هیأت حقیقت‌یاب سنا: مسوولان شفاخانۀ ۴۰۰ بستر همکاری نکردند

گزارشگر:چهار شنبه 25 حوت 1395 - ۲۴ حوت ۱۳۹۵

ماندگار: هیأت حقیقت‌یاب مجلس سنا که برای بررسی چه‌گونگی حمله بر شفاخانۀ ۴۰۰ بستر موظف شده بودند، می‌گویند که مسوولان این شفاخانه با هیأت مجلس سنا همکاری نکرده اند.
این هیأت می‌گوید، از قرایین چنان دریافته اند که بدون همکاری از داخل و بدون همکاری مسوولان ردۀ بالای این شفاخانه هیچ امکان نداشت که mandegar-3تروریستان خود را به داخل برسانند.
به گفتۀ این هیأت، برخی تروریستان از پیش در داخل جابه‌جا بوده اند و برخی آنان نیز به ساده‌گی و بدون ممانعت به داخل شفاخانه راه یافته اند.
محمدهاشم الکوزی، رییس کمیسیون امور دفاعی سنا و رییس هیأت بررسی کنندۀ این مجلس می‌گوید: “موترهای ما هنگام ورود به شفاخانه به سختی تلاشی شد؛ اما با این تدابیر چطور مهاجمان به ساده‌گی به داخل این شفاخانه راه یافته‌اند که این مساله سوال بر انگیز است”.
آقای الکوزی افزود، هنگام بررسی آنان مسوولان درجه یک شفاخانه از دادن معلومات طفره رفته و پنهان شده اند؛ اما برخی افسران این شفاخانه به هیأت گفته اند که در پیوند به حادثۀ روز چهار شنبه گذشته ۱۱ نفر مشکوک بازداشت شده و تحقیقات از آنان ادامه دارد.
به گفتۀ او، مسوولان شفاخانه به سوالات هیأت سنا پاسخ نداده اند.
او تأکید ورزید که بدون همکاری مسوولان امنیتی شفاخانه انتقال مواد انفجاری و مهمات به داخل شفاخانه امکان‌پذیر نیست و حتماً برخی از مسوولان این شفاخانه با مهاجمان همکاری کرده اند.
هیأت سنا گفت که یک موتر مملو از مواد انفجاری در فضای آزاد صحن شفاخانه و در جایی که هیچ چیزی وجود نداشته انفجار داده شده و یکی از مهاجمان انتحاری هم خود را در منزل دوم انفجار داده اند.
در همین حال، فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا نیز یافته های این هیأت را کافی ندانسته و تأکید ورزید که مقام‌های امنیتی را برای وضاحت بیشتر در نشست روز یک‌شنبۀ آیندۀ مجلس سنا فراخوانده است.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس می‌گوید: یافته‌های هیأت دردی را دوا نمی‌کند و پس از شنیدن پاسخ مقام‌های امنیتی، مجلس سنا فیصله خواهد کرد که چه تصمیم باید گرفته شود.
زندانیان طالب اعدام شوند
سناتوران در هم‌چنان می‌گویند که وزیر دفاع در این حمله غفلت کرده و باید به راکت بسته شود و برای تسکین درد خانواده‌های قربانیان این حادثه تمام زندانیان طالبان باید اعدام شوند.
سناتوران در مجلس سنا از غفلت مسوولان و مقام‌های امنیتی در خصوص تأمین امنیت مردم افغانستان به شدت انتقاد می‌کنند.
فرهاد سخی در نشست دیروز مجلس سنا گفت: از رییس‌جمهور می‌خواهیم که وزیران امنیتی را نسبت غفلت در وظایف شان باید برکنار کرده و برای انتقام‌گیری از طالبان مسلح، همه زندانیان این گروه را باید اعدام کند.
جمعه دین گیان‌وال دیگر عضو سنا گفت: وزیر دفاع به دلیل این که همه وقت در خواب است باید همانند وزیر دفاع کوریای شمالی به راکت بسته شود چون نمی‌تواند امنیت کشور را تأمین کند.
آقای گیان‌وال خاطر نشان کرد، وزیر دفاع وعده داده بود که در زمستان جاری تمامی مناطقی را که زیر ادارۀ طالبان است، پس می‌گیرد اما به این وعده خود عمل نکرده و همیشه در خواب است.
حمله بر شفاخانه چهار صد بستر که مکانی به شدت محافظت شده است در نوع خود بی‌پیشینه خوانده می‌شود.
به گفتۀ مقام‌های امنیتی در این حمله حدود ۵۰ نفر کشته و حدود ۱۰۰ تن دیگر زخمی شده اند. اما نماینده‌گان آمار تلفات را به مراتب بالاتر از این می‌خوانند.
دریافت‌های روزنامۀ ماندگار بنا بر گفته‌های شاهدان این رویداد نشان می‌دهد که در این حادثه، نزدیک به سه صد تن کشته شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.