در مراسم سالروز درگذشت استاد مزاری مطرح شد: حکومت به ‌بن‌بست خورده است

گزارشگر:شنبه 21 حوت 1395 - ۲۰ حوت ۱۳۹۵

mandegar-3برخی چهره‌های سیاسی در مراسم گرامی‌داشت از شهادت عبدالعلی مزاری در کابل می‌گویند که حکومت وحدت ملی افغانستان به بن‌بست خورده است.
آن‌ها می‌افزایند که دولت باید برای تامین صلح و ثبات در کشور لویه جرگه را برگزار کند.
روز جمعه بیست دومین سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری با حضور احزاب سیاسی و مقام های حکومتی و هزاران شهروند در کابل برگزار شد.
در این مراسم، محمدکریم خلیل معاون پیشین ریاست جمهوری با یادبود از کارنامه‌های شهید مزاری تاکید کرد که مردم افغانستان هر روز در خاک و خون کشانده شده و ناامنی ها به اوج رسیده است که این وضعیت برای ملت غیرقابل تحمل شده است.
آقای خلیلی افزود: برای عبور از این بحران نیاز است که حکومت و مردم افغانستان برای رسیدن به یک مکانیزم مشخص به توافق برسند در غیر آن هیچ کشوری افغانستان را در راستای صلح و ثبات همکاری نخواهد کرد.
وی عنوان کرد که باید جنگ در افغانستان خاتمه یابد و همگان یکصدا فریاد بلند کنند مردم افغانستان هرگز به گذشته ها بر نخواهند گشت.
معاون پیشین ریاست جمهوری تاکید کرد که در این شرایط نیاز است تا حرکت ملی و مردمی در سراسر کشور راه اندازی شود، اگر جامعه جهانی این حرکت مردمی حمایت و پشتیبانی می کند خوب خواهد بود و در غیر آن، ملت و دولت به یک راهبرد مشخص برای عبور از این بحران دست یابد.
از سویی هم، عمر داوودزی رییس کمیسیون روابط بین الملل شورای حراست و ثبات افغانستان در این مراسم گفت که در شرایط کنونی وحدت اقوام افغانستان بهترین گزینه برای شکست دشمنان مردم افغانستان خواهد بود.
وی افزود که وضعیت ناامنی ها در سراسر کشور به شکل بی سابقه ای افزایش یافته است و حکومت نه در عرصه جنگ و نه در عرصه گفتگوهای صلح دستآوردی نداشته و هر دو به بن بست رسیده است.
رییس کمیسیون روابط بین الملل شورای حراست و ثبات خاطرنشان کرد که شورای عالی صلح با آن که شش سال از فعالیت هایش میگذرد که هرگونه تلاشی را برای گفتگوهای صلح انجام داد اما نتیجه ای را در پی نداشته است.
وی به صراحت عنوان کرد که اکنون شورای عالی صلح نتیجه ای ندارد پس لازم است تا حکومت افغانستان از طریق برگزاری لویه جرگه به ملت افغانستان مراجعه کند تا راه حل بنیادی برای ختم جنگ در کشور جستجو شود.
در همین حال، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در خصوص کارکردهای حکومت وحدت ملی اشاره نمود که حکومت در دو سال اخیر در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی گام‎های استوار برداشته است.
معاون دوم ریاست جمهوری هرچند چالش های کنونی را در برابر حکومت می پذیرد اما تاکید دارد که دشمنان مردم افغانستان برای حذف اقوام برخاسته است و لذا برای جلوگیری از این اهداف دشمنان این ملت، نیاز است که همه گان روحیه وحدت ملی را پیشه قرار دهند.
آقای دانش در خصوص توزیع تذکره های الکترونیکی و برگزاری انتخابات تاکید کرد که در آینده نزدیک تذکره های الکترونیکی توزیع گردیده و انتخابات پارلمانی در سال جدید خورشیدی برگزار خواهد شد.
این در حالی است که رییس جمهور غنی در پیامی به مناسبت شهادت عبدالعلی مزاری گفته است که با انجام حملات تروریستی اخیر در پایتخت، دیگر هیچ ابهامی از مبارزه در برابر ترویزم وجود ندارد و مردم افغانستان با حفظ دستآوردهای سال های گذشته، هرگز به عقب برگشت نخواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.