آگاهــان: در گزیشن مدیران امنیتی باید تجدید نظر شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 24 حوت 1395 - ۲۳ حوت ۱۳۹۵

دولت وحدت ملی در زمینۀ تأمین امنیت و مبارزه با دشمن، راهبرد روشن و تعریف شده ندارد.
برخی از کارشناسان سیاسی و اعضای مجلس نماینده‌گان با بیان این‌ مطلب به روزنامۀ ماندگار می‌گویند، نهادهای امنیتی از مشکلات ساختاری رنج می‌برند، در این نهادها راهبرد و استراتیژی تعریف شده وجود ندارد تا براساس آن، نیروهای امنیتی عمل کنند.
mandegar-3آنان باور دارند که مدیران ارشد نهادهای امنیتی از طرح راهبردی جنگی و کشفی برای سربازان ‌ناتوان هستند و مسوولان حکومت وحدت ملی نیز باورمندی به‌ منافع ملی کشور ندارند.
عبدالشکور اخلاقی، آگاه مسایل سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: پس از حمله بر بیمارستان سردار محمد داوود، نگرانی‌ها از بدامنی در سال پیشروی افزایش یافته و حکومت وحدت ملی در زمینۀ تأمین امنیت و مبارزه با دشمن یک راهبرد روشن و تعریف شده ندارد.
آقای اخلاقی افزود که شاخص‌های نگرانی از بدامنی در کشور، نهایت زیاد است و در عین حال، نگرانی‌ها مردم نیز از طرف نهادهای امنیتی جدی گرفته نمی‌شود. بناً سال آینده سال نگران کننده پیش‌بینی ‌می‌شود.
این کارشناس سیاسی با اشارهب به این‌که نهادهای امنیتی از مشکلات ساختاری رنج می‌برند، اظهار داشت: در این نهادها راهبرد و استراتیژی تعریف شده وجود ندارد تا براساس آن، نیروهای امنیتی عمل کنند.
ضعف در رهبری نهادها موجب شده برخی از سربازان نفوذی در صفوف نیروهای امنیتی رخنه کنند و پس از استقرار، همراهان خود را به قتل برسانند که اخیراٌ در (۲۰ حوت) در ولایت زابل دو سرباز پولیس محلی، هشت تن از همکاران خود را شهید کردند و سپس به گروه طالبان پیوستند.
آگاهان نظامی باور دارند که تمام این اتفاقات ناشی از ناتوان مدیران ارشد نهادهای امنیتی و استخباراتی کشور است.
عبدالشکور اخلاقی بیان داشت: “مدیران ارشد نهادهای امنیتی، در تعین ساحات امن و ناامنی کشور با چالش مواجه هستند. برخی‌ها ولایت هلمند و فراه را در اولویت قرار می‌دهند، اما برخی دیگری بغلان و کندز را از اولویت‌ می‌خوانند. این بی‌برنامه‌گی و عدم هماهنگی در میان مدیران ارشد نهادهای امنیتی نگرانی‌ها را افزایش داده است.
آقای اخلاقی تصریح که مشکل در صفِ سربازان شاید وجود نداشته باشد، اما ضعف مدیران ارشد موجب شده تا از خلاهای ایجاد شدۀ استخبارات منطقه و تروریستان استفاده کنند و اهداف تعین شده را مورد حمله قرار دهند.
این آکاه سیاسی با اشاره به این‌که حرف‌های مدیران ارشد نهادهای امنیتی توجیه‌پذیر نیستند، گفت: مسوولان حکومت وحدت ملی هیچ‌گونه باورمندی به‌ منافع ملی کشور ندارند، اگر دارند، باید در مورد مدیران ارشد نهادهای امنیتی تجدید نظر ‌کنند.
به باور آقای اخلاقی، مسوولان حکومت وحدت ملی درگیر منافع تیمی خویش هستند. آنان در فکر این هستند که کی را در کجا تعین کنند تا منافع شخصی‌شان تأمین شود. هر فردی که مانع منافع‌شان باشد، اگر شایسته و لایق هم باشد، کنار زده می‌شود.
آگاهان این گفته‌ها را درحالی مطرح می‌کنند که به روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشتۀ و در یک حملۀ تروریستی چند ترویست به بیمارستان نظامی چهارصد بستر ارش، ۲۵۰ تن به شهادت رسیدند.
از سویی هم، مجلس نماینده‌گان نیز این حمله را کار ستون پنجمی‌ها دانستند.
علی اکبر قاسمی، عضو کمیسیون امور دفاعی مجلس نماینده‌گان با اشاره به بدامنی‌ها در سال جاری گفت، در سال پیشروی مشکلات امنیتی افزایش خواهد یافت.
آقای قاسمی با بیان این‌که نهادهای استخباراتی کشور تجربۀ طولانی در امر کشف و اسخبارات ندارند، گفت که با آن‌هم ریاست امنیت ملی دستاوردهای خوب در عرصۀ کشف و استخبارات داشته است. در حالی که نهاد استخباراتی کشور در مقایسه با استخبارات کشورهای منطقه، به ویژه سازمان استخباراتی پاکستان ضعیف است.
به گفتۀ او، برای وضیعت نابسامان فعلی کشور مدیران ارشد نهادهای امنیتی جواب‌گو نیستند، اگر ملت با آنان همکاری نداشته باشد، مدیران ارشد نهادهای امنیتی توان حمل این همه نابسامانی را ندارند.
آقای قاسمی در پاسخ به پرسشی که امریکاییان خواهان افزایش نیروهای نظامی در افغانستان هستند، چه دلیل دارد؟ گفت که افزایش دیدگاه‌های مخالف در برابر امریکا در منطقه، امریکا را وادشته است تا نظامیان بیشتری را به افغانستان بفرستد. افزایش نظامیان امریکایی در افغانستان برای حفظ منافع آنان است، هرچند امینت افغانستان در اولویت قرار دارد.
همزمان با این، روز گذشته اعضای مجلس بزرگان، حمله بر بیمارستان ۴۰۰ بستر را کار خاینان و جاسوسان درونی دانسته و بر شناسایی و مجازات آنان تأکید کردند.
سناتوران ضمن محکومیت حمله بر بیمارستان سردار داودخان گفتند، اختلافات درونی مسوولان حکومت وحدت ملی، بی‌کفایتی و عدم مسوولیت‌پذیری نهادهای امنیتی، زمینه‌ساز حمله بر این بیمارستان شده است.
این در حالی است که جنرال ژوزف ووتل فرمانده نیروهای مرکزی امریکا اعلام کرده که برای شکستن بن بست درافغانستان، روی استراتیژِی جدیدی افزایش سربازان امریکایی در افغانستان کار می‌کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.