در مراسم گرامی‌‌داشت از هشت ثور مطرح شد: رهبران حکومت نه مسوولیت می‌گیرند و نه کنار می‌روند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 11 ثور 1397 - ۱۰ ثور ۱۳۹۷

بنیاد شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور دیروز(دوشنبه ۱۰ ثور) در نشستی از هشتم ثور بیست‌‌وششمین سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان گرامی‌داشت به عمل آورد.
در این مراسم که برخی چهره‌های جهادی، شخصیت‌های سیاسی و اعضای شورای ملی اشتراک کرده بودند، احمدولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود و طراح برنامۀ وفاق ملی، گفت: هشت ثور روز پیروزی جهاد برحق مردم افغانستان است و این افتخار به یک گروه، قوم وشخصیت خاص تعلق mandegar-3ندارد.
آقای مسعود افزود که ملت افغانستان در زمان جهاد رسالت خود را با قلم و قدم انجام دادند و بزرگترین افتخار را به دست آوردند. اما برخی افراد و گروه‌ها با تعبیر سوء و نیت غلط می‌خواهند این پیروزی و افتخار را کمرنگ جلوه دهند.
رییس بنیاد شهید مسعود، خاطرنشان کرد که ملت افغانستان بیش از یک‌ونیم میلیون شهید و زخمی‌ داد تا این افتخار را به دست آورد، سوء تعبیر کردن و کمرنگ جلوه دادن این پیروزی سبب بی‌باوری مردم به حکومت و نهادهای اجرایی می‌شود.
به گفتۀ او، راه شهدای افغانستان ادامه دارد و جان‌بازی آنان برای زنده ماندن ما صورت گرفته که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.
او تأکید کرد که هرگاه ارزش‌های جهاد و مقاومت از تاریخ افغانستان حذف شود، دیگر ارزشی در این متن باقی نمی‌ماند، بنابرین از هشتم ثور باید پرشکوه‌تر گرامی‌داشت شود.
طراح برنامۀ وفاق ملی، با اشاره به کمرنگ بودن گرامی‌داشت از هشت‌ثور توسط‌ دولت و رهبران جهادی گفت: گمان می‌رفت تا رهبران جهادی از این روز به‌شکل شکوهمندی گرامی‌داشت کنند، اما این موضوع از طرف رهبران ارشد جهادی جدی گرفته نشد.
آقای مسعود با اشاره بر این‌که سه‌نکته عمومی در رابطه به پیروزی جهاد مردم افغانستان وجود دارد، گفت: نکتۀ اول این است ‌که جهاد به مثابه یک ارزش و فریضۀ دینی توسط مردم موفق شد. نکته دوم این‌که جهاد افغانستان را وارد صفحۀ جدید تحول کرد و نظام فعلی محصول آن است. سوم این‌که گروه مجاهدان نتوانستند یک دولت ملی را ایجاد کنند و یا نگذاشتند‌شان که به یک دولت ملی دست ‌یابند.
او گفت: اما گروه‌هایی که در برابر حکومت مجاهدان قرار گرفتند، امروز در برابر حکومت فعلی نیز درگیر جنگ‌اند. گروه طالبان و القاعده که به کمک کشورهای همسایه وارد جنگ با دولت اسلامی شده بودند، امروز در برابر نیروهای‌امنیتی قرار گرفته‌اند. کسانی که جنگ در برابر این‌گروه‌ها را جنگ داخلی می‌نامیدند، جنگ کنونی را چه می‌نامند؟ جنگ امروز حقانیت جهاد و مقامت مردم افغانستان را ثابت می‌سازد.
آقای مسعود گفت: رهبری حکومت فعلی در تلاش پوشانیدن ناتوانی‌های خویش است، رهبران نه حاضر هستند که کنار بروند و نه آمادۀ گرفتن مسوولیت هستند، همه روزه مردم در حملات گوناگون در ولایت‌ها جان‌می‌دهند، اما رهبری حکومت تنها با کلمه «شدید‌ترین» این حملات را محکوم می‌کنند.
او گفت که روزانه ۲ هزار تن به دلیل ناامنی به بیکاری کشور را ترک می‌کنند که یک فاجعه است، اما برای حکومت وحدت ملی فرار این نسل هیچ‌ تأثیر ندارد.
