بودجه شورای عالی صلح قطع می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 13 حمل 1396 - ۱۲ حمل ۱۳۹۶

منابعی در شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده‌اند که این شورا از امروز دیگر بودجه‌ای ندارد.
یک منبع به بی بی سی گفته است که از شنبه بودجه شورای عالی صلح افغانستان قطع می‌شود.
رییس جمهور افغانستان درباره چگونگی فعالیت این شورا با کشورهای تامین کننده رایزنی خواهد کرد.
mandegar-3به گفته این منابع در ماه آینده این نهاد، هیچ بودجه‌ای برای پرداخت حقوق کارمندان و مصارف خود ندارد.
شورای عالی صلح افغانستان در مهرماه سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرد. این شورا دارای ۶۸ عضو از جمله ۸ زن بود. این شورا را برهان‌الدین ربانی، رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان رهبری می کرد.
برخی کارشناسان می‌گویند که قدرت تثبیت شده گروه طالبان و تشدید ناامنی‌ها پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در کنار مصارف بالایی که برای حفظ ساختار شورای عالی صلح افغانستان هزینه می‌شود؛ این انتظار را برای بسیاری ایجاد کرده که این شورا، منحل شود و بطور مستقیم دولت افغانستان با مخالفان زمینه مذاکرات صلح را فراهم کند.
شورای عالی صلح که به لحاظ اداری، مجری روند مصالحه با طالبان و مخالفان مسلح دولت است تاکنون علی رغم انتقادهای مردم و برخی مقامات از جمله معاون فعلی اینشورا (محمدکریم خلیلی) نسبت به ناکارآمدی‌اش منحل نشده است و به دلیل مسایلی همچون اخذ بودجه‌های بین المللیو امتیازدهی داخلی به اشخاص بانفوذ، مورد حمایت ارگ بوده است.
طلوع نیوز پیش از این گفته بود که اعضای شورای عالی صلح افغانستان به صورت مجموع ماهانه بیش‌ از ۵۳۰ هزار دالر حقوق می‌گیرند که بالاترین حقوق در شورای عالی صلح، به ۱۸ هزار دالر می‌رسد.
معاش۱۶ عضو عالی‌رتبه شورای عالی صلح افغانستان ۶۶ هزار و ۳۶۴ دالر است که بیشترین آن ۱۸ هزار دالر و کمترین حقوق بیش از ۱۷۰۰ دالر است.
حقوق ماهانه ۹۲ کارمند دبیرخانه شورای عالی صلح ۹۲ هزار و ۸۳۰ دالر است که بالاترین حقوق ۷۰۰۰ دالر و پایین‌ترین آن ۲۰۰ دالر است.
۷۶ کارمند اداری، امنیتی و حمل و نقل این شورا، ۲۴ هزار و ۶۹۱ دالر حقوق می‌گیرند که بیشترین حقوق ۱۰۰۰ دالر و پایین‌ترین آن بیش از ۲۰۰ دالر است.
حقوق ماهانه ۱۶۵ کارمند شورای عالی صلح، در بیش‌ از ۳۰ ولایت افغانستان هم ماهانه به ۳۴۶ هزار و ۷۵۰ دالر می‌رسد که بیشترین حقوق ۱۴۵۰ دالر و پایین‌ترین آن ۲۲۰ دالر است.
این در حالی است که عطا الرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح افغانستان گفته بود که محدودیت بودجه شورای عالی صلح و نبود استراتژی مدون در راستای صلح دو عاملی است که سبب شده این شورا در انجام مذاکرات موفق نباشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.