پنجمین جشنوارۀ ارغوان برگزار شد

گزارشگر:هارون مجیدی - ۲۶ حمل ۱۳۹۶

از پنجمین جشنوارۀ گل ارغوان در مرکز ولایت پروان با حضور شاعران و قلم به‌دستان کشور گرامی‌داشت شد.
در دو برنامۀ جداگانه‌یی که به همین مناسبت در ارغوان تپۀ پروان برگزار شده بود در آن، فرهنگیان، شاعران، سیاسیون و شهروندان اشتراک کرده بودند.
عبدالواحد هاشمی رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان که در پنجمین جشنوارۀ ارغوان صحبت می‌کرد، گفت: جشنوارۀ ملی ارغوان ادامۀ رسم دیرینه نیاکان ما mandegarمی‌باشد که آنان در موسم شگوفایی درجوار این گل زیبا فراهم شده جشن سرور و شادی برپا می‌کردند و با استفاده از زیبایی‌های طبیعت، حس زیباپسندی‌شان را درخشان می‌کردند و به همین بهانه سبز شدن دوبارۀ طبیعت را گرامی می‌داشتند.
به گفتۀ رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان: هدف این جشنواره رشد ادبیات، حمایت و توسعه فعالیت‌های هنری و فرهنگی، تحکیم صلح وحدت ملی، تقویه روحیه ابتکار در جوانان رشد توانایی‌های علمی، هنری و ادبی و توسعه جاهای سیاحتی می‌باشد.
رییس اطلاعات و فرهنگ خواستار تقویت روحیه همکاری و رشد برنامه‌های فرهنگی در کشور گردید.
آقای هاشمی خاطرنشان کرد که برنامه‌های شعر و موسیقی، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه غذاهای سنتی، نمایشگاه فرآورده‌های کشاورزی، نمایشگاه‌های رسانه‌یی و کتاب شامل این جشنواره می‌باشد.
محمد عاصم عاصم در این برنامه گفت: در حالی که دشمنان تلاش دارند با تبلیغات سوءشان میان مردم تفرقه ایجاد کنند، اما برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی در نزدیک ساختن مردم اثر گذار می‌باشد.
والی پروان گفت که جشوارۀ ملی ارغوان نماد معرفی فرهنگ، تاریخ و داشته‌های هنری شهروندان بوده و نشان دهندۀ همدلی و هم‌دیگرپذیری در میان شهروندان می‌باشد.
بانو سیده مژگان مصطفوی معاون مالی، اداری و گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ در پنجمین جشنوارۀ ارغوان گفت که جشنوارۀ ملی ارغوان نماد ارزش‌های مانند میلۀ گل سرخ، گل انار، گل نارنج وسایر برنامه‌های فرهنگی کشور می‌باشد.
به گفتۀ بانو مصطفوی: پروان دارای جاها و ساحات تاریخی و باستانی فراوان است، اما برای جلب گردشگران کاری صورت نگرفته است.
او می‌گوید که وزارت اطلاعات و فرهنگ همواره تلاش می‌کند تا برنامه‌های جلب گردشگری را در ولایت پروان تقویت کند.
بانو مصطفوی گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ تلاش می‌ورزد تا زمینه را برای تبادل تجارب فرهنگ مردم میان اقوام ساکن درکشور فراهم سازد که این روند در شناسایی و صمیمیت، روحیۀ همدلی، وحدت ملی اثرگذار بوده و در خنثا کردن اهداف شوم دشمنان نیز نقش اساسی دارند.
غلام بهاءالدین جیلانی رییس شورای ولایتی پروان سخنران که دیگر این جشنواره بود، برگزاری این جشنواره را نشان دهندۀ ارج‌گزاری به هم‌سویی و برادری میان شهروندان بیان داشت.
حشمت رادفر مشاور رسانه‌یی ریاست اجرایی که در برنامۀ دیگری برای گرامی‌داشت از جشن گل ارغوان صحبت می کرد، گفته است که مناسبت‌های فرهنگی و عنعنه‌یی مانند جشنوارۀ ارغوان به که به‌نام‌ها و اشکال مختلف در مرکز و ولایت‌های کشور برگزار می‌شود، به تقویت زمینه‌های هم‌گرایی و هم‌پذیری در کشور ما کمک می‌کند و هنجارهای خشونت‌آمیز، برتری‌طلبانه و تفرقه افگنانه را به حاشیه می‌راند.
به گفتۀ آقای رادفر گفت: بینش و رویکرد فرهنگی دولت افغانستان نیاز به بازنگری جدی دارد، ساختارها و ذهنیت‌های فرهنگ‌ستیز باید اصلاح شوند و نقد فرهنگی جامعه مقدم بر نقد سیاسی آن مورد توجه قرار بگیرد.
گفتنی است که جشن ارغوان هر ساله در روزهای نخست بهار در تپۀ ارغوان ولایت پروان برگزار می‌شود و شهروندان از سراسر افغانستان در آن شرکت می‌کنند.
برگزاری نمایشگاه فرآوردهای پروان، کاغذپران بازی، شعرخوانی و موسیقی بخش‌های ویژۀ پنجمین جشن ارغوان بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.