آقای مسعود با اشاره به قطب‌بندی‌های قومی، زبانی و سمتی توسط مسوولان دولتی، گفت: با این‌کار آنان تلاش می‌کنند تا یک‌بار دیگر عوام فریبانه بالای شانه‌های مردم بالا شوند.
به باور او، حکومت تلاش می‌کند تا با نشر افوهات مردم را تحت تأثیر قرار دهد. گاهی می‌گویند که تا ۲۰۲۴ به اجماع ملی می‌رسیم و گاهی هم ادعا می‌کنند تا ۲۰۴۷ افغانستان امن می‌‌شود.
به باور آقای مسعود، این عوام فریبی حکومت فقط به‌خاطر نزدیکی انتخابات است که تا بتوانند جای پای خود را در میان مردم باز کنند.
او گفت: توافق‌نامه‌یی که برآمده از آرای میلیونی مردم به‌ویژه حوزۀ جهاد و مقامت بود، توسط حکومت فعلی دور زده شد و آرای مردم نادیده گرفته شد، حکومت فعلی حتا اتحاد داخلی خود را حفظ نتوانست چه رسد به این‌که اتحاد ملی را در میان مردم ایجاد کند.
او گفت که رهبری حکومت وحدت ملی، سرسازگاری با خانواده‌ها و شخصیت‌های جهادی ندارد، فرماندهان جهادی را به‌نام‌های مختلف از بدنۀ حکومت حذف کرده است.
رییس بنیاد شهید مسعود، در قسمتی از سخنان خود با اشاره به چالش‌های فراراه انتخابات نیز گفت: حکومت در تلاش مهندسی انتخابات آینده است. او هشدار داد که اگر در انتخابات تقلب صورت گیرد با مردم یکجا موضع روشن در برابر تقلب کاران خواهند گرفت.
آقای مسعود با اشاره به این‌که ما طرف دار و متعهد به برگزاری انتخابات شفاف هستیم و متعهد به دموکراسی هستیم، گفت: مردم را به ثبت نام تشویق کردیم و خودمان نیز ثبت نام کرده‌ایم، اما در صورتی که به آرای مردم توجه نشود و تقلب صورت گیرد موضع روشن خواهیم گرفت.
او گفت که دیگر حاضرنیست تجربه چهار – پنج سال اخیر دوباره تکرار شود و از مردم به‌ویژه حوزۀ جهاد و مقامت خواست تا رای خود را به اهل آن بسپارند.
در این حال، علی کاظمی عضو مجلس گفت که حوزۀ مجاهدان باید برای به دست آوردن اعتماد مردم روی برنامه‌های خود تجدید نظر کنند تا بتوانند در انتخابات درخشش خوب داشته باشند.
او گفت: حوزۀ مجاهدان باید میان نسل جدید و نسل گذشته پیوند ایجاد کنند تا اعتماد از دست رفته دوباره زنده شود.
هم‌چنان، انورخان جگدلک، یکی از فرمانده‌هان ارشد جهادی، در این نشست با اشاره به افتخارهای دورۀ جهاد و مقامت مردم افغانستان؛ افزود که افتخار جهاد به تمام مردم افغانستان خلاصه می‌شود، هیچ فردی ازاین افتخاربیرون نیست.
آقای جگدلگ، گفت که ملت افغانستان در برابر قشون سرخ و سیاه جنگید، یک بر سه حصه مردم مهاجر شدند، بیش از یک میلیون شهید و زخمی دادند، اما به ستم تن ندادند.
به گفتۀ او، در زمان رژیم کمونست‌ها به علت گوش‌دادن به یک رسانه و نماز خواندن مردم را به جوخه دار می‌بردند.
آقای جگدلک، با اشاره به چالش‌ گروه‌های مجاهدان، گفت: حکومت‌ها و نظام‌های بیرونی در بی‌ثباتی میان گروه مجاهدان دست‌داشتند.
او گفت که کسانی که دست‌شان به خون مجاهدان افغانستان آلوده است، امروز در حکومت تکریم می‌شوند و تصاویر خایینان در برابر تصاویر قهرمان ملی به شکل سازمان یافته قرار داده می‌شود.
او گفت که دولت کنونی نیز درتلاش حذف فرماندهان جهادی و گروه‌های مجاهدان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.