«بازسـازی در بلخ الگویی برای افغانستان است»

گزارشگر:ماندگار - ۲۰ عقرب ۱۳۹۱

ساخت فرودگاه بین‌المللی، خط آهن مزارشریف – حیرتان، احداث بیمارستان چهارصد بستر، از مهم‌ترین دست‌آوردهای دولت در ولایت بلخ محسوب می‌شود.
نماینده‌گان بلخ در مجلس با بیان این مطلب می‌گویند، با آنکه دولت مرکزی به بازسازی بلخ بی‌توجه است، اما پروژه‌های بسیار مهمی در این ولایت تکمیل شده که می‌تواند برای کل افغانستان یک الگو باشد.
«تار و مار مخالفان»
محمد فرهاد عظیمی نماینده بلخ در مجلس می‌گوید، این ولایت از شمار ولایات امن کشور محسوب می‌شود؛ دلیل عمده امنیت و آرامش در این ولایت، همکاری مردم با حکومت، نهادهای امنیتی و شخص جناب والی است.
آقای عظیمی افزود، یک سلسله چالش‌های امنیتی در بعضی نقاط بلخ وجود دارد که گروه طالبان و شبکه‌های تروریستی در سرتاسر کشور برای برهم زدن اوضاع امنیتی فعالیت می‌کنند.
وی گفت، کسانی‌ که با طالبان همکاری می‌کنند قبلاً در قدرت با آن‌ها سهیم بودند و امروز آن‌ها تلاش می‌کنند که طالبان دوباره به قدرت برسند.
این نماینده مجلس می‌گوید، چندی پیش در ولسوالی‌های چهاربولک، چمتال و بلخ مشکلات امنیتی موجود بود که فعلاً وضعیت در آن مناطق نورمال است، در ولسوالی‌های ولایت بلخ حکومت حاکمیت دارد.
در این حال، محمد اسحاق رهگذر نماینده دیگر بلخ در مجلس می‌گوید، ولایت بلخ امن‌ترین ولایت افغانستان است و همواره در عرصه‌های گوناگون پیش‌گام بوده است؛ وضعیت امنیتی نیز در این ولایت قناعت‌بخش است و هیچ نگرانی وجود ندارد.
او هم‌چنان می‌گوید، باگذشت هر روز چالش‌های امنیتی در افغانستان افزایش می‌یابد، دشمن تلاش دارد وضعیت را در تمام نقاط کشور برهم بزند باتوجه به موقعیت جغرافایی ولایت بلخ، مخالفان مسلح می‌خواهند در این ولایت نفوذ کنند ولی به کمک خدا، همسویی نهادهای حکومتی و مردم، آ‌ن‌ها کاری انجام داده نمی‌تواند.
آقای رهگذر می‌افزاید، مخالفان مسلح گاه‌گاهی در ولسوالی‌های چهاربولک، چمتال و بخشی از ولسوالی شولگر مشکلاتی ایجاد می‌کنند؛ نزدیک به یک‌ ماه پیش فرمانده امنیه ولسوالی شورتیپه بر اثر انفجار یک ماین کنار جاده‌یی از سوی مخالفان مسلح به قتل رسید.
در این حال، منیر احمد فرهاد سخنگوی والی بلخ می‌گوید، وضعیت امنیتی در ولایت بلخ با همکاری بی‌دریغ مردم، خوب است، هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد؛ صرف در ولسوالی‌های دولت‌آباد و چهاربولک گاه‌گاهی به شکل پراکنده از طرف دشمن حملات چریکی صورت می‌گیرد؛ اما این‌ ولسوالی‌ها زیر کنترل نیروهای امنیتی قرار دارند.
او گفت، ارگان‌های کشفی مناطق نفوذی، لانه‌های تروریستان و نقاط آسیب‌پذیر را زیر کنترل دارند؛ مخالفان مسلح در فرصت کوتاه در ولایت بلخ تار و مار خواهند شد.
در این حال، حمیرا اکاخیل نماینده پیشین مجلس می‌گوید، بلخ نسبت به سایر ولایات شمال از امنیت خوبی برخوردار است و نگرانی‌یی در زمینه امنیت وجود ندارد.

