« قـدس پایتخت اسـراییل شـد »

گزارشگر:کمال‌الدین حامد/ شنبه 18 قوس 1396 - ۱۷ قوس ۱۳۹۶

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و طبق وعده‌یی که داده بود، سفارت امریکا نیز به بیت‌المقدس انتقال خواهد یافت .این خبر غیرمنتظره نبود، بلکه مسلمانان بودند که به صورت غیرمنتظره با این خبر روبه‌رو شدند؛ برای این‌که مسلمانان در جریان استراتیژی امریکا قرار نداشتند و دولت‌های مسلمان در این باره استراتیژی نداشتند .
اشغال فلسطین، بزرگ‌ترین تجاوز تاریخ است که نظام بین‌الملل متجاوز را به عنوان نماینده و صاحب خاک اشغال شده می‌دانند. خبر اشغال فلسطین به دورترین نقاط دنیا رسیده، ولی فلسطینیان نزدیک‌ترین دوست ندارند .
ترامپ گفت که این اقدام به نفع امریکا است و دقیقاً راست گفته است، چون می‌داند که هیچ کشور مسلمانی در عکس‌العمل به این اقدام، مانع منافع امریکا نمی‌تواند باشد . شاهان عرب و در رأس آنان، شاهِ سعودی و امثال، به شراب کیله می‌اندیشند تا قوۀ جنسی‌شان افزایش یابد و کاری به کار سرزمین اسلام ندارند .
مبارزان مسلمان که صاحب خاک فلسطین اند، تروریست شناخته می‌شوند و رهبران دینی اسلامی که برای قدس تبلیغ می‌کنند نیز تروریست معرفی شده اند؛ تا آن‌جا که قرضاوی را نیز سعودی یک تروریست می‌داند، برای این‌که یهودیان را اولوالامر مسلمانان نم‌یداند .
ایران و امثال او در صدد بهره‌گیری از قضیه اند و این قضیه همیشه در حاشیۀ بازی‌های مذهبی‌اش جا داشته است و همچنین به قدر کافی توسط اعراب بدنام گردیده و حس تنفر غربی‌ها در برابر آن مشتعل می‌باشد .
ترکیه با درگیری‌های منطقه‌یی خود و درگیری سوریه مشغول نگه‌داشته شده است و کاری ازش ساخته نیست .کشورهای دیگر اسلامی در حاشیۀ این قضیه اند و به لحاظ جغرافیایی، در مرکز قرار ندارند و صرف محکومیت لفظی برعهدۀشان گذاشته شده است.
فشار برای انصراف یک رییس‌جمهور پُر قدرت از تصمیم آن، صرف در سایه هژمونی سیاسی و نظامی ممکن است، نه در سایه شراب کیله و هواپیمای اختصاصی .زمانی که ملک سلمان ستایش‌نامه به گردن ترامپ انداخت، همان زمان لجام رهبری ترامپ به دهن ملک سلمان و امثال او نیز زده شد.
واکنش کشورهای اسلامی تا حالا یکسان است. همه محکوم کرده اند از تبانی کننده‌گانی مانند سعودی و مصر تا مخالفان واقعی این سیاست مانند ترکیه و دیگران. عموم مسلمانان که صاحبان اصلی این ارزش اند، در برابر سه سوال تیوریک قرار دارند: یک، قدس یک مسأله عربی است یا اسلامی؟ این تبلیغ را نه اسلام قبول دارد و نه اسرائیل، برای این‌که اسرائیل نیز معتقد است که قدس یک مسأله سیاسی نیست، بلکه سرزمین موعود دینی برای یهودیان است و اسلام نیز قدس را ملکیت کسی نمی‌داند و قدس به شمول حرم مکی و مدنی، ملکیت قابل انتقال برای افراد و دولت‌ها نمی‌باشد و بدین لحاظ، مسألۀ قدس قضیه اعراب و اسرائیل نیست، بلکه قضیه حرم یهودی و یا اسلامی است.
دو، نسبت به ما، اعراب نزدیکتر اند، چرا آنان کاری نمی‌کنند درحالی که از قدرت اقتصادی نسبتاً خوبی برخوردار اند و اسرائیل برابر با حماس و حزب‌الله از هیچ کشور عربی هراس ندارد درحالی که می‌دانیم مفتیان درباری برای شاهان فتوا می‌بافند و مظاهره به نفع فلسطینیان را بدعت می‌دانند و الوالامر بودن اسرائیل را یک سنت. علمای بی‌طرف مسلمان نیز تروریست قلمداد می‌گردند .
سه، اختلاف مذهبی مسلمانان را به شدت رنج می‌دهد؛ تا آنجا که کشتار اطفال یمنی به دلیل شیعه بودن و اطفال سوری به دلیل سنی بودن، برای سنی و شیعه در جهان اسلام رقت‌بار دانسته نمی‌شود؛ چه رسد به این‌که بتوانند قضیۀ فلسطین را فارغ از جنگ مذهبی بررسی کنند .
واکنش مسلمانان شاید کاری از پیش برده نتواند و امریکا نیز می‌داند، اما ! قدس نابود نخواهد شد، بلکه به صورت یک عقدۀ هویتی برای مسلمانان باقی خواهد ماند . آتش گرفتن قدس عامل شکل‌گیری سازمان همکاری‌های اسلامی شد، حتماً بی‌چاره‌گی‌های دیگر قدس عامل شکل‌گیری طوفانی شود که مسلمانان را بیدار و متجاوزان را نابود کند .
قدس!
نباید ناامید باشی !هنوز فرزندان این امت ترا قبلۀ خود می‌دانند و بر تصویر تو سجده می‌کنند و تو به عنوان یک ارزش هویتی برای این امت، نسل‌های بی‌پایانی باقی خواهی ماند و روزی حتماً خواهد رسید که ترامپ دیگری ترا متعلق به این امت رسماً خواهد پذیرفت .

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.