کوهن به ترامپ چه گفت؟

گزارشگر:برگردان: محمدجواد رحیمی-ماندگار - ۱۰ حوت ۱۳۹۷

امروز، می‌خواهم صادقانه به سوال‌ها جواب بدهم و آنچه که در مورد دونالد ترامپ می‌دانم، به مردم امریکا بگویم. در سال ۲۰۰۷ زمانی که کار کردن برای ترامپ را قبول کردم، حتا حدس هم نمی‌زدم که روزی ترامپ برای احراز کرسی ریاست‌جمهوری کاندیدا شود و مبارزات انتخاباتی‌اش را بر اساس نفرت و تعصب بنا کند و واقعاً برنده شود. پیشمان هستم که آن روز کارکردن با ترامپ را قبول کردم و او را حمایت کردم؛ برای ناکامی‌های خودم شرمنده هستم و برای ضعف‌هایم شرمنده هستم که صداقت را کنار گذاشتم و دست به کارهای زدم که ترامپ را حفظ و کمک mandegarکنم. شرمنده هستم به‌خاطری که می‌دانم که ترامپ یک آدم نژادپرست، یک آدم کلاه‌بردار و یک آدم تقلب کار است.
دفعۀ پیش که اینجا آمدم، برای شما دروغ گفتم تا ترامپ را حفظ کنم اما این‌بار اینجا آمده‌ام تا واقعیت را در مورد ترامپ به شما بگویم. در مورد اینکه آقای ترامپ در مورد پروژۀ برج مسکو چه زمانی مذاکره را متوقف کرد. گفته بودم که مذاکره در ماه جنوری سال ۲۰۱۶ متوقف شده بود، اما او دروغ بود. مذاکرات ما حتا ماه بعد از آغاز مبارزات انتخاباتی نیز جریان داشت. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی برای ادامۀ مذاکرات در مورد پروژۀ برج مسکو دستور داد و در مورد آن دروغ گفت. او در مورد آن دروغ گفت به‌خاطری که او انتظار نداشت که برندۀ انتخابات شود. او دروغ گفت چون می‌خواست که صدها میلیون دالر را از پروژۀ برج مسکو به‌دست آورد.
آقای کوهن بعد از معرفی کامل خود، می‌نویسد: بلی، در خزان سال گذشته به‌خاطر منافع ترامپ، طبق هدایت ترامپ و در هماهنگی ترامپ، من در دادگاه فدرال مجرم شناخته شدم. خیلی درد دهنده است که بارها وجدانم را نادیده گرفتم و برای کسی کار کردم که نباید می‌کردم. به‌خاطر آن، اینجا از فامیلم، از از دولت و از ملت امریکا معذرت می‌خواهم. اجازه دهید در مورد ترامپ بگویم، او را به‌خوبی می‌شناسم چون بیشتر از ۱۰ سال، به عنوان معاون اجراییوی در سازمان ترامپ، مشاور خاص و بعداً زمانی که او رییس‌جمهور شد، به عنوان وکیل شخصی‌اش کار کردم. نخست در امورات تجارتی با او کار کردم اما بعد از آنکه او مرا شامل زنده‌گی شخصی‌اش کرد و از معاملات شخصی‌اش در جریان قرار گرفتم، به شخصیت و کرکتر واقعی او پی بردم.
ترامپ، یک آدم مرموز است همانگونه که من هستم. او مانند ما، هم خوبی‌ها دارد و هم بدی‌ها اما بعد از آنکه به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شد، او به بدترین نسخه خودش مبدل گشت. او ظرفیت آن را دارد که مثل یک آدم مهربان رفتار کند اما هیچ‌گاهی مهربان نیست، او رفتار سخاوت‌مندانه می‌تواند اما سخاوت‌مند نیست. او طوری رفتار می‌تواند که گویا صادق است اما او اساساً یک ناصادق است. ترامپ شخصی است که وارد رقابت‌های انتخاباتی شد تنها برای اینکه نشان و تجارتش را ترقی بدهد نه برای اینکه ملت و کشور را ترقی بدهد. ترامپ هیچ‌گاهی توقع نداشت که انتخابات مقدماتی و بعداً انتخابات عمومی ریاست‌جمهوری را برنده شود. او همواره مبارزات انتخاباتی را به مثابۀ بازاریابی برای خودش می‌دید نه مبارزۀ واقعی برای احراز کرسی ریاست‌جمهوری.