«بلخ الگوی افغانستان»
فرهاد عظیمی نایب منشی مجلس نماینده‌گان می‌گوید، بازسازی در ولایت بلخ صورت گرفته؛ اما با درنظرداشت موقعیت جغرافایی و جایگاهی که بلخ در حکومت دارد و نیز محاسبه که جامعه جهانی نسبت به این ولایت داشت، باید کارهای کلانی در عرصه بازسازی انجام می‌شد.
او افزود، بلخ یک ولایت امن است، مرکز تجاری شمال محسوب می‌شود و دارای بندر مهم تجارتی است؛ باتوجه به این، دولت مرکزی و جامعه جهانی باید تمرکز بیشتری به این ولایت می‌‌کردند.
اوافزود، طور‌ی که مردم توقع داشتند در اثر کم توجهی مقامات مرکزی و برخورد دوگانه جامعه جهانی؛ با توجه به این‌که در بلخ زمینه بازسازی مساعد بود، کار قناعت بخش صورت نگرفته است.
او ‌هم‌چنان در مورد انتقال عواید ولایت بلخ می‌گوید، استاد عطا محمد نور اولین کسی بود که عواید را به حکومت مرکزی انتقال داد، در حالی‌که قبلاً عواید ولایت توسط برخی‌ها حیف و میل می‌شد.
عظیمی افزود، امروز تمام عوایدی که از بندر ملی حیرتان به دست می‌آید، به حساب دولت مرکزی وارد می‌شود، هیچ نهاد و یا شخصی از عواید ولایت کوچک‌ترین استفاده را کرده نمی‌تواند؛ اما شهرداری بلخ مطابق به قانون شهرداری یک مقدار عواید را حسب ضرورت در داخل شهر به مصرف می‌رساند.
او می‌گوید، باتوجه به شرایط مناسب امنیتی، کار بازسازی در ولایت بلخ در اثر نبود بودجه مورد نیاز با چالش مواجه شد؛ این برای شهروندان بلخ قانع‌کننده نیست در حالی‌که در ولایت‌های دیگر امنیت وجود نداشت، پروژه‌های مهم در آن ولایات تطبیق شد با آنکه اکثر پروژه‌ها در معرض خطر قرار داشتند.
این نماینده بلخ در مجلس، از دست‌آوردها در این ولایت سخن می‌گوید و می‌افزاید: «فرودگاه بین‌المللی بلخ توسط کشور آلمان بازسازی و اعمارشده که یک میدان هوای کلان در سطح کشور است، هم‌چنان اعمار یک ترمینال مدرن در این فرودگاه، افتخار به تمام کشور و مردم بلخ است.»
این نماینده بلخ گفت، برای اولین بار در خاک افغانستان خط آهن از بندر حیرتان الی شهر مزارشریف امتداد یافته که این یک دست‌آورد خیلی مهم است.
آقای عظیمی از نبود فابریکه‌های صنعتی در بلخ ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: با تاسف پروژه‌های صنعتی که بتواند مردم بلخ را سرگرم کار و مصروفیت دایمی کند، چنین فابریکه‌های در این ولایت ایجاد نشده‌ است.
او تصریح می‌کند، در کار بازسازی بلخ بیشتر تجار داخلی و سرمایه‌داران بیرونی نقش داشتند. او به عنوان نمونه از شرکت‌های بوینگ، غضنفر، برکت، کمال نبی‌زاده نام برد که در بازسازی بلخ سهم ارزنده داشته اند.
همچنان اسحاق رهگذر نماینده دیگر بلخ در مجلس از روند بازسازی در این ولایت ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید که بازسازی باتوجه به وضعیت امنیتی این ولایت بسنده نیست باید کارهای بیشتری صورت می‌گرفت، زیرا بلخ مرکز ولایات شمال را تشکیل می‌دهد.
وی گفت: در زمینه بازسازی بلخ دولت مرکزی کارشکنی‌ می‌کند؛ پروژه‌هایی‌که از جانب رییس‌جمهور کشور منظور شده ‌است، متاسفانه وزارت خانه‌های مربوطه در این راستا کار شکنی می‌کنند.
آقای رهگذر افزود: «دولت مرکزی به ولایت بلخ کم‌تر توجه کرده، دقیق به خاطر دارم رییس‌جمهور چند سال پیش به ولایت بلخ سفری داشت، والی بلخ چند پروژه را به آقای کرزی پیشنهاد کرد، رییس‌جمهور آن پروژه‌ها را منظور کرد، ولی برخی‌ها می‌خواهند این پروژه‌ها را سبوتاژ کنند.»
از سوی دیگر، منیر احمد فرهاد سخنگوی والی بلخ می‌گوید، در این ولایت در عرصه‌های مختلف کار شده از جمله خدمات شهری و برخی پروژه‌های زیربنایی تطبیق گردیده است. آقای فرهاد افزود در طی چند سال گذشته بیش از صد کیلومتر سرک به نورم و استندردهای بین‌المللی در بلخ قیرریزی شده است.
او هم‌چنان گفت، یک مرکز درمانی با ظرفیت بیش از چهارصد بستر توسط کشور آلمان اعمار شده که فکر نمی‌کنم نظیرش در افغانستان باشد.
سخنگوی والی می‌افزاید، خط پلستر میدان هوای، و ترمینال آن به کمک کشور آلمان با هزینه بیش از پنجاه میلیون یورو احداث شده که در آینده نزدیک به بهره‌برداری سپرده خواهد شد.
به ‌گفته او، خط آهن از حیرتان الی مرکز ولایت با هزینه بیش از صد میلیون دالر به کمک بانک انکشاف آسیایی احداث شده که این بزرگ‌ترین دست‌آورد برای حکومت مرکزی و رهبری ولایت بلخ محسوب می‌شود.
بانو حمیرا اکاخیل نماینده پیشین مجلس می‌گوید که به همت رهبری مدبر ولایت بلخ، این ولایت در عرصه بازسازی الگویی برای افغانستان است، تمامی سرک‌های بلخ قیرریزی شده و ولسوالی‌ها به مرکز وصل گردیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.