آگاهان: تغـییر راه‌بـرد نظـامـی امریکـا امیـدبخـش است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 25 حوت 1395 - ۲۴ حوت ۱۳۹۵

ادارۀ جدید امریکا به رهبری دونالد ترامپ به نیروهای این کشور اجازه می‌دهد تا سران گروه طالبان رادر افغانستان هدف قرار دهند.
به نوشته روزنامۀ دیلی کالر، راه‌برد جدید ادارۀ ترامپ به نظامیان امریکایی در افغانستان اجازه می‌دهد تا رهبران گروه طالبان را هدف قرار دهند. mandegar-3عملیاتی که در ۶ فبروری در شمال کشور انجام شد، امکان دارد امتحانی از راهبرد جدید حملۀ نیروهای امریکایی به سران گروه طالباندر افغانستان باشد.
درعملیاتی که به تاریخ ۶ فبروریدر ولایت کندز انجام شد، یک فرمانده ارشد گروه طالبان با شماری از افرادش کشته شدند.
در همین حال، کارشناسان نظامی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با استقبال از استراتیژی جدید نظامی امریکا می‌گویند، نیروهای امریکایی باید در حملات خود دقت کامل را به‌خرچ دهند تا از تلفات ملکی جلوگیری شود.
عتیق‌الله امرخیل،کارشناس نظامی می‌گوید: نظامیان امریکایی باید در حملات‌شان بالای سران طالبان،دقت کامل کنند تا از وارد شدن تلفات به افرادی ملکی جلوگیر شود، چون در گذشته بیشتر حملات هوایی نظامیانی امریکایی منجر به تلفات ملکی شده است و این سبب رنجش مردم از دولت می‌شود.
در همین، عبدالرحمان رحمان معین ارشد امور امنیتی وزارت امور داخله که در نشست همکاری کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم دربنگلادیش اشتراک کرده بود، با اشاره به تهدیدهایی که از ناحیۀ تروریسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان متوجه افغانستان و کشورهای منطقه است، گفت که افغانستان در امر مبارزه با تروریسم و دهشت‌افگنی، قربانی‌های زیادی داده و همین اکنون نیروهای افغانستان مشغول مبارزه جدی در این زمینه‌اند که ایجاب می‌کند،کشورهای منطقه نیز در این مبارزه همگام با دولت و مردم افغانستان کار و پیکار کنند.
این در حالی است که بارک اوباما، رییس‌جمهور پیشین امریکا به نیروهای امریکایی در افغانستان دستور داده بود تا از هدف قرار دادن رهبران این گروه در افغانستان خودداری کرده، این مسوولیت را به نظامیان افغانستان واگذار کنند و تنها در عملیات نیروهای امنیتی افغانستان را پشتی بانی هوایی کنند.
روزنامۀ دیلی کالر نگاشته است که این سیاست محافظه‌کارانۀ اوبا سبب شد طالبان به ساحات بیشتر خاک افغانستان حاکمیت پیدا کنند. در حال حاضر افغانستان درگیری جنگ شدید با گروه طالبان است، اما تغییر استراتیژی جدید نظامی امریکا می‌تواند پیام خطرآفرین برای رهبری گروه طالبان در افغانستان باشد.براساس این راهبرد، نظامیان امریکایی طالبان را در افغانستان مصوون نخواهندماند و در هر گوشه‌یی که برای بدامنی تلاش کنند، مورد هدف قرار خواهند گرفت.
عتیق‌الله امرخیل می‌گوید که هرچند در دورۀ ریاست‌جمهوری حامدکرزی فرمان مبنی به توقف عملیات شبانۀ که از طرف نیروهای امریکایی انجام می‌شد، صادر شد؛ چون در عملیات‌ بیشتر تلفات متوجه افرادی ملکی شده بود.
آقای امرخیل گفت که اگر نیروهای امریکایی به شکل درست و دقیق سران طالبان و داعش و گروه‌های دیگری تروریستی را مورد هدف قرار دهند، کاری نیک است؛ اگر علیات نیروهای امریکایی در مشور با رهبران افغانستان باشد، از تلفات ملکی جلوگیری می‌کند، در غیر این صورت هر عملی خود سر باعث واکنش مردم می‌شود.
او عامل اصلی دهشت افگنی در افغانستان را پاکستان می‌داند و می‌گوید که سران طالبان از سازمان استخباراتی پاکستان دستور می‌گیرند. این بهتر است که امریکا بالای پاکستان فشار وارد کند و ریشه تروریسم که در آن کشور است را نابود کند.
او گفت که امریکا میلیون‌ها دالری که به پاکستان سالانه جهت مبارزه با تروریسم پرداخت می‌کند، پاکستان این پول را بالای شبکه‌های تروریستی مصرف می‌کند. اما، امریکا اگر خواهان تأمین امنیت در افغانستان است باید نیروهای امنیتی افغانستان را بیشتر تجهیز کند. در حالی که اعزام نیروهای بیشتر امریکایی با صلاحیت‌های بیشتر به افغانستان هزینۀ هنگفت می‌خواهد.
این آگاه مسایل نظامی می‌گوید که گروه‌های تروریستی لانه‌های امن در پاکستان دارند و امریکا باید برای مهار لانه‌های تروریستی بالای پاکستان فشار وارد کند. در حالی که امریکا هیچ‌گاه فشار بالای پاکستان وارد نمی‌کند و این کشور را دوست می‌پندارد.
او گفت که امریکا برای تثبیت قدرت خود در کشورهای منطقه از پاکستان به عنوان تخت خیز استفاده می‌کند.در غیر آن صورت وقتی در سال ۲۰۰۱، ۱۵۰ هزار نظامی امریکا در افغانستان بود می‌توانست طالبان را سرنگون کند.
این در حالی است که ژنرال ژوزف ووتل فرماندهمرکزی نظامیان امریکایی و ژنرال نیکلسون فرمانده نظامیان امریکایی در افغانستان، خواهان اعزام بیشتر نیروهای نظامی امریکا به افغانستان شده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.