طالبان مهم‌ترین مانع ریشه‌کنی فلج اطفال در افغانستان

- ۲۲ حمل ۱۳۹۶

روزنامۀ گاردین در شمارۀ جدیدش نوشته است که فرماندهان محلی طالبان مهم‌ترین مانع برای اجرای واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان به حساب می‌آیند و این گروه فکر می‌کند جاسوسان از این طریق به مناطق تحت کنترل آنان نفوذ خواهند کرد.
بربنیاد گزارش گاردین، ۲ هفته پیش، یک کودک ۱۴ ماهه مبتلا به بیماری فلج اطفال در قندوز شناسایی شد.
MANDEGARبعد از گذشت چند روز از این واقعه، طالبان اجازه دسترسی به مناطقی از شمال را برای آغاز برنامه واکسیناسیون را صادر کرد.
فرماندهان محلی طالبان مهمترین مانع برای واکسیناسیون فلج اطفال به حساب می‌آیند.
قادر بشیر مسوول بهداشت طالبان در قندوز برای ریشه کن کردن فلج اطفال، یک کلینیک درمانی را درخواست کرده بود.
بشیر در گفت‌وگو با گاردین موضوع درخواست ساخت کلینک را تایید کرد، اما او گفت که نگرانی‌هایی نیز در این مورد وجود دارد، بسیاری از فرماندهان محلی طالبان نگران این موضوع هستند که جاسوسان از طریق تیم مبارزه با فلج اطفال در مناطق تحت کنترل آنان نفوذ کنند.
بشیر با اشاره به اینکه موضوع مبارزه با فلج اطفال مهمترین موضوع شورای روستا بوده، گفته است که در حالی که برخی از روستاییان خواستار اجازه به تیم واکسیناسیون شدند، سایرین هشدار می‌دادند که نباید به تیم‌های خارجی اعتماد کرد.
همزمان بااین، سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده که این فرصت برای دست‌یابی به مناطق تحت کنترل طالبان برای مبارزه با فلج اطفال بسیار مهم است و تیم مبارزه با فلج اطفال ما از این فرصت به‌خوبی استفاده می‌کند.
افغانستان در کنار پاکستان و نیجریه یکی از تنها ۳ کشور در جهان است که در آنان بیماری فلج اطفال ریشه‌کن نشده است.
بربنیاد آخرین آمار اعلام شده در افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون ۲ مورد فلج اطفال و در سال ۲۰۱۶ در این کشور ۱۳ مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده است.
بربنیاد آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال ۱۹۸۸ آمار ابتلا به بیماری فلج اطفال ۳۵۰ هزار مورد در جهان بوده است.
این سازمان معتقد است که وجود ویروس فلج اطفال در یک کشور به معنای آن است که همه کشورها همچنان در معرض خطر هستند زیرا این ویروس به ساده‌گی قابل انتقال از یک کشور به کشور دیگر است و بیماری می‌تواند به سرعت گسترش یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.