لود ویک آدامک درگذشت

- ۱۴ جدی ۱۳۹۷

لودویک آدامک، تاریخ‌نگار و افغانستان‌شناسِ سویدینی سه روز پیش به عمر ۹۵ ساله‌گی درگذشت. آقای آدامک، پروفیسورِ متقاعد دانشگاه آریزونای ایالات متحدۀ امریکا بود. لودویک آثار فراوانی در پیوند به تاریخ و فرهنگ افغانستان نوشته و گفته می‌شود، همه‌ساله یکبار به افغانستان سفر می‌کرده و اوضاع و احول این کشور را بررسی و مستند می‌ساخته است.
این افغانستان‌شناسِ سویدنی که عمر پُربارش را وقف پرداختن و معرفی تاریخ و فرهنگِ افغانستان به جهان کرده بود، اما بسیاری از فرهنگیان و تاریخ‌نگارانِ افغانستان راجع به او، کارکرد و نوشته‌هایش خبر چندانی ندارند. تلخ‌ناکتر این آنکه خبرِ مرگ لودویک حتا سه‌روز پس از نشر آن، به گوش تاریخ‌نگاران و فرهنگیان افغانستان نرسیده بود.
برخی از تاریخ‌نگاران و فرهنگیان افغانستان از گفت‌وگو و مصاحبه راجع به آدامک با ما سرباز زدند و دلیل‌اش را هم «نداشتن گپ» در مورد او عنوان کردند. اما چنین نیست که مرگ و کارنامۀ لودویک آدامک به فراموشی کاملِ در فضای فرهنگی افغانستان سپرده شده باشد.
برخی از نویسنده‌گان کشور اما کم‌وکوتاه در پیوند به این افغانستان‌شناسِ سویدنی قلم زدند. یاسین رسولی، نویسنده و از دیپلماتان پیشین کشور در صفحۀ رسمی فیسبوکش از درگذشتِ آدامک اظهار تأسف کرده و نوشته است که او خوش‌برخورد و مهربان بوده است.
به گفتۀ آقای رسولی، لودویک در اواخر زنده‌گی‌اش از بیماری سرطان رنج می‌برده است. یاسین رسولی می‌گوید وقتی در سال ۲۰۰۸ رییس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجۀ افغانستان بوده، از آقای لودویک دعوت کرده تا به افغانستان سفر کند و او باوجودی که بیمار بوده، به درخواست وزارت خارجۀ افغانستان لبیک گفته و به کابل آمده است.
این دیپلمات سابق افغانستان می‌گوید که لودویک بسیار روان فارسی حرف می‌زده و نیز خانمش افغانستانی بوده است. در بخشی از نوشتۀ آقای رسولی آمده است: «مطالعاتش در مورد تاریخ دیپلماسی و روابط خارجی افغانستان (ترجمۀ استاد علی‌محمد زهما) از قزن نوزده تا دهۀ ۱۹۵۰، معتبرترین منبع تاریخ روابط خارجی معاصر افغانستان است».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.