«بسته‌شدن تورخم در درازمدت به سود ماست»

گزارشگر:یک شنبه 8 حوت 1395 - ۰۷ حوت ۱۳۹۵

شماری از تاجران ملی و اعضای اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که بسته‌شدن مرز تورخم و سپین بولدک به روی افغانستان در درازمدت به نفع کشور است.
مرز تورخم و سپین بولدک جزو شاهراه‌های حیاتی برای تجاران و اموال تجارتی افغانستان و پاکستان بود، اما از ده روز گذشته به این طرف دولت mandegar-3پاکستان این شاهراه‌ها را به روی تاجران دو کشور مسدود کرده است.
پاکستان پس از حمله بر زیارت شهباز قلندر سند دروازه‌های بنادر تورخم، سپین بولدک و غلام‌خان را به روی تاجران بسته کرده و ادعا کرده است که تروریستان از افغانستان وارد پاکستان می‌شوند؛ در حالی‌که دولت افغانستان به شدت این ادعای اسلام‌آباد را رد کرده است.
حسین علی مهرامی عضو اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان در این مورد به خبرگزاری جمهور گفت، بسته‌شدن مرزهای پاکستان به روی تاجران افغانستان، در دراز مدت به خیر تجارت و اقتصاد مردم کشور است.
هم اکنون حدود ۴۰ درصد تجارت افغانستان از بنادر غیر از بنادر پاکستان صورت می‌گیرد و حدود ۶۰ درصد تجارت از طریق بنادر پاکستان همانند تورخم، سپین بولدک و غلام‌خان صورت می‌گیرد.
آقای مهرامی گفت: اگر بسته‌شدن مرزهای پاکستان سبب شود که افغانستان مسیر تجارتی خود را تغییر دهد و بتواند ۶۰ تا ۷۰ درصد اموال تجارتی را از طریق بنادر کشورهای دیگر غیر از پاکستان وارد کند، در آن صورت بسته‌شدن مرزهای پاکستان در درازمدت به خیر تجارت و مردم افغانستان خواهد بود.
به گفتۀ وی، دولت افغانستان باید استفاده از بندر چابهار، شاهراه ابریشم و دیگر بنادر را با کشورهای دیگر بهتر و بیشتر فعال سازد تا مسیرهای بدیل برای بنادر پاکستان دریافت گردد.
او خاطرنشان کرد، اگر افغانستان بتواند سهولت‌های لازم را در استفاده از بنادر بدیل برای تاجران میسر سازد، رقابت اقتصادی در منطقه ایجاد می‌شود و آنگاه پاکستان نه تنها که مرزهای خود را به منظور اهداف سیاسی مسدود نخواهد کرد بلکه مجبور است سهولت‌های بیشتری برای تاجران و اموال تجارتی افغانستان فراهم سازد تا اقتصاد و تجارت آنکشور با رکود مواجه نشود.
در همین حال، مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت می‌گوید که بسته شدن بنادر تجارتی پاکستان تاثیر زیادی بر اوضاع اقتصادی افغانستان ندارد، زیرا به گفته وی، هم اکنون افغانستان برای واردات و صادرات، به پاکستان وابسته نیست و می‌تواند از طریق کشورهای آسیای میانه، ایران و چین، ضروریات مردم را رفع کند.
حسین علی مهرامی نیز می‌گوید، با بسته‌شدن بنادر تورخم و سپین بولدک، تنها تاجران، مصرف کننده‌ها و بازار افغانستان آسیب نمی‌بینند، بل‌که تاجران پاکستانی بیشتر آسیب می‌بینند.
به گفتۀ وی، در حالت عادی روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون دالر عبور و مرور اموال تجارتی، چه صادرات به پاکستان، چه صادرات از پاکستان و چه واردات به پاکستان و چه واردات از طریق پاکستان صورت می‌گرفت که هم اکنون این تبادلات متوقف است.
اما خان جان الکوزی معاون اتاق‌های تجارت و صنایع کشور می‌گوید که بر اساس بررسی‌های این اداره، هم اکنون تاجران افغانستان و پاکستان به دلیل مسدودبودن مرزها، روزانه چهار میلیون دالر ضرر می‌کنند.
به گفتۀ آنان، دولت‌های افغانستان و پاکستان تحت هیچ شرایطی نباید مسایل اقتصادی و تجاری را ابزار سیاست خارجی خود قرار دهند، حتا اگر برخورد نظامی هم صورت گیرد.
با این حال، مسوولان اتاق های تجارت و صنایع افغانستان از دولت‌های افغانستان و پاکستان می‌خواهند که در زودترین فرصت، یک تدبیری را روی دست گیرند تا بنادر باز شود و مردمان دو کشور بیشتز از این متضرر نشوند.
از سوی دیگر، عمر زاخیل وال سفیر افغانستان در پاکستان نیز مسدود شدن بنادر پاکستان را مغایر با قوانین بین‌المللی خوانده و گفته که در این مورد با مقام‌های پاکستانی گفت‌وگو کرده و به زودی این بنادر باز خواهد شد.
آقای زاخیل وال دیروز در صفحه فیسبوک خود نوشته که بندر تورخم به شکل نسبی به روی افراد مریض و کهن‌سالان باز شده است.
مسدودشدن مرز تورخم برای باشنده‌گان عادی نیز مشکلاتی را به بار آورده زیرا برخی باشنده‌گان افغانستان برای تداوی نیز به پاکستان می‌روند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.