او همواره مرا برای دروغ گفتن دستور می‌داد. راجع به نشر ایمیل‌های حک شدۀ حزب دموکرات سوال‌های زیادی وجود دارد که آیا ترامپ پیش از نشر آنها آگاه بود، جواب بلی است. آقای ترامپ می‌دانست که آقای راگر ستون، مشاور او با مسوولان ویکی لیکس در تماس بود. در ماه جولای سال ۲۰۱۶، در دفتر آقای ترامپ بودم که سکرتر ترامپ صدا کرد که آقای ستون در پشت خط تلفون است. آقای ترامپ بلندگوی تلفون را فعال کرد و آقای ستون برایش گفت که او لحظه پیش همراه جولیان اسنج ویراستار ویکی لیکس صحبت تلفونی داشت و آقای اسنج برایش گفت که در جریان چند روز آینده، ایمیل‌های زیادی نشر خواهد شد که به مبارزات هیلاری کلنتون آسیب می‌رساند. ترامپ در جواب گفت: «این خیلی خوب خواهد بود».
آقای ترامپ یک آدم نژادپرست است و کشورهای فقیر را کثافت خطاب می‌کرد. یکبار از من پرسید که آیا کشوری را سراغ دارم که توسط یک سیاه پوست اداره شود و کثیف نباشد. این زمانی بود که آقای اوباما رییس‌جمهور امریکا بود. یکبار در یکی از جاده‌های فقیرنشین شیکاگو در حال سفر بودیم که او گفت تنها سیاه پوستان در آنجا زنده‌گی می‌توانند. بار دیگر او گفت سیاه پوستان هیچ‌گاهی برای من رأی نخواهند داد به‌خاطری که آنها احمق هستند.
آقای ترامپ یک آدم تقلب کار است. من برای اثبات این ادعا، داد و ستد تجارتی ترامپ در میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ را در خدمت کانگرس قرار می‌دهم. ترامپ یکبار به‌خاطری که از او به عنوان یکی از آدم‌های ثروت‌مند در مجلۀ تجارتی امریکا نام برده شود، مقدار دارایی‌اش را بلند جلوه داد و بار دیگر دارایی‌اش را کم جلوه داد تا از پرداخت مالیات معاف گردد.
آقای ترامپ یک کلاه بردار است. ترامپ از من خواست که برای یک ستاره فیلم که ترامپ با او رابطه داشت، پول پرداخت کنم و بعد به خانم ترامپ دروغ بگویم و من گفتم. دروغ گفتن به بانوی اول کشور بزرگترین پیشمانی من است به‌خاطری که او یک زن خوب و محترم است که نباید در حقش چنین کاری می‌شد. برای اثبات این موضوع من کاپی اسناد پرداخت مبلغ ۱۳۰ هزار دالر را برای کانگرس تهیه کرده‌ام. من این مبلغ را برای وکیل خانم کلیفورد پرداختم تا از افشای رابطه میان ترامپ و کلیفورد جلوگیری شود. برای انجام این کار، ترامپ از من خواست که از پول شخصی‌ام پرداخت کنم که مبادا افشای پرداخت پول ترامپ به خانم متذکره به مبارزات انتخاباتی ترامپ صدمه وارد نکند. من کاپی اسناد را دارم که ترامپ در ماه اگست سال ۲۰۱۷ برایم مبلغ ۳۵ هزار دالر را از اکونت شخصی‌اش چک نوشت و این پول در بدل پول که من برای مخفی نگهداشتن روابط او مصرف کرده بودم، پرداخت شد.
در ماه فبروری سال ۲۰۱۷ زمانیکه او رییس‌جمهور بود، من برای اولین‌بار به دفتر او در کاخ سفید رفتم. در جریان بازدید ما، او برایم گفت: مایکل، نگران نباش، پول‌های بازپرداختی ماه جنوری و فبروری تو به‌زودی خواهد رسید. طوری که او وعده کرد، من اولین چک را به مبلغ ۷۰ هزار دالر دریافت کردم. زمانی‌که می‌گویم ترامپ یک کلاه بردار و تقلب کار است، من در موردی کسی حرف می‌زنم که او خودش را با استعداد معرفی می‌کند اما او به من دستور داد تا مکتب و کالج را که او در آن درس خوانده است، تهدید کنم که نمرات ترامپ را هیچ‌وقتی در دسترس کسی قرار ندهند. برای اثبات این موضوع، من کاپی نامه‌ها را به کانگرس تقدیم می‌کنم که من آنها را به مکتب و کالج که ترامپ در آنها درس خوانده بود، فرستادم و به آنها هشدار دادم که اگر آنها نمرات آقای ترامپ را با کسی شریک ساختند، اقدامات جدی علیه آنها گرفته خواهد شد.
