سازمان ملل: ۶۰۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی از پاکستان به افغانستان برگشته اند

- ۳۰ حمل ۱۳۹۶

کمیساریای عالی امور پناهنده‌گان سازمان ملل اعلام کرده است که درسال گذشتۀ میلادی ۶۰۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی از پاکستان به این کشور بازگشته اند.
از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون نیز ۹ هزار و ۹۲۸ پناهجوی افغانستانی از پاکستان به افغانستان بازگشته اند که این رقم سه درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
سازمان ملل با انتشار گزارشی در پایگاه این سازمان اعلام کرد کمیسیاری عالی پناهنده‌گان به ازای هر شهروندی که به کشورش باز می‌گردد ۲۰۰ دالر وجه نقد اهدا می‌کند.
بربنیاد این گزارش، ۴۶ درصد از پناهنده‌گان بازگشت داده شده از پاکستان عمدتاً در حوالی کابل پایتخت این کشور مستقر می‌شوند و از ناامنی غذایی نیز برخوردار هستند. ۳۰ درصد از این پناهنده‌گان عمدتاً از ایالت ننگرهار پاکستان به این کشور برگشت داده شده اند.
گفته شده است که پاکستان پناه‌جویان در پاکستان را برای بازگشت به افغانستان تحت فشار قرار می‌دهد.
پناهنده‌گان افغانستانی در پاکستان گفته اند که پولیس پاکستان به طور مکرر اعضای خانواده‌های مقیم این کشور را بازداشت می‌کند و همچنان به مردم محلی برای گزارش دادن محل زنده‌گی پناهجویان به پولیس ۱۰ هزار روپیه (۹۵ دالر) ارایه می‌کند.
بربنیاد این گزارش، بسیاری از این پناهنده‌گان نیز که از پاکستان به کشورشان بازگشته اند ۵۰ دالر دریافت می‌کنند، در حالی‌که هزینه هر ماه کرایه خانه برای آنان بین ۷۵ تا ۱۰۰ دالر است.
براین اساس، برخی سازمان‌های مدنی مانند شورای پناهنده‌گان نروژ به پناهنده‌گان در افغانستان کمک می‌کنند تا حداقل سرپناهی داشته باشند.
دولت افغانستان و نهادهای مدنی خواستار کمک ۵۵۰ میلیون دالری از جامعه جهانی برای اجرای برنامۀ سامان دادن پناهنده‌گان در سال ۲۰۱۷ شده اند، مبلغی که صرفاً ۲۱ درصد آن تأمین شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.