ایران برای صدور ویزا از شهروندان افغانستان›ضمانت نقدی نمی‌خواهد

گزارشگر:چهار شنبه 11 دلو 1396 - ۱۰ دلو ۱۳۹۶

mandegar-3وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که پس از درخواست این وزارت، حکومت جمهوری اسلامی ایران پرداخت ضمانت ۳۰۰ یورو را از روند صدور ویزا به افغان‌ها حذف کرده است.
در خبرنامه‌یی که این وزارتخانه در این مورد صادر کرده، آمده که متقاضیان افغان پس از این نیاز به پرداخت ضمانت برای صدور ویزای ایران ندارند.
قبل از این سفارت و کنسولگری‌های ایران در افغانستان به منظور تشویق متقاضیان ویزا برای بازگشت به این کشور، پس از اتمام مدت اقامت خود در ایران، ۳۰۰ یورو ضمانت می‌گرفتند. این پول پس از برگشت آن‌ها به افغانستان در مدت زمان تعیین شده در ویزا به آنان مسترد می‌شد.
حدود یک سال قبل وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که محدودیت صدور ویزای زمینی برای شهروندان افغان را برداشته است.
در جوزای سال ۱۳۹۵ منابعی در سفارت ایران در کابل گفته بودند که شهروندان افغان از این پس برای گرفتن ویزای ایران، ناچار به خرید بلیت هوایی نخواهند بود.
پیش از این کنسولگری‌های ایران در افغانستان، تنها در صورتی به متقاضیان ویزا می‌دادند که از قبل بلیت رفت‌وبرگشت هوایی را خریده باشند و ویزای ورود زمینی به ایران برای افغان‌ها به صورت معدودی صادر می‌شد.
ایران در ولایت‌های هرات، بلخ، قندهار و ننگرهار کنسولگری دارد و گفته می‌شود روزانه هزار روادید برای اتباع افغانستان در این کنسولگری‌ها صادر می‌شود.
مسئولان وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرده بودند که با برداشتن محدودیت صدور ویزای زمینی برای اتباع افغانستان، از مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها به ایران کاسته شود.
دو سال قبل کابل و تهران موافقت‌نامه کنسولی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری امضا کردند.
صدور ویزای یک‌ساله برای بازرگانان افغانستان و ایران بخشی از این موافقت‌نامه بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.