کابل: موضع امریکا حاصل دیپلوماسی ماست/ اسلام‌آباد: پول امریکا صدقه در راه خدا نبوده است

گزارشگر:بهزاد/ چهارشنبه 13 جدی 1396 - ۱۲ جدی ۱۳۹۶

حکومت وحدت ملی، در واکنش به اظهارات دونالد ترمپ گفته است «ایستادگی مردم و فداکاری نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان» سبب شده تا جامعۀ جهانی درک درست از وضعیت منطقه بیابند و «حقانیت» افغانستان را در مبارزه با تروریزم درک نمایند.
mandegar-3شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که «آنچه که اتفاق افتاده حاصل سیاست خارجی فعال و موفق حکومت وحدت ملی است».
او تأکید کرده است که همکاری افغانستان با شرکای بین المللی‌اش به گونۀ منسجم ادامه خواهد یافت.
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا در نخستین روز سالِ ۲۰۱۸ میلادی در تویتر خود، پاکستان را به شدت مورد انتقاد قرار داد و سران این کشور را «دروغ‌گو» خواند.
آقای ترامپ در یادداشت کوتاه خود نوشت: «در ۱۵ سال گذشته امریکا، احمقانه بیش از ۳۳ میلیارد دالر به پاکستان کمک کرده است و آنان به جز دروغ و نیرنگ، به ما چیزی نداده و رهبران ما را احمق فکر کرده اند. آنان به دهشت‌افگنانی پناهگاه امن داده اند که ما با همکاری کم، آنان را در افغانستان هدف قرار می‌دهیم. دیگر بس است».
حمدالله محب، سفیر افغانستان در امریکا، توییت رییس‌جمهور ترامپ را برای آن برخی از شهروندان افغانستان پیامی خوانده است که «از مدت طولانی به این‌سو به دست تروریستان پاکستانی به بدبختی» مواجه شده اند.
از سویی هم، خواجه آصف، وزیر خارجۀ پاکستان در واکنش به این اظهارات آقای ترامپ، آن را «بی‌اهمیت» خوانده است.
خواجه آصف‌، وزیر خارجه پاکستان در واکنش به هشدارهای تند ترامپ گفت، ارتش آمریکا از اراضی، جاده‌ها و خطوط راه‌آهن برای اهداف لجستیکی در راستای منافعش در افغانستان استفاده کرده است.
او به رییس‌جمهوری امریکا یادآوری کرد پولی که واشنگتن در اختیار اسلام‌آباد قرار می‌داد بابت «خدمات دریافتی» بوده و «صدقه در راه خدا» نبوده است.
وزیر خارجۀ پاکستان افزود: او (ترامپ) به جای اینکه ما را مسئول شکستش در افغانستان بداند، باید یقه مسوولان این اتفاق را بگیرد که به شکست آمریکا در افغانستان اذعان کردند. واشنگتن بابت ناکامی‌اش در افغانستان تلو تلو می‌خورد. ما حاضریم جزئیات کمک آمریکا و نحوه استفاده از آن را در هر نشستی بیان کنیم. پاکستان هیچ اهمیتی برای حرف ترامپ که می‌گوید کمکمان نمی‌کند، قایل نیست چون خودمان گفته بودیم دیگر کمکی نمی‌گیریم.
در پی توئیت شب گذشته ترامپ‌، شاهد عباسی، نخست وزیر پاکستان با دیگر اعضای دولتش برای ارزیابی اتهامات ترامپ علیه اسلام‌آباد تشکیل جلسه می‌دهد.
از سویی هم، به دنبال این پیام، حکومت پاکستان دیود هل، سفیر ایالات متحده در اسلام‌آباد را نیز احضار کرد. یک سخنگوی سفارت ایالات متحده در اسلام‌آباد گفته است که سفیر با مقام‌های پاکستان دیدار داشته است، اما افزود: «ما در مورد ماهیت این دیدار چیزی نمی‌گوییم.»
وزارت خارجه پاکستان نیز در مورد جزئیات این دیدار چیزی نگفته است.
همزمان بااین، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور از اظهارات ترامپ در برابر پاکستان، استقبال کرده است.
آقای کرزی که در چند سال‌ اخیر روابط خوب با ایالات متحده نداشت و هرازگاهی پالیسی‌های آن کشور را در قبال افغانستان انتقاد می‌کند، با نشر اعلامیه‌یی گفته است که موضع اخیر رییس‌جمهور ترامپ در برابر پاکستان، تائید موضع ۱۵ سالۀ افغانستانی‌ها است.
آقای کرزی افزوده است: «ما این اظهارات رییس‌جمهور ترامپ را استقبال می‌کنیم. پیشنهاد ما این است که در افغانستان جنگ متوقف شود و با همکاری مشترک کشورهای منطقه بر حاکمان نظامی پاکستان آن گونه فشار آورده شود که نتیجۀ آن صلح در افغانستان و منطقه باشد».