در سال ۲۰۰۸، زمانی که ترامپ معاش کارمندان را کاهش داد، او برایم مبلغ ۱۰ میلیون دالر پس پرداخت مالیاتی را نشان داد و گفت چه دولت احمقی است که برای اشخاصی مثل من، این مقدار پول را دوباره می‌دهد. در جریان مبارزات انتخاباتی، آقای ترامپ برایم گفت که او سناتور جان مککین را به عنوان قهرمان جنگ ویتنام نمی‌داند چون او کسانی را دوست دارد که آنها گرفتار نشده باشند.
سوال‌های وجود دارد که آیا واقعاً رابطه میان ترامپ و یا تیم او با روسیه وجود دارد یا خیر، نمی‌دانم اما من شک و گمان‌هایم را دارم. در تابستان سال ۲۰۱۷، به یاد دارم که من تمام گزارشات رسانه‌ها را خواندم که در مورد رابطه پسر ترامپ با روسیه و نماینده‌گان روسیه نشر شده بود و در مورد یکی از ایمیل‌هایی که عنوان آن لکه‌های هیلاری کلینتون بود، نشر شده بود. به یاد دارم که در ماه جون سال ۲۰۱۶ من با ترامپ در یک اتاق بودم که پسر او آمد و در پشت میز ترامپ قدم زد و به طور آهسته به ترامپ گفت که ملاقات تنظیم شده. ترامپ در جواب گفت بسیار عالی، مرا در جریان قرار بدهید. آنچه که در ذهن من خطور کرد، حرف‌های ترامپ بود که باری برایم گفته بود که پسر او یک قضاوت بد در مورد جهان داد و او حتا یک ملاقات را نیز به تنهایی و بدون تأییدی پدرش تنظیم نمی‌تواند. برداشت من طوری شد که منظور پسر ترامپ از ملاقات تنظیم شده ربطی به ملاقات ماه جون سال ۲۰۱۶ برج ترامپ در مورد «لکه‌های هیلاری» با نماینده‌گان روسیه بوده و ترامپ نیز از آن آگاهی داشته است.
در نهایت، من از شما، از تمام اعضای کانگرس، از دولت و ملت امریکا معذرت می‌خواهم که من دروغ گفتم اما من دروغ گو نیستم. من کارهای بدی کردم اما من آدم بدی نیستم. من مشکلات ترامپ را حل می‌کردم اما منبعد من حل کننده مشکلات ترامپ نیستم. با شهادت دادن در مورد ترامپ، من خود، فامیل و دوستانم را در حالت بدی قرار دادم، تهدیدات زیادی را متوجه ما کردم. ترامپ مرا خاین خطاب کرد به‌خاطری که برای گفتن حقایق، با دولت هماهنگی کردم. تهدیدات زیادی متوجه ما شده است و من کاپی تویت‌های را دارم که ترامپ من و فامیل‌ام را تهدید کرده است.
در پایان متن ۲۰ صفحه‌یی‌اش، آقای کوهن از رییس مجلس نماینده‌گان خانم نانسی پلوسی و از سایر نماینده‌گان مجلس که در برابر تهدیدات ترامپ از آقای کوهن حمایت کرده اند، ابراز تشکری کرده است. آقای کوهن جملات آخرش را اینگونه نوشته است: «من یک انسان کامل نیستم. من کارهای را انجام داده‌ام که هیچ افتخاری ندارد و من باقی مانده زنده‌گی‌ام را تحت اثر عملکردهایم سپری خواهم کرد».
*کسانی که می‌خواهند متن اصلی آقای مایکل کوهن را دریافت کنند، از این لینک استفاده کنند:
https://www.politico.com/f/?id=00000169-2d31-dc75-affd-bfb99a790001

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.