فلم افغانی «مهاجر» جایزۀ فستیوال افریقای جنوبی را به دست آورد

گزارشگر:حمید پژمان- سویس/ دوشنبه 14 حمل 1396 - ۱۳ حمل ۱۳۹۶

فلم هنری مهاجر ساخته اسد سکندر فلم ساز و کارگردان برجسته سینمای افغانستان جایزه بهترین فلم را ا ز فلم فستیوال افریقای جنوبی به دست آورده است.
این فلم بلند داستانی که قسمت زیاد آن در افغانستان و بخش‌های آن دراروپا فلمبرداری شده، وضعیت مهاجرین ومشکلات مهاجرت را به تصویر کشیده mandegar-3است .
فستیوال بین‌المللی فلم موسوم به Rapid lion film festival همه ساله در نیمه دوم ماه مارچ در افریقای جنوبی برگزار می‌شود و فلم‌سازان زیادی تازه‌ترین تولیدات سینمایی شان را برای دریافت جوایز این فستیوال، نامزد می‌سازند.
اسد سکندر، بازیگر و کارگردان خلاق افغانستان با پیشکش کردن فلم «مهاجر » در این فستیوال، جایزه بهترین کارگردان و بهترین سناریست را به دست آورد .
ارزیابی و نهایی ساختن کار اهدای جوایز به فلم‌های این فستیوال، توسط یک هیأت با صلاحیت صورت می‌گیرد که در آن کارگردان‌های مشهور سینمایی حضور دارند.
فلم مهاجر، یگانه فلم افغانی بود که در بخش فلم‌های غیر انگلیسی توانست توجه زیادی را به خود جلب کند و بالاخره به دریافت جایزه نایل شد.
اسد سکندر می‌گوید که فلم مهاجر قبلا در فستیوال بین المللی پیس فلم یا International Peace Film Festival توانسته بود جایزۀ بهترین کارگردان را از آن خود بسازد.
یکی از خصوصیت‌های ویژه این فلم ، پرداختن به مسئله جهانی مهاجرت و مشکلاتی است که مهاجرین در کشورهای مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این فلم به خاطر داشتن همین محتوا و طرح، در فستیوال امریکایی فلم موسوم به ایکوالیتی یا تساوی نیز به عنوان یکی از فلم‌های برتر شناخته شده بود.
در جریان دو سه سال اخیر، شمار زیادی از کارگردانان سینمایی نگاه‌های متفاوتی در مورد مهاجرت داشته و این این پدیده را به اشکال مختلف و با دیدگاه‌های متنوع روی پرده آورده اند.
فلم مهاجر، در جریان همین سال‌ها، در فستیوال مشهور فلم در فرانسه موسوم به « کن» و فستیوال فلم آکسفور در لندن، نیز توانسته جوایزی را به دست بیاورد.
اسد سکندر که متولد کابل است .تا درجه ماستری در رشته سینما در بلغاریا درس خوانده و در هندوستان نیز د وره‌های آموزشی رشته سینما را دنبال کرده است. وی می‌گوید .هدف‌اش همیشه آن بوده است تا هنر سینما وتولیدات فلم‌های افغانی بتواند جایگاه اش را در کنار سایر کشور ها ، دوباره به دست اورد
اسد سکندر پیش از این فلم « مدرسه » را ساخته بود که در داخل و بیرون از افغانستان بیننده‌های زیادی را به خود جلب کرده بود.
اسد سکندر کمپنی تولید فلم را زیر نام « دیانا فلم » تاسیس کرده است که تلاش می‌کند تا فلم‌های زیادی را تهیه کند. فلم پناه، سریال محافظین سرحدی ، فلم قافله ، فلم بالیود زیر نام گاد فادر از ساخته های این کمپنی است.
آقای سکندر به تازه گی کار روی یک سریال هنری را اغاز کرده است. این سریال « فردای بهتر» نام دارد .این سریال در اروپا و افغانستان فلم برداری می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.