رییس‌جمهور پیشین افغانستان، گفته است که او همواره تأکید داشت که پناهگاه‌ها و مکان‌های تروریستان در روستاها و خانه‌های شهروندان افغانستان نیست؛ بلکه خارج از این کشور است و بمباردمان خانه‌های مردمان کشور مبارزه با تروریسم نه، بلکه کشته شدن بیشتر مردم این کشور است.
اعضای مجلس سنای افغانستان نیز از اظهارات ترامپ پشتیبانی کرده‏‎اند.
فضل هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنادیروز گفت: «نظر ترامپ در مورد پاکستان دستاورد مثبت برای افغانستان است؛ این گب ساده نیست که رییس جمهور امریکا باور پیدا می‌کند که پاکستان با امریکا فریب کاری می‌کند».
آقای مسلم یار افزود، پیش از این باوجود آنکه مردم و دولت افغانستان همواره صدا بلند کرده اند که پاکستان در مبارزه با تروریزم امریکا را فریب می‌دهد، دولت امریکا این ادعا را قبول نداشت اما، اظهارات تازه ترامپ می‌تواند سر آغاز یک فشار عملی و جدی علیه پاکستان باشد.
مسلم یار از حکومت افغانستان نیز خواست که با استفاده از این فرصت از جامعه جهانی به ویژه امریکا بخواهد که فشارهای شان را افزایش دهند تا پاکستان دست از فریب کاری بکشد و در مبارزه با تروریزم صادقانه همکاری کند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز گفت که اظهارات ترامپ مایه دلگرمی مردم افغانستان است.
آقای ایزدیار ابراز امیدواری کرد که امریکا در مبارزه علیه تروریزم و حامیان آن جدی عمل کند.
انارکلی هنریار دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت که پیام رییس جمهور امریکا در مورد حیله پاکستان نشان دهنده آن است که آقای ترامپ از حیله پاکستان آگاه شده و امیدوار است که این موقف گیری ترامپ زمینه باشد تا تمامی کشورهای جهان بدانند که پاکستان حامی تروریزم است و در مبارزه با تروریزم فریبکاری می کند.
در همین حال، برخی سناتورها می‌گویند که موقف ترامپ در برابر پاکستان را آن وقت باور می‌کنند که این نگاه موقف رسمی دولت امریکا گردد و این کشور به گونه واقعی دولت پاکستان را زیر فشار قرار دهد تا دست از حمایت از تروریزم بردارد.
جمعه الدین گیانوال گفت: «ترامپ دروغ می‌گوید ما به حرف او زمانی باور می‌کنیم که مراکز تروریزم را در پاکستان عملاً هدف قرار دهد؛ زیرا راهبرد جدید امریکا در قبال افغانستان هیچ تاثیری بر بهبود وضعیت در کشور نداشت و امریکا صادقانه بالای پاکستان فشار نیاورده است».
نثار حارث دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: «تا زمانیکه امریکا تعزیرات اقتصادی بالای پاکستان وضع نکرده و کمک هایش را قطع نکند، پاکستان دست از حمایت از تروریزم بر نمی دارد و اظهارات آقای ترامپ نیز در حد حرف باقی خواهد ماند».
گفتنی است که اسلام آباد به تکرار اتهام چشم‌پوشی از شورشگری را رد کرده و ایالات متحده را به نادیده گرفتن قربانی شدن هزاران نفر و مصرف میلیاردها دالر در جنگ در برابر افراط گرایی در این کشور متهم کرده است.
راهبرد تازۀ آمریکا برای افغانستان و جنوب آسیا در ماه اگیست گذشته اعلام شد. با اعلام این راهبرد، از پاکستان به صورت کم‌پیشینه‌یی انتقاد و این کشور متهم شد که به جای همکاری واقعی با امریکا و دولت افغانستان در مبارزه با تروریسم و شورشگری، به گروه‌های تروریستی «پناه» می‌دهد، اتهامی که پاکستان آن را رد می‌کند.
دو هفته پیش، مایک پنس، معاون رییس جمهوری امریکا، در دیداری از افغانستان، به پاکستان هُشدار داد تا از پناه دادن به گروه‌هایی که با دولت افغانستان می‌جنگند، دست بردارد.
آقای پنس در سخنانی در جمع تعدادی از نیروهای امریکایی در افغانستان، هم‌چنین تأکید کرد که همکاری پاکستان با امریکا به نفع پاکستان است. او افزوده بود که پاکستان برای سال‌ها به طالبان و گروه‌های تروریستی دیگر پناه داده است، اما آن دوران دیگر به سر آمده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.