غنی در مراسم معرفی کریم خلیلی به ریاست شورای عالی صلح: بدون دولت مقتدر صلح پایدار ممکن نیست

گزارشگر:ناجیه نوری/ دوشنبه 12 سرطان 1396 - ۱۱ سرطان ۱۳۹۶

رهبری جدید شورای عالی صلح با معرفی رسمی محمد کریم خلیلی به عنوان رییس این شورا، طی مراسمی با حضور رییس جمهور غنی و شمار دیگر از مقام‌های ارشد حکومتی و نماینده‌گان کشورهای خارجی، روز گذشته به کارش آغاز کرد.
محمد اشرف غنی رییس حکومت روز یک‌شنبه(۱۱ سرطان) در مراسم معرفی رهبری شورای عالی صلح گفت که آغاز کار کریم خلیلی را به فال نیک mandegar-3می‌گیریم و امیدوریم با ریاست‌اش به نیتجه‌یی که مردم افغانستان می‌خواهند، برسیم.
غنی در این مراسم گفت: وظیفه همه ما این است که صلح را از یک آروز به حقیقت مبدل کنیم و باید یکی از اهداف حکومت وحدت ملی ایجاد صلح پایدار باشد.
به گفته رییس حکومت: فاجعه ملت این بودکه یک دولت قوی وجود نداشت و تا زمانیکه یک دولت قوی وجود نداشته باشد، ایجاد صلح پایدار ممکن نیست، معنای دولت قوی، قدرت شخصی نیست، بل معنای دولت قوی حاکمیت قانون است؛ بنابراین تا زمانیکه یک دولتی نداشته باشیم که امنیت هر افغان را تامیین کند، صلح پایدار ایجاد نخواهد شد.
وی تاکید کرد: پروسه صلح پشت درهای بسته صورت نمی‌گیرد، پروسه براساس یک گفتمان سرتاسری باید موجب اجماع ملی شود تا همه بتوانیم محاسبه کنیم که قیمت جنگ چیست و مزایای صلح در چیست و تا زمانیکه در این خصوص محاسبه دقیق نشود، ما به صلح نمی‌‍رسیم .
غنی افزود: افغانستان بیش از ۴۰ سال است که درگیر جنگ است، جنگ ثابت مانده، اما شکل و ماهیت جنگ تغییر کرده، در طول دوران جهاد انتحاری وجود نداشت، این پدیده را دنیا تولید کرده و به ما صادر کرده است، همین اکنون از ۲۰ کشورها دنیا که ما در امورداخله آنان هیچ دخالتی نداریم، تروریستان می‌آید ودر کشور ما فجایع را انجام می‌دهند.
او همچنان گفت: در کنار این موارد، جنگ، جنگ مواد مخدر است، اقتصادی جرمی یک عامل عمده جنگ است، بنابراین ابعاد این جنگ که چرا جنگ دوام پیدا کرده است، تحلیل اساسی لازم دارد.
به اساس فرمان جدید رییس حکومت، محمد کریم خلیلی به حیث رییس و عطاءالرحمان سلیم، سردار محمد نعیم، مولوی عبدالخبیر، حبیبه سرابی، صدیقه بلخی، حسینه صافی و شمار دیگر از چهره‌ها، به حیث معاونان شورای عالی صلح و اعضای شورای اجرایی این شورا تعیین گردیدند.
در همین حال، نعمت الله شهرانی، محمود دقیق، نعییم کوچی، مولوی عثمان صلاح‌زاده، سید امین طارق، فضل کریم ایماق، ملا فیض محمد مجاهد، عبدالسلام راکتی، عبدالخالق پشه‌یی، مولوی شفیق‌الله نورستانی، امرالله عثمان‌زی، عبدالطیف محمود، حاجی امان الله، حسین سنگردوست و چند خانم به شمول ملالی شینواری، شفیقه حبیبی، حسیبه وردک، رحیمه وردک، مالیه اکرمی و گلالی نور صافی با شمار دیگر از چهره‌ها، به حیث اعضای دیگر این شورا تعیین گردیدند.
باید یادآور شد که انتقادهایی از عمل‌کرد شورای عالی صلح از هفت سال گذشته به این‌طرف وجود دارد و برخی از آگاهان باور دارند که کارکرد این شورا به استثنای توافق صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار، نتیجه‌یی را در پی نداشته‌است.
کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح دراین مراسم گفت که ما از همه‌چیز بیش‌تر به صلح نیاز داریم پس تمام نیروی خود را باید به کار بی‌اندازیم.
خلیلی گفت که صلح یک بازی برد و باخت نیست تا دولت یا مخالفان مسلح به آن تن ندهند، بل صلح یک موفقیت برای هردوطرف است و یک تعهد و یک تعاملی که بازنده ندارد.
او گفت اگرچه شاهد کاهش خشونت‌ها در کشور نیستیم اما پیوستن حزب اسلامی به روند صلح یک دست‌آورد مهم بود و امیدوارم صلح با تحریک طالبان و سایر مخالفان دولت نیز با میکانیزم بین‌الافغانی به موفقیت برسد.
خلیلی دراین مراسم تاکید کرد: به مخالفان مسلح، به خصوص تحریک طالبان خطابم این است که بیایید از جنگ دست بردارید، چون جنگ راه حل نیست.
رییس شورای عالی صلح خطاب به شورشیان گفت: بیایید دست از جنگ برداشته روند صلح را جدی بگیریم و با یک گفت‌مان بین‌الافغانی، پروسۀ صلح را به نتیجه برسانیم.
وی گفت که باید در درون این شورا از استراتیژی و پالیسی گرفته تا کارکردهای آن بازنگری شود و شفافیت در تمام کارکردهای شورای عالی صلح به شمول شفافیت مالی و شفافیت در مذاکرات و موافقت‌نامه‌ها به میان آید.
این در حالی‌ست که طی هفت سال گذشته و از زمان ایجاد این شورا توسط حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان به این طرف، طالبان هرگز درخواست‌ها برای پیوستن به صلح را نپذیرفته‌اند.
به ویژه در جریان سه سال حکومت وحدت ملی، درخواست‌های مکرر برای پیوستن به روند صلح از سوی طالبان رد شده که حتا چندبار رییس جمهور غنی آنان را در شمار دشمنان افغانستان نیز حساب کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.