرام اندیشمند در فیس‌بوک‌اش نگاشته است، عجب سرافگندگی!
رییس‌جمهور غنی دستور گرفتاری جنرال زمری پیکان را می‌دهد، اما دو ساعت بعد زمری پیکان عکس خود را از کنار برج ایفل فرانسه در صفحه‌اش می گذارد.
نیروهای حکومت یک شبانه روز با نظام‌الدین قیصاری در یک خانه در مزار شریف از زمین و هوا می‌جنگند، اما پس از تصرف خانه معلوم می‌شود که قیصاری فرار کرده است.
سیاست دوگانه در حکومت‌داری و تقسیم فاسدان و مجرمان به خودی و غیرخودی، سیاست مذموم و مجرمانه است.
وقتی حکومت، نظام‌الدین قیصاری را به جرم قانون‌شکنی و ارتکاب جرایم دستگیر کرد، سپس برای استفاده از او در انتخابات از بند و نظارت رهایش کرد و در صف فاسدان و مجرمان خودی قرار داد.حالا به نظر می‌رسد که او را از این صف به فاسدان و مجرمان غیر خودی رانده است
عظیم بشرمل می‌نگارد: در یک کشور باید یک دولت وجود داشته باشد. بناء باید جلو قومندان بچه‌های خود سر وبی‌هدف گرفته شود و جزیره‌های قدرت برچیده شوند. اما موارد زیاد در باره قیصاری وجود دارد که مسوولین حکومت به مردم افغانستان باید پاسخ دهد. از جمله کمیسیون مستقل حقوق بشر، رسانه‌ها و نماینده‌های پارلمان از مسوولین امنیتی و حکومت باید پاسخ بخواهند، نخست این‌که چندی پیش قیصاری دست‌‌گیر شد. اما سپس چرا آزاد شد؟ دوم برای دست‌گیری قیصاری به‌خانه او حمله شد. جای که همسر و کودکان او نیز بودند. مگر امکان نداشت در جای دیگری او را دست‌گیر می‌کردند؟ سوم در تصاویر و ویدیو‌هایی که از عملیات نشر شده، افراد با لباس‌های غیر نظامی دیده می‌شوند. مسوولین حکومت باید به مردم جواب بدهند که آن‌ها کی و چه‌کاره بوده‌اند؟ و چهارم این‌که گفته می‌شود خانه قیصاری را تاراج کرده‌اند. حکومت باید پاسخ بدهد که این موضوع راست یا دروغ است.
حشمت رادفر در صفحه فیس‌بوک‌اش نگاشته است: درامۀ گرفتاری، صفاکاری، مسلح سازی و باز هم تلاش برای گرفتاری و در فرجام هم افتضاح یکشنبه در مزار شریف که نزد افکار عمومی به صورت واضح استفاده ابزاری از نیرو‌های امنیتی کشور در بازی‌ها و رقابت ها و زد بند های مافیای سیاست و اقتصاد خوانش شده و می‌تواند پیامدهای خطرناک و جبران ناپذیر بر اعتماد مردم نسبت به نیروهای مسلح و وحدت و همگرایی اقوام ساکن در کشور داشته باشد.
در عین حال، سناتوران با انتقاد از بمباردمان خانه نظام‌الدین قیصاری از سوی قطعات‌خاص پولیس، تاکید کردند که حکومت به جای قیصاری از قوه قهریه بالای طالبان و نظامی‌های پاکستانی در کنر استفاده کند.
آنان در نشست دیروز مجلس سنا، خاطر نشان ساختند که دولت باید از طریق دیگری قیصاری را بازداشت می‌کرد و نیروهای قطعات خاص را نیز به هدف سرکوب او نمی‌فرستاد.
براساس گفته‌های سناتوران، در عملیات بالای خانه قیصاری ۲۰ میلیون افغانی از بودجۀ ‌ملی مصرف شده‌است و در کنار آن ده‌ها تن از همسایه‌های آقای قیصاری نیز خساره‌مند شده‌اند.
سناتوران با اشاره براینکه هم‌اکنون ده‌ها ولسوالی در تصرف طالبان می‌باشد، تاکید کردند که از قطعات خاص و هواپیماهای جنگی به هدف سرکوب طالبان و تصفیه ولسوالی‌ها کار گرفته شود.
رحمت‌الله اچکزی سناتور ولایت کندهار در نشست دیروز گفت: در شرایطی که مردم در فقر به سر می‌برند، دولت میلیون‌ها افغانی را خرج سرکوب مخالفان خود می‌کند.
او اضافه کرد: «جدا از خسارات مردمی، تنها ۲۰۰ لک افغانی از بودجه‌ملی در عملیات بالای قیصاری مصرف شده‌است؛ درحالیکه می‌شد او را بدون عملیات نیز بازداشت کند».
براساس گفته‌های اچکزی، قیصاری در یک معامله پنهانی بدون برائت محکمه و به هدف کمپاین از بند رها شد، اما زمانی که او به تعهدات خود عمل نکرد، حکومت توپ و تانگ را برای سرکوب او به بلخ فرستاد.
اچکزی از قیصاری به عنوان قربانی کمپاین‌های انتخاباتی یاد کرد و گفت که هرچند او طرفدار بازداشت این مسلح غیر مسوول می‌باشد، اما این‌گونه سرکوب او درست نمی‌باشد.
این عضو مجلس سنا تاکید کرد که بهتر است قوه قهریه علیه مخالفین نظام و کسانی که کیلومترها خاک افغانستان در کنر را اشغال کرده‌اند، استفاده شود.
اچکزی فرار قیصاری را نیز پُرسش برانگیز خواند و اضافه کرد که مقام‌های که مسوولیت رهبری این عملیات را داشتند باید مورد بازپرس قرار بگیرند.
نبیه مصطفی‌زاده عضو دیگر مجلس سنا نیز از شیوه برخورد حکومت با قیصاری و محافظان او انتقاد کرد و افزود که حکومت خانه‌یی را مورد بمباردمان هوایی قرار داد که در آن زنان و کودکان نیز حضور داشت.
او اضافه کرد که اگر قیصاری مجرم بود، زن و کودکان او هیچ گناهی را نداشتند و حکومت در این مورد جنایت‌جنگی را مرتکب شده است.
این در حالی است که حمله به خانه قیصاری در شهر مزارشریف ولایت بلخ به هدف دستگیری وی نزدیک به ۴۲ ساعت ادامه داشت و بلاخره از ۱۲ شب گذشته حملات پایان یافته و هم اکنون منزل آقای قیصاری در کنترل نیروهای امنیتی است.
مقامات امنیتی در بلخ می‌گویند که براساس دستور محاکم قضایی اقدام به بازداشت نظام‌الدین قیصاری فرمانده پیشین پولیس ولسوالی قیصار ولایت فاریاب کرده است اما تا کنون موفق به بازداشت وی نشده اند.

نیروهای امنیتی برای بازداشت قیصاری از چرخبال نیز استفاده کردند و براساس گزارشها ۶ بار منزل آقای قیصاری مورد حمله هوایی در شهر مزار قرار گرفته و دست کم ۶ تن از افراد مسلح قیصاری کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شده است.
آقای قیصاری متهم به زورگویی، غصب زمین‌های مردم و داشتن افراد مسلح غیرمسئول در شهر مزار شریف است اما اعضای حزب جنبش می‌گویند که اقدام به بازداشت آقای قیصاری یک موضوع سیاسی می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.