مسوولان وزارت مالیه با اشاره به عضویت افغانستان در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا: فصل جدید تقویت زیربنایی در افغانستان شروع شده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 8 حمل 1396 - ۰۷ حمل ۱۳۹۶

مسوولان در وزارت مالیه عضویت افغانستان را در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، مثبت ارزیابی کرده می‌گویند که بانک مذکور فصل جدید از تقویت زیربنایی را در افغانستان زمینه سازی می‌کند.
اجمل حمید عبدالرحیم‌زی سخنگوی وزارت مالیه در گفت‌و گو با روزنامۀ ماندگار می‎‌گوید: عضویت افغانستان در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا، به mandegar-3رغم این‌که در انکشاف زیربناهای کشور نقش مهم دارد، باعث بلند رفتن اعتبار اقتصادی افغانستان در جهان می‌شود.
آقای عبدالرحیم زی افزود که عضویت در بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، فصل جدید در قسمت تقویت پروژه‌های زیربنایی افغانستان است.
به گفتۀ او، افغانستان با عضو شدن در این بانک که میلیون‌ها دالر در آن سرمایه گذاری شده حمایت آن را به دست آورده و برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور مفید تمام شود.
سخنگوی وزارت مالیه بیان کرد که عضو شدن در نهادهای بین‌‌المللی باعث می‌شود تا از تجربه آنان در انکشاف پروژه‌های زیربنایی استفاده شود.
آقای عبدالرحیم زی باور دارد که به هر اندازه‌یی که افغانستان عضویت نهادهای جهانی را به دست آورد نشان‌گر بهتر شدن وضعیت اقتصادی در افغانستان است.
این در حالی است که رییس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) در بیجینگ اعلام کرد که پس از بررسی‌های صورت گرفته، ۱۳ کشور دیگر به عضویت این بانک در آمده و شمار اعضای این بانک به ۷۰ کشور و منطقه رسیده است. از جمله اعضای جدید بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، می‌توان به افغانستان، هنگ کنگ، اتیوپی، مجارستان، ایرلند و سودان اشاره کرد.
هم‌چنان، منورشاه بهادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده‌گان با استقبال از عضویت افغانستان در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی، می‌گوید که عضویت در چنین بانک‌ها برای رشد اقتصاد کشور موثر تمام می‌شود؛ زیرا افغانستان دارای ذخایر بسیار بزرگ نیست، بناً باید با یکی از بانک‌های بزرگ جهانی داد و ستد داشته باشد و این می‌تواند نشان‌ دهنده راهبرد افغانستان در عرصه پیشرفت اقتصادی باشد.
آقای بهادری تصریح کرد که عضو شدن در سازمان تجارت جهانی شرایط به‌خصوص خود را دارد. اما نسبت شرایط بد اقتصادی افغانستان، این یک فرصت بود تا برخی از گزینه‌ها برای عضویت افغانستان مراعات شود، در حالی که چند سال پس شاید شرایط عضو شدن در این نهادها بسیار سخت تر از امروز برای افغانستان بود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده‌گان بیان کرد که عضویت در سازمان تجارت جهانی این فرصت برای افغانستان مساعد می‌سازد تا کالای تولیدی داخلی را از تعرفه‌ها بیرون کند و تجارت خود را کشورهای منطقه و جهان گسترش دهد. او گفت که در پروژه‌های زیربنایی کشور، مانند استخراج معادن، زیر ساخت‌ها و …، می‌توان از این بانک استفاده کرد. او همچنان گفت به رغم این‎که عضویت در نهادها و بانک‌های بین‌المللی باعث استحکام اعتبار جهانی افغانستان می‌شود، گرهِ خوردن منافع اقتصادی کشورهای منطقه‌یی با افغانستان که در این بانک عضویت دارند، نیز دارای اهمیت است.
او تصریح کرد که وقتی افغانستان روابط کرهِ خورد با منافع اقتصادی کشورهای منطقه داشته باشد، کشورهای همسایه و منطقه برای تأمین امنیت همکاری می‌کنند. چنانچه پروژه‌های کاسا یک هزار و تاپی، برای منافع مشترک افغانستان و کشورهای همسایه افغانستان مفاد مشترک دارد. این منافع مشترک اقتصادی باعث رشد اقتصاد، امنیت و ثبات در کشورهای می‌شود. در حالی که فاصله گرفتن از داد و ستد‌ها باعث انزوای کشور می‌شود. افغانستان در حالی عضویت بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا را یافته است که این کشور در فهرست پایین ۲۳ کشور فقیر جهان قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.