روسیه: استراتژیِ ناتو در افغانستان پس از ۲۰۱۴ چیست؟

- ۱۱ قوس ۱۳۹۱

نماینده روسیه در سازمان ناتو بر ضرورت شفاف سازی برنامه‌های این سازمان در افغانستان از جمله در زمینه خروج نیروهای خارجی از این کشور در سال ۲۰۱۴ تاکید کرد.
آلکساندر گروشکو روز جمعه گفت: روسیه می‌خواهد استراتژی ناتو در افغانستان را پس از سال ۲۰۱۴ که قرار است نیروهای عضو پیمان این کشور را ترک کنند، بداند.
نماینده روسیه در ناتو اضافه کرد: طرف روسی به انجام تعهدات خود مطابق قطعنامه ۱۳۸۶ شورای امنیت در باره همکاری با ناتو ادامه خواهد داد.
وی افزود: بر این باوریم که به نفع ناتو خواهد بود ادامه حضورش در افغانستان در چارچوب قوانین بین‌المللی و مطابق با اهداف اعلام شده برای تثبیت وضعیت این کشور باشد.
مقام روس گفت که این کشور اوضاع افغانستان را به دقت پیگیری می‌کند و موضوع افغانستان همواره در نشست‌های شورای روسیه، ناتو و نهادهای وابسته به این شورا مطرح می‌شود.
روسیه بارها از امریکا و ناتو خواستار شفاف سازی برنامه‌های خود در افغانستان از جمله خارج سازی نیروهای خود از این کشور پس از سال ۲۰۱۴ شده است.
مقامات روس بارها در باره مقاصد امریکا و متحدانش در ناتو در باره کشور افغانستان و امکان ادامه حضور نظامی در این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار رفتار شفاف در این مساله شده اند.
دمیتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه به تازه‌گی در گفت‌و گو با رادیوی روسی اکو مسکو‌، خروج نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ‌ناتو‌ از افغانستان را خواستار شد.
راگوزین با بیان این که خروج هر چه سریعتر نیروهای خارجی از افغانستان به نفع روسیه است، گفت: علاقه‌مندیم که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند.
معاون نخست وزیر روسیه یادآوری کرد: روسیه مطابق با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل به ورود نیروهای خارجی شامل نیروهای کشورهای عضو ناتو و برخی کشورهای دیگر به افغانستان رای داد تا گروه‌های افراط‌‌گرا در این کشور آرام شوند.
راگوزین گفت: اما جنگ به درازا انجامید و در حال حاضر مساله خروج نیروهای ناتو از افغانستان مطرح می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.